Het van Osch Museum

Post hier al je reportages over bouwmachines!

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Het was een ongekende drukke dag, en dat geeft heel veel voldoening, alle bezoekers bedankt en ik hoop dat jullie nog eens terug komen .
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Jongens ik heb een vraag, ik heb regelmatig met Rien de discussie over smering van.
Opentandwielen enz. wie kent nog de spuitbus van Shell met het verdunde bitumensmeermiddel wat vroeger gebruikt werd voor van alles.
Ik smeerde er de opentandwielen mee maar ook de accupolen bleven er mooi schoon van , eigenlijk denk ik dat het gewoon een verdunde bitumen oplossing was.
Maar ik kan het nergens meer vinden, wie weet hier nog iets van te vertellen en of te vinden.
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Het van Osch Museum

Bericht door marcel.koenen »

Wat er vroeger allemaal gebruikt werd, durf ik niet te zeggen.
Zelf heb ik wel goede ervaringen met Waxoyl. Dat spul droogt enigszins op na het aanbrengen maar laat een beschermende en smerende laag achter. Bij JCB gebruiken we het om uitschuifdelen (zoals gieken en stempelpoten) mee in te smeren. Als de buitentemperatuur hoog genoeg is, dan kruipt het ook nog een beetje in hoekjes en kiertjes, dus het is ook nog een goed product tegen roestvorming. (het wordt ook veel bij oldtimers gebruikt)
Onlangs heb ik de open tandwielen van mijn antieke werkplaatstakel er ook mee ingesmeerd. De praktijktest is nog niet geweest, maar ik weet gewoon dat het goed is. Deze komt straks ter decoratie gewoon buiten te hangen.
Het is overigens niet "life-time", je zult het zo nu en dan eens opnieuw moeten aanbrengen.
Ik zoek trouwens nog een paar echte ouderwetse vetpotjes.. enig idee?

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Marcel bedankt voor jou reactie, en vetpotjes vind je nog wel op de beurzen van ouwe zooi.
Maar als je een echte zoekt zoals mijn avatar , dus een messing van Staufer word het moeilijker.
Welke maat moet je hebben en gewone metalen of bronze ?
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Het van Osch Museum

Bericht door marcel.koenen »

Dat moet ik eens uitvogelen.. In de assen van mijn antieke werkplaatstakel (asdiameter 70 mm) zitten smeerkanalen maar geen nippels/vetpotjes. Ik denk ook niet dat ik daar zoiets indraai. Eerder gewoon een smeernippel om het gat dicht te maken, aangezien je die dingen toch niet ziet (komt in een H-balk te lopen)
Maar, voor mijn mechanische vijzel zou ik er nog wel eentje willen hebben. Op de foto zie je er 3 zitten, maar helemaal bovenaan op het lager van de verticale as ontbreekt er eentje.
Bijlagen
vijzel.jpg
vijzel.jpg (531.05 KiB) 2276 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Marcel het zijn gewoon metalen geverfde , en de maat is in inch pijpmaat .
waarschijnlijk 1/8 of 1/4 " .
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Marcel wellicht kan Rien van Osch jou wel helpen, kijk even naar de nummer grote op jou vetpotje, en dan misschien het beste maar dat jij hem even belt, zijn nummer staat op zijn site.
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Het van Osch Museum

Bericht door marcel.koenen »

Vetpot schreef:Marcel het zijn gewoon metalen geverfde , en de maat is in inch pijpmaat .
waarschijnlijk 1/8 of 1/4 " .
Groetjes Rinus
Klopt, ze waren ooit nogal roestig dus ik heb er een laagje rode verf op geschilderd destijds.
Naar mijn weten zijn ze inderdaad van staal, ik zal er eens eentje uitdraaien en de schroefdraad opmeten.

Om even terug te komen op mijn takel, die heeft er toch 3 aan de buitenkant zitten en eentje aan de binnenkant, vanwege een kettingwiel dat er vlak langs draait. Wellicht toch interessant om op zoek te gaan naar een paar dezelfde potjes.
Op de foto zijn het de 2 meest linkse assen (met M48 moeren). Aan de andere kant loopt er een kettingwiel vlak langs de onderste as, die heeft het smeergat aan de binnenkant zitten.
Bijlagen
takel.jpg
takel.jpg (575.6 KiB) 2150 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden , ik ben lang stil geweest, niets te melden.
Maar nu wel: https://www.youtube.com/watch?v=o2TaomlMxno
Echt hij is niet groot, maar met een gloeibuis ontsteking was het best moeilijk.
Geniet van het kijken .
Gr. Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Het van Osch Museum

Bericht door bvvoorst »

(Y) Knap staaltje restauratiewerk Rinus.
Veni Vidi Excavati

Plaats reactie

Terug naar “Materieelreportages”