Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Demaghijs
Starter
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 15 nov, 2006 22:10
Locatie: Maurik
Contacteer:

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Demaghijs »

Laatste foto uit deze bron.
Bijlagen
Waalsprong-30.jpg
Waalsprong-30.jpg (75.35 KiB) 4047 keer bekeken
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Beste medeforummers m/v,

Inmiddels zijn er door enkele andere forumleden een aantal plaatjes van de aanleg van de fietsverbinding "De Snelbinder" geplaatst die gaan over de twee opritten naar de eigenlijke rivieroverspanning. Hoogste tijd dus om, min of meer als afsluiting van dit topic, een aantal plaatjes te plaatsen over het invaren van de eigenlijke brug. De brug is 235 meter lang, net als de bestaande spoorbrug uiteraard, en woog als ik mij niet vergis iets van 750 ton. Geen echt groot gewicht dus maar de moeilijkheids graad bij het plaatsen zat hem in de relatief fragiele constructie van deze overspanning. De opnames zijn gemaakt op vrijdag 19 en zaterdag 20 maart 2004. Omdat ik deze reportage heb gemaakt in opdracht van een van bij de bouw de betrokken partijen kon ik op meer plekken komen dan de gemiddelde fotograaf. Hier heb ik dan ook, met in acht neming van de veiligheidsregels rondom het spoor, dankbaar gebruik van gemaakt.

In de loop van het verhaal zal ik je "vermoeien" met de nodige details die ik nu niet allemaal zal verklappen omdat het een wel erg lange inleiding zou worden. Omdat het typen van een toelichting alsmede het plaatsen van de plaatjes "tussen de bedrijven door" gebeurt kan het zijn dat het effe duurt voordat ik alles online heb op het BMF. Mijn streven is er in ieder geval op gericht om in de loop van deze week alles geplaatst te krijgen.

Voorafgaande aan de plaatsing van de brug zijn er een viertal drijvend bokken aangevoerd en op vrijdag 19 maart 2004 werden deze middels pontons aan elkaar gekoppeld en vastgemaakt aan de brug. De drijvende box Ajax is inmiddels de rivier over gestoken om te worden vastgemaakt aan de fietsbrug die op een montagestelling in de uiterwaarden was voorgebouwd.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42749 resize tbv BMF.jpg
42749 resize tbv BMF.jpg (46.88 KiB) 3763 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Omdat het scheepvaart verkeer op de druk bevaren rivier niet gehinderd mocht worden bij het formeren van de bokken duurde het soms een eeuwigheid voordat er iets gebeurde. De bok Ajax, met in zijn takels diverse evenaars en lange stroppen, ligt stroomopwaarts van de brug te wachten totdat ie kon worden vastgemaakt. In enkele latere foto's laat ik nog wat details zien van de ingewikkelde manier waarop de brug, door zijn gebogen vormen, werd vastgemaakt in de vier bokken.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42750 resize tbv BMF.jpg
42750 resize tbv BMF.jpg (49.04 KiB) 3755 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

De aanbruggen liggen inmiddels al lang op hun plek en als je goed kijkt kun je zien dat de rivierpijler van de spoorbrug aan een zijde verbreed is om de fietsbrug te kunnen dragen. Dit is overigens een nieuwe pijler die gebouwd is toen de huidige spoorbrug in 1983 werd ingevaren. Het invaren was in het verleden al een of twee maal uitgesteld van wege te LAGE waterstanden. Een te lage waterstand klinkt de leek gek in de oren maar het was wel zo.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42760 resize tbv BMF.jpg
42760 resize tbv BMF.jpg (63.1 KiB) 3751 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

