PTC [WSI - 1:50]

Post hier alle informatie over modellen van hijskranen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door Victor »

<<Sjoerd>> schreef: - als je hem zonder jib monteert dan moet het laatste deel van de jib op de hoofdmast monteren, dan wordt de hoofdmast dus 35 cm langer. (totaal 158 cm)
Dat hoeft niet natuurlijk, je kunt de hoofdmast ook met dezelfde lengte monteren.
Bovendien vraag ik me af: als je een langere hoofdmast in elkaar zet, krijg je dan geen problemen met de kleinere hoek tussen de beide masthelften.
De koppelstukjes onder- en bovenin die de hoek moeten compenseren, hebben nu eenmaal een bepaalde lengte.

<<Sjoerd>>
Starter
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 3 aug, 2007 19:52
Locatie: Oudkarspel

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door <<Sjoerd>> »

Victor schreef:
<<Sjoerd>> schreef: - als je hem zonder jib monteert dan moet het laatste deel van de jib op de hoofdmast monteren, dan wordt de hoofdmast dus 35 cm langer. (totaal 158 cm)
Dat hoeft niet natuurlijk, je kunt de hoofdmast ook met dezelfde lengte monteren.
Bovendien vraag ik me af: als je een langere hoofdmast in elkaar zet, krijg je dan geen problemen met de kleinere hoek tussen de beide masthelften.
De koppelstukjes onder- en bovenin die de hoek moeten compenseren, hebben nu eenmaal een bepaalde lengte.
misschien begrijp ik het niet goed maar volgens mij heeft het geen invloed op de hoek.
dit stuk wordt namelijk gemonteerd op het koppelstuk (waar de mastdelen samen komen, hier staat op Huisman)
dit is noodzakelijk anders heb je geen schijvennest.
zie ook foto (is van internet http://www.emielschoonen.nl)
Bijlagen
PICT3036.jpg
PICT3036.jpg (69.66 KiB) 4469 keer bekeken

<<Sjoerd>>
Starter
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 3 aug, 2007 19:52
Locatie: Oudkarspel

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door <<Sjoerd>> »

het gaat dus om dit deel
foto is van crane etc.
Bijlagen
410006zh.jpg
410006zh.jpg (115.95 KiB) 4467 keer bekeken

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door Victor »

Wat ik bedoel is: als je de rechte jibdelen ook nog in de hoofdmast monteert. (Hoe kom jij anders aan die 35cm extra?)
Dan wordt de hoofdmast langer, en krijg je dus een andere hoek tussen de beide helften.

Op onderstaande foto heb ik de koppelstukjes die ik bedoel omcirkeld.
Die hebben een bepaalde lengte, waardoor je theoretisch maar één hoofdmastlengte kunt monteren.
In praktijk bij het model zal het bij kleine mastlengteverschillen wel loslopen, door de speling in de boutverbindingen.
Maar bij grote verschillen kan het wel eens gaan wringen, lijkt me.
Daarom vraag ik me ook af of de DS-versie misschien andere koppelstukjes heeft.
Bijlagen
PMPK8053a.JPG
PMPK8053a.JPG (87.11 KiB) 4440 keer bekeken

<<Sjoerd>>
Starter
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 3 aug, 2007 19:52
Locatie: Oudkarspel

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door <<Sjoerd>> »

ik snap nu wat je bedoeld.

maar met de 35 cm extra bedoel ik het deel wat ik met rood heb omcirkeld.
ik bedoel dus niet dat er jib delen in de mast tussen gaan.

je kan de runner weglaten dan is het iets korter

Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door trianon »

Bedankt voor de info Sjoerd,

Ik heb amper 180 cm in lengte en om de mast neer te leggen (zonder jib en runner) heb je 181 cm nodig, dus dat zou nog lukken.
Maar in de hoogte heb ik heel wat minder speling en zou ik de kraan moeten opbouwen met één stukje hoofd mast minder (en zonder jib of runner).
Weet iemand of dit haalbaar is (zal wel beetje speling zitten op de gaten ?) want ik vind nl geen enkel foto terug van het model opgebouwd met enkel de hoofdmast,
zoals de foto van de echte kraan hier boven ?

<<Sjoerd>>
Starter
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 3 aug, 2007 19:52
Locatie: Oudkarspel

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door <<Sjoerd>> »

trianon schreef:Bedankt voor de info Sjoerd,

Ik heb amper 180 cm in lengte en om de mast neer te leggen (zonder jib en runner) heb je 181 cm nodig, dus dat zou nog lukken.
Maar in de hoogte heb ik heel wat minder speling en zou ik de kraan moeten opbouwen met één stukje hoofd mast minder (en zonder jib of runner).
Weet iemand of dit haalbaar is (zal wel beetje speling zitten op de gaten ?) want ik vind nl geen enkel foto terug van het model opgebouwd met enkel de hoofdmast,
zoals de foto van de echte kraan hier boven ?
ik denk niet dat dit gaat lukken omdat je dan de hoek tussen de hoofdmastdelen te veel moet aanpassen.
Ik ben bang dat je dan de boel te veel moet forceren.
Bijlagen
ZWE_6897bmf_005.JPG
ZWE_6897bmf_005.JPG (137.73 KiB) 4007 keer bekeken

Gebruikersavatar
Benf
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: ma 18 aug, 2008 19:53
Locatie: omgeving middelburg
Contacteer:

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door Benf »

Weet iemand waar je de losse doos kan halen/kopen.
ik moet namelijk een ptc vervoeren zonder doos.....
of heeft iemand een andere oplossing.

Groetjes ben.

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door Randy »

Ik heb wel een oplossing voor de koppelstukjes. In de addition set zitten koppelstukjes die je nodig hebt om de giek te verlengen en/of het jib. De bestaande koppelstukjes die dus de huidige hoek bepalen moeten vervangen worden door de nieuwe.

Voor de doos heb ik geen oplossing aangezien die nog vol zit met een nieuwe PTC.
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: PTC [WSI - 1:50]

Bericht door Victor »

Randy schreef:Ik heb wel een oplossing voor de koppelstukjes. In de addition set zitten koppelstukjes die je nodig hebt om de giek te verlengen en/of het jib. De bestaande koppelstukjes die dus de huidige hoek bepalen moeten vervangen worden door de nieuwe.
Dat voeg ik mij af al sinds dat die verlengset uitkwam... en dat is nu dus eindelijk ook boven water :)

Plaats reactie

Terug naar “Hijskranen”