Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Post hier alle informatie over modellen van hijskranen.

Moderator: Jorn

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Bericht door eric »

Een bijzonder groot model van een Sany SCC8000A, een 800-tons rupskraan, van Sunraise Classic Models uit China.
Bijlagen
sanyscc8000_01.jpg
sanyscc8000_01.jpg (156.46 KiB) 1443 keer bekeken
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Re: Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Bericht door eric »

Het model is redelijk gedetailleerd hoewel het relatief grof is uitgevoerd. Bijzonder is de uitvoering van het "flex frame", waarbij de hydraulische cylinder genoeg weerstand biedt om de ballast volledig uitgedrukt in positie te houden.
Bijlagen
sanyscc8000_02.jpg
sanyscc8000_02.jpg (158.82 KiB) 1442 keer bekeken
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Re: Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Bericht door eric »

Helaas is het model niet geheel te demonteren om het b.v. als lading op vrachtwagens te laten zien.
Bijlagen
sanyscc8000_03.jpg
sanyscc8000_03.jpg (200.16 KiB) 1442 keer bekeken
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Re: Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Bericht door eric »

Het model komt met een beweegbare jib. Helaas kan de kraan niet met kortere gieken opgebouwd worden omdat de tuien uit een stuk gemaakt zijn. Helaas komen met het model geen rollenpakketen voor de hoofdmast. Ik heb hier nog geen haak ingeschoren omdat de dubbele haak mij wat te groot voor de jib is.

De meeste modellen van Chineze kranen worden gemaakt om eenvoudig neer te zetten en er dan niks meer mee te doen. Bij het standaard model is het niet mogelijk om de hoofdmast en jib in hoek te verstellen.

In het algemeen een erg fraai en zeer bijzonder model. Als je hier een mooi functioneel model van wilt maken (wat zeker mogelijk is) moet je er nog wel wat tijd en moeite in steken!
Bijlagen
sanyscc8000_04.jpg
sanyscc8000_04.jpg (144 KiB) 1439 keer bekeken
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Bericht door Cris »

Ik vind het toch raar dat dit soort modellen uitkomen. Je leest er vrijwel nooit wat van. Geen foto's van hobbyisten die een dergelijk model hebben. Ze staan niet in tijdschriften. De modellen van Conrad, IMC, NZG en WSI zie overal in de wereld in menig hobbykamer staan maar deze niet. Ze zijn ook nog eens flink aan de prijs dus ik vraag me af voor wie ze deze modellen bouwen.

Maar goed, ook van de 1:1 modellen zie je maar weinig. 2000 tons teleskoopkranen, maar vrijwel geen bewegend beeld te zien. Ik vind het maar mysterieus. Wellicht staan ze in China op elke hoek van de straat maar mag de rest van de wereld het niet zien.
Cris

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Re: Sany SCC8000A [Sunraise Classic Models - 1:50]

Bericht door eric »

De beide grote Sany modellen (zie ook het topic van de SAC16000S) zijn in opdracht van Sany gefabriceerd en officieel alleen voor klanten bedoeld. Een enkel model beland op de zwarte markt en komt zo bij een verzamelaar terrecht.

De 'echte' kranen zijn in Azie best goed vertegenwoordigd, ook de markt in China is veel groter dan men denkt. De Chinezen zijn tegenwoordig slim genoeg om zelf zulk spul te ontwikkelen en te bouwen en hebben geen kranen uit Europa, Amerika of Japan meer nodig. Omdat Facebook en dergelijke in China geblokkeerd zijn zie je relatief weinig verscheinen op 'ons' web.
"If at first you don't succeed, try again"

Plaats reactie

Terug naar “Hijskranen”