Kranen van Lego

Post hier alle informatie over modellen van hijskranen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Kranen van Lego

Bericht door Emiel »

Vandaag eens de tijd + het weer mee, dus "even" mijn lego kraan opgebouwd in de achter tuin. Eerst met ingekorte jip, stond iets teveel wind om op te bouwen met lange jip. Werd alsnog even spannend toen er een windvlag op kwam steken. 't Bleef gelukkig allemaal staan :D

Ondertussen was het alweer etenstijd, de kraan geknikt op de grond gezet. Na het eten de giek plat en de jip eraf, daarna weer omhoog met alleen de giek. Met zo'n 10 kilo op de superliftballastkar een voetenbankje op 1.2 meter afstand opgetild. Toen een kwart cirkel gedraaid, opgetopt en weer op de grond neer gezet. (alles op puur lego-motor kracht!)

Ondertussen even de nodige foto's geschoten :D
Bijlagen
PICT8162.jpg
PICT8162.jpg (148.07 KiB) 12961 keer bekeken

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Bericht door Emiel »

En nog eentje met de last (voetenbankje) in de haak :D
Bijlagen
PICT8207.jpg
PICT8207.jpg (117.74 KiB) 12960 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Knap gemaakt!
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
stoofie
Starter
Berichten: 373
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 21:15
Locatie: asperen

Bericht door stoofie »

Er zitten zeker zat blokjes en uurtjes werk in de kraan? Top werk Emiel! Groetjes Chris

Gebruikersavatar
MoxyMan
Starter
Berichten: 300
Lid geworden op: do 2 jun, 2005 18:10
Locatie: Groenlo

Bericht door MoxyMan »

Geweldig,

Niveau Dennis (Wald)Bosman :Y

Twee vragen,
1. Zou je een detailfoto kunnen maken van de rupsen. Of uitleggen hou deze gemaakt zijn. (standaard schakels ?)
2. Idem dito voor de draaikrans.

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Bericht door Emiel »

Er zitten inderdaad de nodige blokjes in :D
Hoeveel uur werk ik eraan gehad heb? Uurtje of 10-12 denk ik maar (zonder testen). Maar dan moet je wel nagaan dat de kraan al 7 keer afgebroken en opnieuw opgebouwd is!

Uitleg op rupsen, deze zijn inderdaad de standaard brede technic schakels. Had eens een partij 2e hands lego gekocht waar bij toeval een stuk of 600 schakels in zaten! Het idee voor een rupskraan kwam dus meteen weer naar boven.
In elke rups zit een 9V motor nieuwe style, geen idee hoever vertraagd.

De draaikrans was het grootste probleem. Eerst gewoon platte stenen, dit gaf veel te veel wrijving dat ie nooit wou draaien. Daarna 1 geprobeerd met rondesteentjes ertussen, bleek dat dit weer veel te los zat. Nu zit ie goed strak, eigenlijk iets te strak. De ronde steentjes zijn trouwens 2x2 rond (grijs, had niet genoeg zwarte). Aangedreven met 2 9V motor nieuwe style en heel erg vertraagd.
Hoe het verder in elkaar steekt? Geen idee meer, alweer vorige herfstvakantie dat ik 'm gebouwd had, nu pas tijdgehad om 'm goed op te bouwen. Ook geen zin om 'm nu uit elkaar te halen om te kijken hoe 't in elkaar zit ;)

Meer foto's kan je hier vinden:
http://cranes.piranho.com/lego.html

waldmann
Starter
Berichten: 767
Lid geworden op: za 23 jul, 2005 13:51
Locatie: Verweggisstan
Contacteer:

Bericht door waldmann »

Leuk om hier nog meer LEGO-modellen terug te vinden.

De draaikrans met rollers is echt een veelgebruikte methode. Ik kan me herinneren dat Beat Felber uit Zwitserland de eerste was met dat idee. Daarna is het verder doorontwikkeld door diverse anderen. Zelf heb ik er een in m'n Menck M154 gebouwd en het draait werkelijk fantastisch.

Jouw kraan is ook niet te lomp; velen hebben de neiging het zo groog mogelijk te maken maar daarmee schakel je het hele model uit. Je kunt er dan domweg niks mee. Doordat jouw giek qua diameter niet te groot is kun je er ook nog mee hijsen. Erg leuk gedaan, vooral met die jib.

(Y)
Mijn website: www.dennisbosman.nl
Volg mij ook op Facebook!

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Bericht door Jelmer »

pvanhesteren schreef:Ik ben al 7 jaar (het voelt als 70 jaar!) bezig met het nabouwen van deze kraan in schaal 1:12. Alle tekeningen maak ik zelf en ook al het meetwerk neem ik voor mijn eigen rekening. Breedte van de hoofdmast is volgens mijn berekening 157 cm. De ronde bochten aan de bovenzijde zijn 27x27 cm. Het rechte zijgedeelte is 65 centimeter. Vanaf daar tot het onderste gedeelte is 67 centimeter en het vlakke deel aan de onderkant van de mast is 26 centimeter kortom de 157 x 161, handgemeten (en dat zal best niet helemaal overeen komen met de werkelijkheid. De maten van sectie 2 t/m 5 heb ik niet aangezien dit bij modelbouw in elkaar moet kunnen schuiven.

In Bemmel zal ie overigens te bewonderen zijn met tegen de 5 meter hoofdmast en superlift. De jib bewaar ik tot volgend jaar.
Mooie kraan! (C)

Met deze informatie kom ik ook al een heel eind :Y Op de website van Jennifer Clark vond ik nog een mooi plaatje van de mast, helaas zonder maten. Maar door het plaatje uit te vergroten en jouw maten in te voeren kom ik uit op 157*153 of 164*161. Hoe dan ook zit ik met de helft van de voertuigbreedte aardig in de goede richting.

Hier nog wat van mijn project.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Bericht door Jelmer »

Op verzoek van Maurice nog een aantal foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Veel plezier met bouwen!

demolitionman
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 20 mei, 2007 20:10
Locatie: nootdorp

Bericht door demolitionman »

das een mooi stukje huisvlijt zeg!
dat je er ook nog mee kan hijsen verbaast me overigens want de mast en jip wegen al genoeg zo te zien.
ik vind het wel mooi wat je tegenwoordig met lego kan maken (dat was vroeger wel anders.) en wanneer dit model niet meer bevalt maak je zo weer een nieuwe.
maar ik denk dat de kosten hetzelfde zijn als de bestaande modellen en misschien nog wel meer.
groetjes john

Plaats reactie

Terug naar “Hijskranen”