Handel in miniaturen

Post hier alle informatie over alle overige modellen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Handel in miniaturen

Bericht door Cris »

Toch typisch hoeveel handelaren er zich onder de "hobbyisten" bevinden.
Het worden er steeds meer (I) ; zonder schroom een 2e hands model aanbieden voor een veelvoud van de nieuwprijs.
Zie hier als voorbeeld (welliswaar om een autootje van de ANWB, maar toch);
viewtopic.php?f=45&t=32221

En dan gaan huilen als de fabrikanten de prijzen steeds verder omhoog schroeven. Komt door dit soort gedrag dus.
Ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling. En dan krijg je automatisch de reactie; Ja, maar de gek betaalt het toch wel.
Noem iemand maar gek als je afhankelijk bent van die persoon om geld te verdienen aan producten die je zelf niet de moeite waard vind om ze te bezitten, maar waar je in het verleden wel lyrisch/hysterisch over uitliet.
Om je kapot te schamen. Naar mijn mening :) .
Ben benieuwd of er zich hier op het forum nog een echte hobbyist bevind die het met mij eens is.
Cris

Gebruikersavatar
Jorn
Forumondersteuning
Berichten: 4680
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 0:16
Locatie: Twente

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Jorn »

Jammer dat je nu mijn advertentie als voorbeeld aanhaalt, maar goed ik vraag er een behoorlijk bedrag voor.
Ik kwam dit model in Duitsland zelfs tegen voor €45,00........
En in mijn geval is de prijs inclusief €6,75 verzendkosten, dus dan kost het modelletje nog maar €18,25.
Uiteindelijk is dat dan nog maar een paar euro meer dan de nieuwprijs (voor niet-ANWB leden).

Echter is het natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod. In dit geval is het model uitverkocht, dus gaat de prijs in mijn ogen omhoog.
Dus in het geval van zeldzame, gelimiteerde modellen is het terecht dat je er meer voor vraagt dan de oorspronkelijke prijs.
Dus als de vraag groter is dan het aanbod (zie Mammoet-modellen) gaat de prijs vanzelf omhoog.

En dat is niet alleen bij modellen zo. Kijk eens wat er in de kunsthandel voor bedragen betaald worden!

Ik vind mezelf absoluut een hobbyist, maar kan ook redelijk makkelijk modellen verkopen.
Maar dat is dan puur om geld vrij te maken voor andere modellen.

Gr. Jorn
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels

Gebruikersavatar
Peter K
Starter
Berichten: 335
Lid geworden op: za 20 mei, 2006 11:48
Locatie: Maarssen

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Peter K »

Cris schreef:Toch typisch hoeveel handelaren er zich onder de "hobbyisten" bevinden.
Het worden er steeds meer (I) ; zonder schroom een 2e hands model aanbieden voor een veelvoud van de nieuwprijs.
Zie hier als voorbeeld (welliswaar om een autootje van de ANWB, maar toch);
viewtopic.php?f=45&t=32221

En dan gaan huilen als de fabrikanten de prijzen steeds verder omhoog schroeven. Komt door dit soort gedrag dus.
Ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling. En dan krijg je automatisch de reactie; Ja, maar de gek betaalt het toch wel.
Noem iemand maar gek als je afhankelijk bent van die persoon om geld te verdienen aan producten die je zelf niet de moeite waard vind om ze te bezitten, maar waar je in het verleden wel lyrisch/hysterisch over uitliet.
Om je kapot te schamen. Naar mijn mening :) .
Ben benieuwd of er zich hier op het forum nog een echte hobbyist bevind die het met mij eens is.
(Y) ;) (Y)
Stel vandaag uit wat morgen ook kan..
Dan heb je iedere dag werk..

robiinnsijbom
Starter
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 19 sep, 2011 18:10
Locatie: Emmen.

Re: Handel in miniaturen

Bericht door robiinnsijbom »

Cris schreef:Toch typisch hoeveel handelaren er zich onder de "hobbyisten" bevinden.
Het worden er steeds meer (I) ; zonder schroom een 2e hands model aanbieden voor een veelvoud van de nieuwprijs.
Zie hier als voorbeeld (welliswaar om een autootje van de ANWB, maar toch);
viewtopic.php?f=45&t=32221

En dan gaan huilen als de fabrikanten de prijzen steeds verder omhoog schroeven. Komt door dit soort gedrag dus.
Ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling. En dan krijg je automatisch de reactie; Ja, maar de gek betaalt het toch wel.
Noem iemand maar gek als je afhankelijk bent van die persoon om geld te verdienen aan producten die je zelf niet de moeite waard vind om ze te bezitten, maar waar je in het verleden wel lyrisch/hysterisch over uitliet.
Om je kapot te schamen. Naar mijn mening :) .
Ben benieuwd of er zich hier op het forum nog een echte hobbyist bevind die het met mij eens is.
(Y) (Y)
Super bennie.

