Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3) [TMC - 1:50]

Post hier alle informatie over modellen van hijskranen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3) [TMC - 1:50]

Bericht door mol »

De Hitachi SCX 1500A-3 (SCX 1200A-3) zijn nu al weer een dikke twee maanden in de handel. Toen beide modellen werden aangekondigd was ik dan ook gelijk geïnteresseerd. De interesse zwakte wat af toen de prijs bekend werd. Daar boven op kwam ook nog het feit dat er geen rechte giekdelen bij zitten. Hier heeft TMC echt een misser gemaakt, zeker voor deze prijs.

Toen ik de eerste plaatjes op het internet zag was ik op zich wel blij dat TMC twee verschillende modellen uit had gebracht. Althans dat was wat de foto’s suggereren. Na wat uitzoekwerk naar de productspecificaties op de Hitachi site bleek heel wat anders. De modellen zijn identiek en helemaal niet verschillend!

Een of andere gaper heeft een foto van de Hitachi SCX 1200- 2 bij de SCX 1200A-3 geplaatst. Voor de zekerheid navraag gedaan bij Petersmodelshop die beide dozen heeft opengemaakt (bedankt!). En hier bleek dat het inderdaad de zelfde modellen zijn op enkele kleine details na. Let dus op de foto’s bij veel webshops kloppen niet wat betreft de 1200!
Bijlagen
IMG_7435.JPG
IMG_7435.JPG (113.97 KiB) 3872 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

De combinatie van prijs, half model (geen rechte giekdelen) hadden mijn enthousiasme wat doen afnemen om dit model te kopen. Zeker omdat ik voor een leuk bedrag aan de Manitowoc 4100 tower versie met verlengset kon komen.
Omdat ik nog geen mooi model van een Hitachi rupskraan (op het model van Zon na maar dat moet nog eens gebouwd worden…..) bleef er wel iets knagen. Het bericht op het forum over losse giekdelen voor de modellen hebben de SCX 1500 te kopen. En uiteraard ook twee losse giekdelen. De giek delen zijn gemaakt met een 3D-printer en zijn zodoende van kunststof. De delen zijn zo ligt dat ze bijna wegwaaien. Niet niezen dus. Mocht je hooikoorts hebben dan moet je in een ander jaargetijde uitzoeken.
De twee giekdelen kosten €68,- inclusief verzendkosten. De giekdelen worden geleverd door ( http://giomaffy.mastertopforum.com ) De betaling via Paypal en verzending verliepen prima.
Bijlagen
IMG_7420.JPG
IMG_7420.JPG (95.26 KiB) 3848 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

De giekdelen worden geleverd met tuistangen. Alle delen zijn al voorzien van een Primer. Het enige wat je zelf moet maken zijn extra pennen voor de giek en de stangen. Mijn sorteerdoos met Diverse maten spijkertjes en een Dremel loste dit probleem op. Het gebruikte Kunststof is niet broos en best flexiebel. Hoeveel de tuistangen kunnen hebben weet ik niet omdat dit materiaal nieuw voor mij is. Mogelijk vervang ik deze nog eens voor een metalen versie.
Daarnaast moet je de giekdelen en stangen zelf zwart spuiten. Omdat ik geen enorm ervaren spuiter ben en dit materiaal totaal niet ken (ziet er een beetje uit als allemaal kleine balletjes die samen gesmolten zijn) waren de tips van Eef meer dan welkom (Eef bedankt) Ik had de tip gekregen meerdere lagen kort achterelkaar aan te brengen omdat het materiaal de verf opzuigt. Uiteindelijk heb ik een spuitbus leeg gespoten op de delen. Er gaat uiteraard een hoop naast omdat ik liever meerdere dunne lagen aanbreng dan een te dikke met druipers.
Met het eindresultaat ben ik zeer tevreden. Als je er met je neus opzit dan zie je op sommige stukken wel klein een verschil maar dat ligt meer aan mijn spuitkunsten denk ik. De pennen die ik heb gemaakt van spijkertjes heb ik ook even zwart gemaakt. Wat mij opviel is dat de delen perfect passen. Geen gepruts om de gaatjes uit te lijnen maar gewoon mooi passen.
Bijlagen
IMG_7422.JPG
IMG_7422.JPG (81.31 KiB) 3847 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

De zelf gemaakte pennen.
Bijlagen
IMG_7437.JPG
IMG_7437.JPG (120.65 KiB) 3845 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

Het model zelf is goed te bouwen. Er zit een duidelijke handleiding bij en de onderdelen passen goed. Alleen sommige van de kunststof pennen hadden van metaal mogen zijn. En ook wat reserve pennen zouden handig kunnen zijn. Zoals al eerder aangegeven in andere berichten kan het model helemaal in transporttoestand uit elkaar gehaald worden. Het is wel een mooi zwaar model. De cabine (jammer, gezien de prijs) en enkele details zijn van kunststof maar mooi afgewerkt. De stempels zijn uitschroefbaar maar de voetplaten zitten er los onder (jammer, gezien de prijs) De lieren zijn niet geremd maar hebben wel voldoende weerstand. Bij zwaardere lasten weet ik niet of dit ook nog zo is. In de zijkant zitten drie gaten voor bediening van de lieren (jammer, gezien de prijs) Zeker als je kijkt naar de Sennebogen dragline van Ros. Voor € 100,- minder is dit probleem heel mooi opgelost door Ros. Gemiste kans TMC!
Bijlagen
IMG_7436.JPG
IMG_7436.JPG (100.18 KiB) 3845 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

Na het spuiten van de giekdelen is het verschil tussen de giekdelen van TMC en de giekdelen van kunststof niet echt meer zichtbaar.
Bijlagen
IMG_7443.JPG
IMG_7443.JPG (80.84 KiB) 3841 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

Ondanks de missers die hier boven vernoemd zijn en de (te!) hoge prijs ben ik er tevreden met het model nu er ook giekdelen voor te krijgen zijn. Het werd tijd dat er eens een model van een Japanse rupskraan kwam die boven de eerdere rommel uitstak. Ik hoop dat TMC, met wat aanpassingen, deze koers blijft volgen. Al met al staat er dus een kleine €310 in de vitrine (€ 239,- voor de kraan, € 68,- voor de giekdelen en € 11,- voor een spuitbus zwarte verf) Of je dit voor het model wil uitgeven zul je zelf moeten beslissen.
Bijlagen
IMG_7441.JPG
IMG_7441.JPG (93.94 KiB) 3841 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mol op wo 31 jul, 2013 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

De "gaten"voor bediening van de lieren. Gemiste kans TMC!
Bijlagen
IMG_7439.JPG
IMG_7439.JPG (86.41 KiB) 3833 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

Mooie ballast.
Bijlagen
IMG_7440.JPG
IMG_7440.JPG (87.42 KiB) 3832 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hitachi SCX1500A-3 (SCX1200A-3)

Bericht door mol »

Het haakblok laat ik nog even op spanning staan met een elastiekje omdat de draden meteen in elkaar draaien. Dit is het nadeel van gedraaid touw in plaats van gevlochten. Hopelijk kan het elastiek eraf na een maandje.
Bijlagen
IMG_7442.JPG
IMG_7442.JPG (69.18 KiB) 3825 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

Plaats reactie

Terug naar “Hijskranen”