Het van Osch Museum

Post hier al je reportages over bouwmachines!

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

daf3600 schreef:Super (Y) wat met dat mooi zijn om aan te sleutelen....
Dat Zwols machinemuseum waar je over schreef, waar heeft dat gezeten? of zit het er nog?
Ken jij Jolle Riemersma ook?
Ja, ken ik ook,en hij was zaterdag aanwezig.
Er zijn medere filmpjes waar Jolle ook op staat.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Het van Osch Museum

Bericht door daf3600 »

Heb hem al een jaar of tien niet meer gezien, maar heb tien jaar geleden een privé rondleiding gehad in de IJsselcentrale van Zwolle, prachtig wat daar allemaal stond, en als ik goed graag in mijn geheugen stond deze motor er ook (in onderdelen) Hij had het over een motor die 3,5 meter hoog was.....alleen moest de motor weg omdat hij zijn opslagruimte kwijtraakte...

Nogmaals hulde voor het resultaat!

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Bart schreef:Mooi werk Rinus, daar kunnen jullie weer trots op zijn. (Y)
Trots zijn we zeker Bart, ik durf best te bekennen dat ik er zowat dag en nacht mee bezig was, alles uitzoeken en als je dan dacht nu heb ik het gevonden, klopte het weer niet.
Het was niet alleen het inblaas systeem, maar deze motor kon ook lopen op een gedeeltelijke toevoeging van koolteerolie dus moesten we uitzoeken welke pomp werd gebruikt voor de diesel en welke voor de koolteerolie.
Hoe werk de pompopbrengst regeling.
nou ja jongens ik kan wel blijven vertellen, maar dat zegt niks, als je zin hebt kom maar kijken met een draaidag.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

https://www.troostwijkauctions.com/nl/c ... /01-20882/
Zo vrienden op bovenstaande site, van Troostwijk kan je zien wat : Het van Osch Museum" gaat afstoten.
Ja de stoomwals is er een van, en waarom? eigenlijk is het simpel, de wals is in prima staat met nieuwe vlampijpen, en resent gekeurd, maar als je allemaal al in de zeventig bent ga je niet meer op sjouw met een stoomwals en dan moet je, je afvragen is het verstandig om zo'n grote machine in de collectie te houden, wij vonden van niet.
Dus helaas afscheid nemen er van, en van veel andere on-gerestaureerde items waar wij toch niet meer aan toe komen.
Vandaar heeft Rien van Osch besloten om schoon schip te maken en verder te gaan met de machines die wel in zijn museum passen en wij kunnen behappen op onze leeftijd.
De veiling is vrij toegankelijk voor iedereen, dus zie je iets van je gading, sla je slag.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Het van Osch Museum

Bericht door daf3600 »

ik zag het al staan, Staat mooi spul tussen!

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

De kijkdag is op 4 juli, kom lekker kijken en gelijk even bij het museum, want dan hebben we ook een draaidag.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Het van Osch Museum

Bericht door daf3600 »

Als de vooruitzichten zo blijven zit ik midden in het hooi, anders is het zeker de moeite waard zo te zien!

Zit er ook nog spul van Jolle Riemersma bij? of is dat naar andere musea gegaan?

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Nee bij mijn weten zit er niets van Jolle bij, is het alleen van Het van Osch museum.
Heb jij zin in zijn Lanz buldog :D moet je vragen aan hem.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden op zaterdag 26 september a.s. draaien we weer voor de laatste keer dit jaar, dus wie tijd en zin heeft is welkom om onze kunstjes te aanschouwen.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Het van Osch Museum

Bericht door Vetpot »

Ik heb nog wel wat te melden, met pijn in het hart, maar met alle begrip hebben wij afscheid genomen van onze stoomwals "Sam" nou ja afscheid, gelukkig blijft hij binnen handbereik.
Onze Sam is uitgevlogen naar Dronten en is neer gestreken bij het MEC, het museum van de familie Huisman, in voorgaande artikelen heb ik uitgelegd wie wat en waar dit museum is gevestigd.
Waarom ? simpel vrienden wij zijn alle in de zeventig, dat betekend dat wij niet meer willen en kunnen met zo'n machine op stap te gaan, dat geeft onrecht aan zo'n mooie antieke stoomwals, die verdient beter, daarom is in goed overleg tussen de familie van Osch en de familie Huisman deze move gemaakt.
Afgelopen zaterdag zijn wij in Dronten geweest, gewoon om nog wat toelichting te geven op het systeem van laden en lossen met de dieplader, en kennis gemaakt met de door Dop Huisman, die dagelijkse leiding heeft over zijn museum, en de door hem uitgenodigde mensen die een ruime ervaring hebben op het gebied van stoom.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat onze Sam een mooie toekomst te gemoed gaat bij een nieuw museum met jonge mensen die hem een warm hart toe dragen, en hopen dat hij regelmatig bij evenementen aanwezig is.
Wij zien het eigenlijk als een kindje wat de deur uitgaat, Blijft in het hart besloten, maar moet hem de ruimte geven die hij nodig heeft.
Groetjes Rinus
Bijlagen
Sam met zijn nieuwe eigenaar op zijn nieuwe plek
Sam met zijn nieuwe eigenaar op zijn nieuwe plek
IMG_23821.jpg (91.01 KiB) 2859 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Materieelreportages”