Hefbrug Waddinxveen

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door Peter_S »

Arie H schreef:Goede info en fotowerk, Henk.
Daar sluit ik mij graag bij aan Arie. Nog enkele aanvulling voor wat betreft de vaktermen uit de bruggenbouw.

Het beweegbare deel van een brug heet "val" Vraag me niet waarom maar dat is nu eenmaal zo. Dat de contra gewichten eerst gezekerd moeten worden is, voor de insider, logisch want de contra gewichten staan in verbinding met het val en zorgen ervoor dan een en ander in balans is zodat er voor het omhoog en omlaag halen van de brug weinig kracht nodig is. Dat het zolang, valt eigenlijk nog mee vind ik, komt omdat men eerst alles goed moest bekijken en de ook het vastzetten van de contragewichten kost tijd omdat ze niet op de daarvoor bestemde plek vastgezet kunnen worden.

Afgaande op de foto's die ik zag van het val maak ik op dat het val (zeer) zwaar beschadigd is. Het val is er, aan de rijvloer te zien, al eens eerder uit geweest van de rijvloer is van damwandprofiel en dat profiel type werd ten tijde van de bouw van deze brug nog niet toegepast.

Zoals Henk vermoed kan het wel eens een zeer langdurige geschiedenis worden voordat de boel gerepareerd is.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
henklier14
Starter
Berichten: 570
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 6:49
Locatie: Stolwijk

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door henklier14 »

Bedankt, Arie en Peter! :)
Peter_S schreef: Het val is er, aan de rijvloer te zien, al eens eerder uit geweest van de rijvloer is van damwandprofiel en dat profiel type werd ten tijde van de bouw van deze brug nog niet toegepast.
De brug is in 2012 behoorlijk gerenoveerd. Het val is uitgebreid met een voetgangersgedeelte aan de buitenkant van de constructie. Toen is het val ook al voor langere tijd weg geweest...
Gewoon weer Nederhoff-fan

Gebruikersavatar
Sjakie.
Starter
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 17:19
Locatie: In the Dutch Mountains.

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door Sjakie. »

Mooie fotoserie Henk!

Wat mij verbaast is dat er binnen een halve dag zoveel zwaar materiaal beschikbaar is.
Normaal moet je een zware kraan lang van tevoren boeken.
Ook kan er nu geen hijsplan gemaakt zijn.
Hoe word dan berekend welke kraan waar komt te staan en met welke capaciteit?
Het gewicht van de 'val' zal ongeveer bekend zijn,maar er zijn een heleboel onzekere factoren.
En zo te zien kon de kraan op de oprit bij de Brugkerk (aan de Waddinxveense kant) niet voldoende stempelen.
Hoe is dit opgelost?

(Geen kritiek hoor,gewoon belangstelling van een leek)
Ik maak geen fouten,alleen vergissingen.
Ik ken geen problemen,alleen uitdagingen.

transploft
Forumlid
Berichten: 1808
Lid geworden op: do 1 okt, 2009 17:59
Locatie: voorhout
Contacteer:

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door transploft »

Nou het is op dit moment niet zo heel druk in de grote kranen. En daarbij komt als er een calamiteit is er met spoed kranen worden gestuurd en ander werk uitgesteld wordt. met dat hijsplan verwacht ik omdat sarens veel voor hollandia staalbouw draait, en dit niet de eerste keer is dat de brug uitgehesen moet worden . dat er dan wel een hijsplan van zal zijn.
Blitzcranes op instagram/Nino Blitz kraanfotografie op facebook/ http://www.hijskraanhuren.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Het gewicht van het val is tamelijk precies bekend omdat dit enkele jaren geleden er langdurig uit is geweest voor renovatie. Een hijsplan kun je, al werkende, bedenken en doorrekenen. Hoe je een brugval moet pakken is bekend omdat dit regelmatig gebeurd in ons landje en de hijspunten punten daardoor min of meer bekend zijn. Het belangrijkste is het borgen van de contragewichten waarna je het brugval in de takels kunt nemen.

En wat de kranen betreft, er zijn meer dan voldoende kranen met de benodigde capaciteit in ons land aanwezig en het moet gek zijn willen er niet enkele vrij zijn. Met een beetje overleg heb je zo de benodigde kranen beschikbaar want dit zijn uurtje factuurtje beschikbaar.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”