Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Post hier alle informatie over modellen van bouwmachines.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Remko »

Laatste. Tips en suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.
Bijlagen
Liebherr L586 bak 004.jpg
Liebherr L586 bak 004.jpg (61.46 KiB) 4806 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Bart »

Een tuitvormige spade nose (V-mes) bak als deze gaat niet werken.

Een spadenose gebruik je om materiaal te laden waarvoor een hoge opbreekkracht is vereist om goed in te kunnen dringen in het materiaal. Volume is wel het laatste wat bij een spade nose bak aan de orde is. Het kopschot hoeft dus niet te worden vergroot. De bak zal vanwege de toepassing door zijn bouw zwaarder zijn, dus de inhoud wordt minder dan een standaard bak. Tevens moet een zijwand ter hoogte van het mes lager zijn gebouwd om gemakkelijker in het materiaal te kunnen dringen. Wil je het middelste gedeelte van het mes recht houden, houdt dan een verhouding van minstens 40-20-40 aan, waarbij 20 voor het rechte deel geldt.

Evergreen is handig en verdomd veelzijdig materiaal, dat heb ik in Ede eens goed bekeken. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Remko »

Verdorie Bart, daar hadden we het zaterdag eens over moeten hebben. Ik had de bak bij me. Had ik meteen aantekeningen kunnen maken voor verbetering. ;)

Maar met een verhouding 40-20-40, daar bedoel je de schuine kanten van het mes mee? Dus een zeer smalle punt geflankeerd door twee bredere (flauwe) schuine zijden neem ik aan? Of is een geheel recht mes het beste?

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Bart »

Ja, dat bedoel ik Remko.
Maar wat wil je precies met die bak doen? Gebruiken als volumebak (licht materiaal) of spadenose bak om zwaar, vastzittend materiaal uit te breken?
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Remko »

De bak is bedoeld voor de L586 in tunnel uitvoering. Ik wilde deze iets meer volume geven, naar voorbeeld van de echte ondergrondse wielladers. Deze hebben allen een vrije grote bak. Dus meer volume, maar hoeft niet speciaal gebruikt te worden om hard vastzittend materiaal uit te breken. De machine zal in combinatie met bijvoorbeeld een Liebherr R944 tunnelmachine gebruikt worden. De graafmachine hakt of freest het materiaal los, en de wiellader schept het in een kipper.

Ik heb zelf al even verder zitten zoeken, en natuurlijk vergeleken met m'n bestaande modellen, en dan zie je dat de bakken van ondergrondse wielladers allen vrij lang zijn, in ieder geval aan de onderkant, wel hebben ze allemaal een 'spadenose'.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Bart »

Remko schreef:De bak is bedoeld voor de L586 in tunnel uitvoering. Ik wilde deze iets meer volume geven, naar voorbeeld van de echte ondergrondse wielladers. Deze hebben allen een vrije grote bak. Dus meer volume, maar hoeft niet speciaal gebruikt te worden om hard vastzittend materiaal uit te breken. De machine zal in combinatie met bijvoorbeeld een Liebherr R944 tunnelmachine gebruikt worden. De graafmachine hakt of freest het materiaal los, en de wiellader schept het in een kipper.

Ik heb zelf al even verder zitten zoeken, en natuurlijk vergeleken met m'n bestaande modellen, en dan zie je dat de bakken van ondergrondse wielladers allen vrij lang zijn, in ieder geval aan de onderkant, wel hebben ze allemaal een 'spadenose'.
Al ligt gesprongen of gehakte rots los, toch helpt een spade nose bij het vol scheppen van de bak. Met de 'punt' dringt de bak gemakkelijker in het materiaal.

De underground loaders hebben een bak met een lange bodem, maar een relatief laag kopschot en dat kan bij deze bak aan jouw model gemakkelijk worden aangepast, omdat er ruim voldoende evergreen aan is gelijmd. Voordeel dus, want je kunt nog gemakkelijk materiaal verwijderen. :)

Het kopschot is lager, waardoor de bak ver achterover ligt (roll back angle). Dat moet ook, omdat tunnels een beperkte hoogte hebben en je niet hoog kunt heffen. Aan het eind is er meer hoogte om de bak te lossen. Een ander voordeel is dat wanneer het kopschot verder van met mes af staat, de bak gemakkelijker vol schept en bij het voltrekken van de bak het materiaal naar achteren rolt tegen het kopschot. Vol is dan vol. Tevens kun je er gemakkelijk een kop materiaal op houden en rolt deze er dus minder gauw af.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Remko »

Dan blijft het dus een spade nose, maar gaan we wel even 'terug naar de tekentafel'. Ik heb als voorbeeld de bak van de Atlas Copco ST14 Scoop Tram genomen. Deze heeft een bak met een breedte van 56 mm bij een lengte van 50 mm. Of wel een verhouding van 1/0.9. De bak van de L586 is 67 mm breed, bij dezelfde verhouding is de lengte van de bak dus ongeveer 60 mm lang.

Dit wordt de basis, en dus ook de lengte van de bak. Hier komt natuurlijk nog wel zo'n spade nose op. Ook worden de wangen verlengd. Uiteraard komt er op de L586 zelf straks wat extra ballast achterop.
Bijlagen
Liebherr L586 bak 007.jpg
Liebherr L586 bak 007.jpg (46.18 KiB) 4387 keer bekeken

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Remko »

Inmiddels 3 jaar verder... :shock:

M'n L586 2plus2 block handler. Hiervoor heb ik vandaag een blok mergel gehaald en daar van een aantal blokken gezaagd. Hier 'in de groeve' bij het laden van de zware dieplader.
20170701_143256.jpg
20170701_143256.jpg (779.96 KiB) 3005 keer bekeken

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door Remko »

Tweede.
20170701_143319.jpg
20170701_143319.jpg (697.96 KiB) 3005 keer bekeken

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Liebherr Bulldozers en Wielladers - [div. - 1:50]

Bericht door cjsiku »

Leuk zeg!
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Plaats reactie

Terug naar “Bouwmachines”