Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Moderator: Jorn
Advertentie post before
Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Eindelijk heb ik voor elkaar wat ik al heel lang wilde maken. Een Liebherr R 954 C HRD. Ik ben ooit begonnen met een R 954 C van Conrad, maar ja, je wil toch een kantelcabine... Dus dat project maar in de ijskast gezet, en er wat anders mee gedaan.
Maar nu is het dan eindelijk gelukt!
Als basis machine heb ik gebruik gemaakt van de A 954 C van NZG. Uit de cabine het stuurtje gehaald, en de cabine gelijk voorzien van een Liebherr cabine bescherming van JanH. Verder de overslag giek geheel gedemonteerd (en intact gelaten) en hiervoor in de plaats een broekstuk van een Liebherr R 954 B van Conrad geplaatst (met dank aan Moderator Kleintje75 voor de R 954 B sloop modellen). De onderwagen is afkomstig van een normale Case CX 800. Wel wat groot (komt overeen met een onderwagen voor de R 974 C sloopmachine) maar je leest hier altijd dat de basis van een HRD een goede brede onderwagen is. En dat is wel gelukt denk ik. Bovendien komt er nog een telescoop giek op, dus dan kan 'ie de extra grote onderwagen wel gebruiken.
Hierbij de eerste foto's. Er moet nog het e.e.a. gewijzigd worden, waaronder de ophanging van het broekstuk, en andere hefcilinders (of een blokkeer systeem zoals op de YCC cilinders) en de koppelingen moeten uitgeboord worden zodat de machine ook mijn andere gieken kan gebruiken. En natuurlijk moet er nog een kleinere tool aan. De NPK schaar is te zwaar, maar ik had ff niets anders...
Giek in ruststand...
Oprichten van de giek...
Cabine omhoog. Mooi hoog, maar nog niet echt "sloop"...
Giek helemaal opgericht...
En dan...
De cabine kan mooi achterover kantelen. Dit heb ik gemaakt door het originele stootplaatje te vervangen door de hefcilinders van een R 932 B overslagmachine.
Onderwagen overdwars...
Maar nu is het dan eindelijk gelukt!
Als basis machine heb ik gebruik gemaakt van de A 954 C van NZG. Uit de cabine het stuurtje gehaald, en de cabine gelijk voorzien van een Liebherr cabine bescherming van JanH. Verder de overslag giek geheel gedemonteerd (en intact gelaten) en hiervoor in de plaats een broekstuk van een Liebherr R 954 B van Conrad geplaatst (met dank aan Moderator Kleintje75 voor de R 954 B sloop modellen). De onderwagen is afkomstig van een normale Case CX 800. Wel wat groot (komt overeen met een onderwagen voor de R 974 C sloopmachine) maar je leest hier altijd dat de basis van een HRD een goede brede onderwagen is. En dat is wel gelukt denk ik. Bovendien komt er nog een telescoop giek op, dus dan kan 'ie de extra grote onderwagen wel gebruiken.
Hierbij de eerste foto's. Er moet nog het e.e.a. gewijzigd worden, waaronder de ophanging van het broekstuk, en andere hefcilinders (of een blokkeer systeem zoals op de YCC cilinders) en de koppelingen moeten uitgeboord worden zodat de machine ook mijn andere gieken kan gebruiken. En natuurlijk moet er nog een kleinere tool aan. De NPK schaar is te zwaar, maar ik had ff niets anders...
Giek in ruststand...
Oprichten van de giek...
Cabine omhoog. Mooi hoog, maar nog niet echt "sloop"...
Giek helemaal opgericht...
En dan...
De cabine kan mooi achterover kantelen. Dit heb ik gemaakt door het originele stootplaatje te vervangen door de hefcilinders van een R 932 B overslagmachine.
Onderwagen overdwars...
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Kan niks anders zeggen als zeer netjes!!!
Prototype bouwer bij een mobelfabriek niet wat voor jouw ?
Groeten Wiebrand
Prototype bouwer bij een mobelfabriek niet wat voor jouw ?
Groeten Wiebrand
-
- Starter
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:23
- Locatie: ma t/m do harderwijk vrij t/m zo breda
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
remco remco tog wat ziet hij er weer netjes uit
maak je ze ook op bestelling dan kan ik hem in de kleuren van stolwerk breda spuiten.
gr pim
PS.
zijn de V-Buckets al binne.
maak je ze ook op bestelling dan kan ik hem in de kleuren van stolwerk breda spuiten.
gr pim
PS.
zijn de V-Buckets al binne.
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Denk het niet... Ben niet zo goed met deadlines... Er ligt ook nog een R 984 C overslag van MvO te wachten om afgebouwd te worden. Nog steeds geen tijd en geduld voor gehad.Buntjuuh schreef:Kan niks anders zeggen als zeer netjes!!!
Prototype bouwer bij een mobelfabriek niet wat voor jouw ?
Helaas, niets op bestelling, Enkel voor de eigen collectie. Maar deze is niet moeilijk om te bouwen. Wel duur, als je de benodigde onderdelen bij elkaar optelt, maar geheel niet moeilijk. Als je alles op voorraad hebt is het binnen een uurtje gedaan.lieherrbreda schreef:remco remco tog wat ziet hij er weer netjes uit
maak je ze ook op bestelling dan kan ik hem in de kleuren van stolwerk breda spuiten.