De bestaande brug vanaf de straat parrallel aan de spoorlijn gezien. In/op het talud is de oprit naar de spoorbrug zichtbaar. De vele werkplateau's die je langs de boog van de brug en de rijvloer, nu nauwelijks zichtbaar, ziet diende als veilige werkplek om de nieuwe brug vast te bouten aan de bestaande spoorbrug. Sailant detail is dat ik er op 8 mei 1983 ook bij ben geweest toen deze spoorbrug met behulp van een tweetal grote pontons werd ingevaren. Dit was na de spoorbrug over de Lek in Culemborg de tweede grote spoorbrug die ik ingevaren heb zien worden. Sindsdien zijn er vele grote en kleinere gevolgd en ben ik de tel al lang kwijt.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42761 resize tbv BMF.jpg
42761 resize tbv BMF.jpg (59.34 KiB) 3748 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

De drijvende bok Ajax ligt inmiddels (bijna) in de juiste positie en het eerste koppelponton is inmiddels ook vastgemaakt aan de Ajax. Vanwege de fragiele constructie van de brug diende de vier drijvende bokken, middels een drietal pontons, zijdelings aan elkaar gekoppeld te worden. De brug mocht natuurlijk onder geen enkel beding knikken en de enigste manier om dit te garanderen was het zijdelings koppelend van de drijvende bokken. Omdat de bokken niet aan elkaar gekoppeld konden worden, vanwege de lengte van de te plaatsen fietsbrug, werd er dus gebruik gemaakt van koppelpontons.

Omdat je door de bokken te koppelen, middels de pontons, een erg breed geheel krijg versper je de doorstroming van het water zodra je dwars op de rivier komt te liggen behoorlijk. Het water moet er hoe dan ook door en vandaar dat er een minimale vaardiepte nodig was. Niet omdat de bokken anders aan de grond zouden lopen maar om vrije doorgang te bieden aan het water. Zou er te weinig doorgang zijnvoor het water dan was er een kans aanwezig dat de stroomsnelheid van het water zodanig toenam dat de rivierpijler zou worden "ontgrond".

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42778 resize tbv BMF.jpg
42778 resize tbv BMF.jpg (57.16 KiB) 3748 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Terwijl men nog volop bezig is met het vastmaken van de bok Ajax wordt de eerste van de twee Matador bokken de rivier over gesleept. Na een ellen lange periode van wachten werd er nu in een relatief korte tijd twee bokken en enkele pontons overgevaren van de kade naar de Lentse zijde van de rivier.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42786 resize tbv BMF.jpg
42786 resize tbv BMF.jpg (54.83 KiB) 3621 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Omdat het bouwen van de fietsbrug op de Waalkade geen optie was werd er een tijdelijk werkplatform/steiger, met toegangsweg, aangelegd aan de boorden van de rivier. E.e.a. ligt allemaal zo hoog omdat er rekenig gehouden diende te worden met hoog water en dan mocht de brug in aanbouw uiteraard niet onder water komen te staan. Op het tijdelijke steiger is vervolgens weer een hele hulpconstructie, bestaande uit "standaard" elementen van de Belgische staalbouwer Victor Buyck. Terwijl het aanpikken van de eerste twee bokken gestaag verder gaat wordt de derde bok aangevoerd.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42799 resize tbv BMF.jpg
42799 resize tbv BMF.jpg (56.27 KiB) 3619 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

De derde bok wordt in positie gemanouvreerd.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42806 resize tbv BMF.jpg
42806 resize tbv BMF.jpg (55.41 KiB) 3618 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

En als laatste werd er nog een bok van Smit tak, de taklift weet ik hoeveel, aangevoerd. Als ik mij het goed herinner hadden de beide Matador bokken een hefvermogen van 400 ton terwijl de buitenste bokken een iets kleiner hefvermogen hadden. Het was een heel gemanouvreer om de bokken en bakken op hun plek te krijgen tussen het drukke scheepvaart verkeer door. Inmiddels vordert men al aardig met het vastmaken van de eerste twee aangemeerde drijvende bokken. Ik ben het aantal aanslagpunten per bok inmiddels vergeten maar het waren er in ieder geval een hele boel.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42812 resize tbv BMF.jpg
42812 resize tbv BMF.jpg (56.09 KiB) 3617 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”