Foto' s uit het O&K archief

Post hier al je reportages over bouwmachines!

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
o&kfanjordi
Starter
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 17:25

Re: Foto' s uit het O&K archief

Bericht door o&kfanjordi »

Vervolgens, in 1995, is ook deze RH200 E geleverd aan de zelfde platina mijn in zuid Afrika.
Dit is een elektrische machine, en beschikt over een elektrisch vermogen van 1600kW.

De RH200 weegt 475 ton.
Bijlagen
SCN_0045.jpg
SCN_0045.jpg (588.98 KiB) 2612 keer bekeken
O&K get earth movin'

Gebruikersavatar
o&kfanjordi
Starter
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 17:25

Re: Foto' s uit het O&K archief

Bericht door o&kfanjordi »

Hier een O&K RH200 op de Bauma in 1989.
Bijlagen
SCN_0047 - kopie.jpg
SCN_0047 - kopie.jpg (385.76 KiB) 2610 keer bekeken
O&K get earth movin'

Gebruikersavatar
o&kfanjordi
Starter
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 17:25

Re: Foto' s uit het O&K archief

Bericht door o&kfanjordi »

Hierbij nog de RH170. De machine weegt bijna 400 ton.

Deze machine is te werk gegaan in groot Brittannië, zoals veel grote O&K mijnbouwmachines.
Bijlagen
SCN_0100.jpg
SCN_0100.jpg (927.47 KiB) 2607 keer bekeken
O&K get earth movin'

Gebruikersavatar
o&kfanjordi
Starter
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 17:25

Re: Foto' s uit het O&K archief

Bericht door o&kfanjordi »

Zoals Bart eerder in dit topic ook had gezegd, was er in de jaren 70 een competitie tussen een aantal grondverzet fabrikanten.
O&K deed hier ook aan mee, en heeft tot 3 keer toe s werelds grootste hydraulische mijnbouwmachine gebouwd.
De eerste was de RH60. Vervolgens kwam deze, de O&K RH300.

Door de vraag van NSM Mining uit groot Brittannië naar een grotere machine heeft O&K deze machine ontworpen. Een reusachtige machine, welke nooit een succesnummer is geworden. Bot gezegd, het was een slechte machine. In totaal zijn 3 stuks van deze machine gebouwd. De eerste is deze gele. Deze heeft een aantal jaren gedraaid en is uiteindelijk gesloopt.

Vervolgens is de tweede gebouwd in de O&K kleuren. Deze heeft op ik dacht de Bauma gestaan. Vervolgens is deze terug naar de fabriek in Dortmund gegaan waar hij nog jaren heeft staan wachten op een nieuwe eigenaar. Uiteindelijk is deze machine nooit verkocht en verschroot.

De derde RH300 is naar Chili gegaan. Deze was elektrisch aangedreven. Het is mij niet bekend of deze machine daar nog ergens in de bosjes staat, of dat deze machine ook gesloopt is.

Ik ben benieuwd of een van jullie hier meer weet.
Bijlagen
RH300 ok.jpg
RH300 ok.jpg (755.07 KiB) 2604 keer bekeken
O&K get earth movin'

Gebruikersavatar
o&kfanjordi
Starter
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 17:25

Re: Foto' s uit het O&K archief

Bericht door o&kfanjordi »

Wel was de RH300 een succesnummer betreft de ontwikkeling van de hydraulische mijnbouw graafmachines.
Zo is vlak na de bouw van de tweede RH300 is het Tripower systeem ontwikkeld. Dit werd in 1981 gepresenteerd op een RH40C. Verder brachten ze in 1983 de O&K RH120c op de markt, een machine welke we gerust een zeer succesvol kunnen noemen (Y) Ik weet niet hoeveel machines van dit type inmiddels gebouwd zijn, maar in 1997 waren het al 200 stuks. Het zal dus inmiddels rond de 500 stuks totaal zitten, en dat zijn er best veel (A) Ook was O&K in die tijd marktleider in hydraulische mijnbouw graafmachines.

Nog even over de RH300, ze hebben ontzettend veel van de machine geleerd hoe het moet, en vooral ook hoe het niet moet :)
Hier nog een overzichtsfoto van O&K Dortmund, wanneer de RH300 werd voorgesteld. (Helaas is de fabriek inmiddels van Cat, Caterpillar Dortmund :? )
Bijlagen
IMG_0001 - kopie (2).jpg
IMG_0001 - kopie (2).jpg (576.66 KiB) 2600 keer bekeken
O&K get earth movin'

Plaats reactie

Terug naar “Materieelreportages”