Nog niet, verwacht ze aan het einde van deze week of begin volgende week. Pakket is als het goed is voor het weekend verstuurd vanuit Engeland.lieherrbreda schreef:PS. zijn de V-Buckets al binne.
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Ik heb het model op een paar punten aangepast. De ophanging van het broekstuk aan de bovenwagen is verstevigd, en de giek-wissel is aangepast en nu uitgerust met 3mm borgschroeven. Het model kan nu uitgerust worden met de andere gieken die ik al had. Tevens is de originele lepelsteel verwisseld door de lepelsteel van een standaard Conrad R 954 C zodat het model nu ook alle aanbouwdelen van mijn Liebherr R954C HD SL met diverse hulpstukken kan gebruiken (foto's van de twee machines samen volgen nog). Doordat de lepelsteel eveneens is uitgerust met 3 mm borgschroeven is het uiteraard ook mogelijk om de originele lepelsteel weer terug te zetten, of om er bijvoorbeeld een grote Verachtert schaar van Zon models aan te hangen.
Helaas heb ik nog geen goede tool voor de HRD giek. De originele NPK schaar is te zwaar, en volgens mij een fantasie model van Conrad aangezien volgens de brochure de grootste variant overeenkomt met de kleine NPK schaar op het oude Case HRD model. Dus voor de foto is het model uitgerust met de kleine sloop/sorteergrijper van CMM Schwerlast.
Om het inzakken van de cilinders te voorkomen (waardoor de giek naar beneden komt) heb ik twee kleine schroefjes in de cilinderhulzen gedraaid. Deze blokkeren de cilinders op een zelfde manier als YCC gebruikt in hun messing cilinders.
Uitgerust met de korte giek. Deze heeft een nadeel, de lepelsteel kan niet geheel gestrekt worden. De lepelsteel is hier voorzien van de grote sloop/sorteer grijper van CMM Schwerlast.
Aan de rechter zijde is nu ook een trapje bevestigd.
Met de grote vergruizer van de Case CX 800 sloopmachine...
Met de grote hamer van de NZG Cat 245...
Met mijn brekerbak...
En met de zware bak van de Volvo EC 700...
Helaas heb ik nog geen goede tool voor de HRD giek. De originele NPK schaar is te zwaar, en volgens mij een fantasie model van Conrad aangezien volgens de brochure de grootste variant overeenkomt met de kleine NPK schaar op het oude Case HRD model. Dus voor de foto is het model uitgerust met de kleine sloop/sorteergrijper van CMM Schwerlast.
Om het inzakken van de cilinders te voorkomen (waardoor de giek naar beneden komt) heb ik twee kleine schroefjes in de cilinderhulzen gedraaid. Deze blokkeren de cilinders op een zelfde manier als YCC gebruikt in hun messing cilinders.
Uitgerust met de korte giek. Deze heeft een nadeel, de lepelsteel kan niet geheel gestrekt worden. De lepelsteel is hier voorzien van de grote sloop/sorteer grijper van CMM Schwerlast.
Aan de rechter zijde is nu ook een trapje bevestigd.
Met de grote vergruizer van de Case CX 800 sloopmachine...
Met de grote hamer van de NZG Cat 245...
Met mijn brekerbak...
En met de zware bak van de Volvo EC 700...
- fabian 954
- Forumlid
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
- Locatie: zwartsluis
- Contacteer:
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
heb je netjes gemaakt remko je hebt het er maar weer druk mee
het is pas crisis als het bier op is
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Nou druk... Eindelijk na een aantal jaren heb ik dan een R 954 C sloopmachine. Zal je net zien dat Conrad of NZG volgend jaar op de Bauma met een 'officiële' komen...fabian 954 schreef:heb je netjes gemaakt remko je hebt het er maar weer druk mee
Ik wil eigenlijk nog een overdruk unit op het model monteren, maar welke plaats is dan het beste? Boven op de cabine kan niet vanwege de cabine bescherming en de transporthoogte. Ik heb al even op het forum zitten rondneuzen, maar geen goed voorbeeld kunnen vinden.
Dus wellicht dat er een paar experts aanwijzingen kunnen geven. Ook over het verder afwerken van het model. Misschien nog wat leidingen er bij of zo.
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Tegen het achterraam of voor de motorkap zou kunnen.
Als je hem tegen het achterraam doet is dat alleen maar makkelijker want dan zit je niet met een luchtslang die mee moet bewegen met de cablift.
Als je hem tegen het achterraam doet is dat alleen maar makkelijker want dan zit je niet met een luchtslang die mee moet bewegen met de cablift.
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Of je maakt hem op die platte bovenplaat van de cabinelift.
Zal mischien net passen als de cabine achterover staat.
Gr Thomas
Zal mischien net passen als de cabine achterover staat.
Gr Thomas
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]
Precies Thomas. Onder het achterraam van de cabine zit ook de luchtinlaat van het cabinefilter en daar wordt meestal een adapter op pas gemaakt.
Slang tussen kist en cabine, even netjes geleiden en klaar is Remko.
Even een foto van het forum geplukt ter illustratie.
Slang tussen kist en cabine, even netjes geleiden en klaar is Remko.
Even een foto van het forum geplukt ter illustratie.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.