AsfaltVerwerkingNoord

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Victor »

Het is inderdaad makkelijk winst maken met dit modelletje, als je het als ANWB lid voor 8 euro hebt gekocht destijds.

Maar, ik zie er geen aanleiding in om het in het algemene te trekken. Want als er één uitzonderingsgeval is, dan is dit het wel !
Het is de ANWB die hier geld liet liggen door het modelletje zo goedkoop aan te bieden.

lepson
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 jul, 2011 21:06

Re: Handel in miniaturen

Bericht door lepson »

Ben het absoluut eens met chris.
Maar uiteindelijk probeert iedereen met de verkoop van zijn modellen het verlies te beperken of een leuk winstje te maken.
Alleen de manier waarop je dit doet daar onderscheid de hobbyist zich van een handelaar.

Als je in een advertentie al gelijk de hoofdprijs vraagt of je laat de liefhebber bieden naar waarde daar zit een groot verschil in.

Tis wat de gek er voor over heeft........

Gebruikersavatar
cat 375L
Starter
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 28 nov, 2007 18:23
Locatie: Friesland

Re: Handel in miniaturen

Bericht door cat 375L »

Ik ben het volkomen met jou eens Cris. (Y) Maar dat jij iets gebruikt als voorbeeld van J.J. de Wals (meer dan 2099 berichten) vind ik niet juist. Dit is net wat hij zelf ook zegt, vraag en aanbod. En als er een gek is die zijn vraag prijs wil betalen oké.
Waar ik mij meer aan stoor zijn de mensen die maar net op het forum zitten (net 1a2berichten) en dan al dingen te koop aan bieden. En als het verkocht is hoor je nooit meer wat van deze personen, dus geen bijdrage meer aan het forum leveren. Krijg ik het MP gevoel bij.
En personen die in 1 keer 2a3 gelimiteerd modellen kopen, en dan zie je deze modellen hier later voor een hogere prijs weer te koop. Dit is gewoon handel. (I)
(MP = marktplaats)
Mvg, JWS.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door geertyke »

Ik ben het ook wel eens met Chris en ook zeker met 375l. Want sommigen gebruiken het forum alleen om te verkopen en leveren nooit een zinnige of inhoudelijke bijdrage. Maar ook leden met met als honderden berichten leveren nog steeds geen inhoudelijke bijdrage en leveren alleen maar commentaar of kritiek en rare opmerkingen (I) . Dus ik zou zeggen trek 1 lijn en stop met het verkopen van modellen op forum. Daarvoor zijn vele sites en scheelt ook veel opruimwerk omdat ook weinig er geen foto's bij plaatsen. Voor het verkopen van modellen zijn vele verkoopsites of ruilbeurzen! Dus ik zou zeggen gewoon stoppen met modellenverkoop en ruil op forum of alleen voor leden met meer als zoveel berichten.... zoals voorheen ook een speciaal gedeelte was op forum.

Gebruikersavatar
willem litronic
Starter
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 11:43
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door willem litronic »

Toch snap ik ook wel dat er personen zijn die liever hier wat verkopen dan op Mp!

Als je gericht op bepaalde modellen bied zijn er inmiddels veel vervelende personen op Mp die met €0.50,- er overheen gaan telkens.
En vaak de zelfde personen.
Van de mensen waar ik wel eens wat gekocht hebt hoor je de zelfde klachten dan ook over de zelfde personen.

Maar goed, handel is handel en vragen mag altijd want er is meer dan genoeg documentatie te vinden over modellen om een beetje een richtprijs te vinden
en dan kan je zelf bepalen wat het je waard is om aan een model uit te geven toch?

Gebruikersavatar
eef7260
Starter
Berichten: 654
Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
Locatie: Mooie stad achter de duinen
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door eef7260 »

Hallo

Ben het een beetje eens en oneens met alle partijen.
Als ik uit persoonlijke ervaring spreek , ja ik post af en toe wel wat aardige info op het forum al zeg ik het zelf.
Maar heb ook een paar transacties gedaan zowel koop als verkoop.
Zowel voor de koop als verkoop merk ik dat reacties veel selectiever en prettiger zijn als op MP ( daar zitten pas echt malloten )
Dus ik heb een beetje kunnen opruimen en anderzijds weer kunnen aanvullen in de collectie en was daar erg tevreden over.
Natuurlijk zie ik ook dingen voorbij komen in te koop waarvan ik denk volgens mij heb je de verkeerde tabletten geslikt maar daar kan je toch over heen lezen.
Het merendeel bestaat volgens mij nog steeds uit redelijk vraag en aanbod , maar zijn soms vreemde advertenties bij ( zonder in detail te treden )
En je hoeft het toch niet te kopen of op te reageren.
Ondanks een bepaald percentage dat niet leuk hobbymatig is vindt ik het nog steeds een waardevol forum gedeelte.

Gr Eef

Plaats reactie

Terug naar “Overige”