Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Beste BMF-er m/v en andere belangstellende.

Inmiddels ben ik alweer ruim 25 jaar, mijn eerste foto's dateren van 7 november 1982, bezig met het fotograferen van werkzaamheden. Alle begin is moeilijk, ook voor mij, en al scannend kwam ik van de eerste "weekeind klusjes" die ik heb gefotografeerd de nodige opnames tegen die misschien ook voor het BMF de moeite waard zijn. Het zijn te weinig foto's om er een aparte werkreportage van te maken maar door de eerste twee "weekeind klusjes" samen te voegen ontstaat er toch een reportage van enige omvang.


Bijgaand treinkaartje dat ik nog steeds in mijn bezit heb is het begin van mijn "carrière" als fotograaf van werkzaamheden. In het schooljaar 1981/-82 zat ik op de Rijks Hogere Tuinbouw School (RHTuS) in Utrecht en pendelde ieder weekeinde op en neer tussen mijn kameradres, aan de Vleutenseweg in Utrecht, en mijn ouderlijk huis aan de Crommentuynstraat in de Meterik. In het begin van 1982 kwam ik tot de, voor mij toen verbazende, ontdekking dat er parallel aan de spoorlijn op een soort van voetbalveld bij Culemborg een spoorbrug werd gebouwd. Zoiets had ik nog nooit eerder meegemaakt en met verbazing zag ik daar de brug groeien. Als belangstellende in het railvervoer,en alles wat er omheen gebeurt, was mijn belangstelling gewekt en ging ik op zoek naar nadere informatie. Werkzaamheden folders leerde mij dat er in de loop van de zomer van 1982 al enkele aanbruggen van deze spoorbrug over de Lek waren vervangen. Had dat zelf trouwens ook kunnen waarnemen in mijn regelmatige treinreizen dat er in de uiterwaarden ten noorden van de rivier het nodigde gebeurde. In het weekeinde van 6 en 7 november was dan eindelijk de hoofdoverspanning, uit 1868 en met een lengte van 155 meter vele jaren de grootste overspanning in Europa toen ter tijd, aan de beurt om vervangen te worden. Deze overbrugging diende vervangen te worden omdat de brug aan het einde kwam van zijn technische levensduur en met name het toenemende (zware)goederenverkeer ondervond beperkingen in het gebruik van deze brug.

Omdat ik dat wel eens in levende lijve wilde meemaken ben ik die bewuste zaterdag, geheel op de bonnefooi, met de trein naar Culemborg getogen om te kijken of het mij zou gaan lukken om er een paar plaatjes van te maken. Een eigen fototoestel had ik op dat moment nog niet en voor het gemak leende ik de Practica camera van mijn jongere broer. Zonder ervaring, statief of speciale nachtfilms toog ik naar Culemborg om mijn geluk te gaan proberen. Aangekomen in Culemborg ben ik lopend naar het veerpontje gegaan en heb mij daar vervoegd bij de keet van de aannemer. De nachtelijke opnames zijn jammerlijk mislukt, kon eigenlijk ook niet anders, maar tegen het ochtengloren zijn de eerste bruikbare plaatjes ontstaan van dit klusje. De meest noordelijke aanbrug, die tegen de hoofdoverspanning aan lag, was toen al zijwaarts uitgeschoven en de eerste van de twee nieuwe aanbruggen was al hard op weg naar de eindbestemming.
Bijlagen
treinkaartje_edited-1.jpg
treinkaartje_edited-1.jpg (136.53 KiB) 2568 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter_S op vr 15 jan, 2010 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

