Hefbrug Waddinxveen

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Sjakie.
Starter
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 17:19
Locatie: In the Dutch Mountains.

Hefbrug Waddinxveen

Bericht door Sjakie. »

Na het incident met de hefbrug in Waddinxveen moet het brugdek gelift worden.
Daarbij zijn minstens 4 zware kranen nodig. Een deel van deze werkzaamheden is te zien op www.112hm.nl .
Wie woont hier in de buurt en is in gelegenheid wat plaatjes te schieten?
Het zal best een spectaculair gezicht zijn,deze berging.
Ik maak geen fouten,alleen vergissingen.
Ik ken geen problemen,alleen uitdagingen.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door cjsiku »

Wel een stevig spudpaaltje zo.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

bob de wegenbouwer
Starter
Berichten: 328
Lid geworden op: za 20 feb, 2010 22:22
Locatie: Hoofddorp

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door bob de wegenbouwer »

Mooi klusje, volgens mij wordt ie met drie kranen opgetild door Sarens en Peineman. Kan alleen niet achterhalen welke types en of ie er helemaal uit gaat waardoor scheepvaart weer mogelijk is.

Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door Jelco »

LTM 1400-7.1 Peinemann en 2x AC 500-2 Sarens, waarvan 1 met span beweegbare jib.

De kranen gaan vanavond/vannacht nog hijsen.
Fotograaf

Gebruikersavatar
henklier14
Starter
Berichten: 570
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 6:49
Locatie: Stolwijk

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door henklier14 »

Ik ben er vanmiddag en vanavond kort geweest en heb ook een aantal foto's die ik aan het eind van de week wel kan plaatsen.

Ik begreep van één van de heren van Peinemann dat de contragewichten van de brug gezekerd zullen worden. Daarna zal het middendeel van de brug een klein stukje opgehesen worden waarna de boot er onderuit kan. Dan worden de kabels afgeslepen/afgesneden en wordt het middendeel per ponton afgevoerd ter reparatie...

Scheepvaart zal dan waarschijnlijk wel snel weer mogelijk zijn, het verkeer zal wel een hele tijd duren voordat die weer over de brug kunnen... Ondertussen werd trouwens al een steiger aangelegd voor het pontje dat er komt.

Rond half 8 werd de AC500 met span en jib aan het middendeel vast gemaakt. Aan de andere kant waren ze nog bezig met het aanbrengen van staalkabels voor het vastzetten van de contragewichten. Minimaal eentje moet er ook uit trouwens, die zit behoorlijk scheef in zn ophanging.

Hoe het er nu bij staat en wanneer er echt gehesen gaat worden, weet ik helaas niet.

Groeten, Henk
Gewoon weer Nederhoff-fan

Gebruikersavatar
Sjakie.
Starter
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 17:19
Locatie: In the Dutch Mountains.

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door Sjakie. »

Mooi Henk!
Hou ons op de hoogte.
Ik maak geen fouten,alleen vergissingen.
Ik ken geen problemen,alleen uitdagingen.

Gebruikersavatar
henklier14
Starter
Berichten: 570
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 6:49
Locatie: Stolwijk

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door henklier14 »

Hierbij wat informatie en een aantal foto's van de hele gebeurtenis van de hefbrug in Waddinxveen.

Deze eerste foto is van dinsdagavond, de dag waarop het ongeval gebeurde. Met een Spierings was men bezig om te kijken en controleren wat er allemaal echt aan de hand was, en om te bekijken wat er in de volgende dag(en) moest gebeuren. Rechts van de brug staat ook nog een Liebherr telescoopkraan met dubbele klapjib, ik vermoed een 95-tons kraan.

Op de foto is het al wel een beetje te zien dat het niet helemaal goed hangt allemaal, het middendeel hangt scheef en rust grotendeels op de paal van het schip...
Hefbrug 01.jpg
Hefbrug 01.jpg (109.25 KiB) 4093 keer bekeken
Gewoon weer Nederhoff-fan

Gebruikersavatar
henklier14
Starter
Berichten: 570
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 6:49
Locatie: Stolwijk

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door henklier14 »

's Middags ben ik tussen mijn werk door, even naar Waddinxveen gereden omdat ik de diverse kranen vanuit Gouda al zag staan.

Hierbij een overzicht van de aanwezige kranen. De telescoopkraan met jib en de Spierings zijn van plaats verwisseld. Naast deze twee kranen waren aanwezig: 2xAC500 en 1xLTM1400, zie ook het eerdere bericht van Jelco.

Foto is van mindere kwaliteit, maar de volgende foto's zijn genomen met mijn camera, die had ik de volgende dag maar meegenomen :)
Hefbrug 02.jpg
Hefbrug 02.jpg (129.39 KiB) 4076 keer bekeken
Gewoon weer Nederhoff-fan

Gebruikersavatar
henklier14
Starter
Berichten: 570
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 6:49
Locatie: Stolwijk

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door henklier14 »

Als eerste zal ik een paar foto's plaatsen waarop een paar beschadigingen te zien zijn. In totaal was de brug behoorlijk ontwricht enz.

Ik begreep dat de brug 3 meter door het schip was meegenomen en toen weer met schip en al terug was gekomen naar het midden. Daarna bleef het middendeel ongeveer een kleine meter uit het midden hangen...

Op deze foto is één van de contragewichten te zien. Het lijkt me duidelijk te zien dat het betonblok niet meer goed aan de constructie zit, en dat moest dus ook geborgd worden voordat de brug weggehaald kon worden.
12.JPG
12.JPG (293.46 KiB) 4047 keer bekeken
Gewoon weer Nederhoff-fan

Gebruikersavatar
henklier14
Starter
Berichten: 570
Lid geworden op: ma 30 mei, 2011 6:49
Locatie: Stolwijk

Re: Hefbrug Waddinxveen

Bericht door henklier14 »

Zie foto... Diverse kabels waren gebroken, en behoorlijk wat staal is verbogen/verwrongen of afgebroken...
13.JPG
13.JPG (194.2 KiB) 4045 keer bekeken
Gewoon weer Nederhoff-fan

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”