De nieuwe aanbrug, grenzend aan de hoofdoverspanning, ligt inmiddels bijna op zijn plek. Het "uitwisselen" van de rivieroverspanning van 155 meter moet nog beginnen. Ter rechterzijde van de pijler is het hulpwerk zichtbaar waarop de nieuwe aanbrug heeft gelegen alsmede waar de oude hoofdoverspanning op komt te liggen. Ik heb de hele nacht, deels buiten en deels in de keet van de aannemer, aan de noordzijde van de rivier doorgebracht. Een weg terug was er overigens niet want het veerpontje voer gedurende de nachtelijke uren namelijk niet!
Bijlagen
28430011-A 32_edited-1.jpg
28430011-A 32_edited-1.jpg (141.16 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Het inschuiven van de tweede aanbrug is inmiddels al in volle gang. Vanwege de lengte van 83,5 meter van de oorspronkelijke ijzeren aanbrug was het niet mogelijk om deze door één betonnen exemplaar te vervangen en kwamen er twee nieuwe aanbruggen voor in de plaats. Uiteraard moest er hiervoor een nieuwe pijler worden gebouwd. Deze aanbrug was overigens langer dan de rest omdat tijdens de bouw van de oorspronkelijke brug de doorvaart in de Lek, vanwege het steigerwerk waarop de brug werd gebouwd, was gestremd en het scheepvaart verkeer toen via een tijdelijke geul onder deze brug door moest varen.
Bijlagen
28430018-A 46_edited-1.jpg
28430018-A 46_edited-1.jpg (121.15 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Doorkijkje, staande onder de nieuwe aanbrug, naar het noordelijke uiteinde van de nieuwe spoorbrug. In de week voorafgaande aan het inschuiven van de hoofdoverspanning is deze met behulp van pontons ingevaren en afgelaten op de tijdelijke "pijlers" langs de bestaande pijlers. De tijdelijke "pijlers" bestaan uit een groot aantal stalen buizen die bovenin middels een ter plaatse gestorte betonbalk aan elkaar zijn gekoppeld.
Bijlagen
28430019-A 48 resize tbv BMF.jpg
28430019-A 48 resize tbv BMF.jpg (144.55 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

De onderzijde van de ijzerenaanbrug die is uitgeschoven. De aanbrug hangt in vier torens die over een schuifbaan zijn uitgeschoven. Het laten zakken van de brug gebeurde in de dagen volgend op deze buitendienststelling.
Bijlagen
28430020-A 50 resize tbv BMF.jpg
28430020-A 50 resize tbv BMF.jpg (134.74 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Buiten de aanbrug van 83,5 meter telde deze brug ook nog eens 7 aanbruggen, met een lengte van 59,5 meter over de uiterwaarden. Inmiddels zijn er al twee van de zeven aanbruggen vervangen. Ik weet zo niet meer met welke tussenpoos er een aanbrug werd vervangen, zal wel om de twee maanden zijn geweest gelet op de bouwtijd van een aanbrug.
Bijlagen
28430026-A 62 resize tbv BMF.jpg
28430026-A 62 resize tbv BMF.jpg (136.45 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

De twee nieuwe aanbruggen die in een eerder stadium reeds zijn ingebracht. Het slopen van een oude aanbrug is nog niet helemaal voltooid gelet op de restanten van de rijvloer die er nog liggen. Mijn geheugen schiet te kort om nog te weten wie de stalen bruggen heeft gesloopt.
Bijlagen
28430027-A 64 resize tbv BMF.jpg
28430027-A 64 resize tbv BMF.jpg (140.89 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Inmiddels was het uitwisselen van de hoofdoverspanning ook begonnen. In een beweging werd de oude brug uitgeschoven en de nieuwe brug ingeschoven. Zelf was ik inmiddels met het pontje weer terug gekeerd naar de Culemborgse zijde van de Lek. Foto gemaakt vanaf het zuidelijk talud van de brug.
Bijlagen
28430030-A 70_edited-1.jpg
28430030-A 70_edited-1.jpg (121.84 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Het inschuiven van de grote boog vordert gestaat. Duidelijk is de tijdelijke hulppijler te zien waarop de nieuwe brug tijdelijk heeft gelegen. Het is mij nooit duidelijk geworden waarom er met hulppijlers is gewerkt met het uitwisselen van de hoofdoverspanning. Uitvaren van de oude brug met een ponton en invaren van de nieuwe met een ander ponton had mij eenvoudiger geleken.
Bijlagen
28430040-B 18_edited-1.jpg
28430040-B 18_edited-1.jpg (142.43 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Terug in de tijd; hoe het begon met het fotograferen

Bericht door Peter_S »

Totaal overzicht van de werkzaamheden vanaf de zuidelijke oever.
Bijlagen
28430041-B 20_edited-1.jpg
28430041-B 20_edited-1.jpg (135.3 KiB) 2567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”