Tatra
Advertentie post before
Re: Tatra
Als je hier kijkt, hoe scheef het ding staat met de kipper rechtop, kun je wel zien dat torsiestijfheid inderdaad helpt (menigeen was al lang omgedonderd met de kipbak omhoog) En anders had je met twee bulldozers de klinknagels uit het chassis getrokken... :pdaf3600 schreef:Als het echt allemaal zo torsiestijf is dan moet het een behoud voor de truck zijn als je een autokraan er op zou bouwen.
....en het was niet voor niets dat de Nederlandse vouwkranenbouwer Munsters (MTC) jarenlang een Tatra onderstel als basis gebruikte... je kunt je kraanchassis zo bovenop de backbone tube monteren, je hoeft geen hulpraam erbij bovenop te leggen. De standaard chassisrails van een Tatra zijn vrij licht, omdat die buis eronder zit dus in totaal heb je een beste constructiehoogte zonder dat je ver boven het maaiveld uit komt. Maar als je die voor een paar warmgewalste UNP profielen vervangt kun je de meest onbenullige kranen erop monteren, en containersystemen evenzo, zonder dat je laadvloerhoogte omhoog gaat.
...en als je kijkt hoe ze met zon opbouw graafkraan staan te dobberen zonder af te stempelen, dat zegt ook wel wat
Re: Tatra
hier een filmpje waar je de werking van het onderstel en de aandrijving mooi kunt zien:
https://www.youtube.com/watch?v=5UkAyAzhmsA
https://www.youtube.com/watch?v=5UkAyAzhmsA
Re: Tatra
http://www.tatratrucks.com/about-the-co ... a-phoenix/
Daar is zon voorbeeld van een truck die ze af fabriek met alleen chassisrails onder de kabine leveren, waarna de opbouwer zijn opbouw boven de buis monteert en doorkoppelt aan het stukje chassisraam onder de kabine.
Bij een 60 ton/meter kraan ligt er een platte koker ter breedte van de chassisbalken als hulpraam, bovenop het bestaande truckchassis. Truckchassis is licht en hoog, hulpraam is daarom extra plat en loodzwaar. Bij een Tatra kun je dat hulpraam makkelijk integreren zodat je een hoger profiel kunt kiezen dat lichter is bij dezelfde sterkte, zonder dat je hele laadvloer hogerop komt.
Je zou dus een containersysteem EN een autolaadkraan kunnen opbouwen op een 6x6 terwijl je dezelfde volumecontainers (voor groenafval bijvoorbeeld) kunt gebruiken als anders alleen op een truck zonder aangedreven vooras kan, omdat je chassis veel lager is...
https://www.facebook.com/TATRATRUCKS/ph ... =1&theater
Daar een 12x12 chassis voor een olieboorinstallatie: Er zitten een paar grote boutflensen waar de chassisbalken van de truck ophouden, je kunt er zo een subframe bovenop bouwen. Daarom werden ze vroeger ook gebruikt als onderstel van een MTC Munsters vouwkraan, Wienen in Dalfsen was Tatra importeur en leverde een centrale buis met assen, motor en een lage kabine die voor de vooras hing, aan Munsters. Tegenwoordig gebruikt MTC een complete Faun onderwagen zodat ze ook het fundatieframe voor de draaikrans reeds hebben.
Daar is zon voorbeeld van een truck die ze af fabriek met alleen chassisrails onder de kabine leveren, waarna de opbouwer zijn opbouw boven de buis monteert en doorkoppelt aan het stukje chassisraam onder de kabine.
Bij een 60 ton/meter kraan ligt er een platte koker ter breedte van de chassisbalken als hulpraam, bovenop het bestaande truckchassis. Truckchassis is licht en hoog, hulpraam is daarom extra plat en loodzwaar. Bij een Tatra kun je dat hulpraam makkelijk integreren zodat je een hoger profiel kunt kiezen dat lichter is bij dezelfde sterkte, zonder dat je hele laadvloer hogerop komt.
Je zou dus een containersysteem EN een autolaadkraan kunnen opbouwen op een 6x6 terwijl je dezelfde volumecontainers (voor groenafval bijvoorbeeld) kunt gebruiken als anders alleen op een truck zonder aangedreven vooras kan, omdat je chassis veel lager is...
https://www.facebook.com/TATRATRUCKS/ph ... =1&theater
Daar een 12x12 chassis voor een olieboorinstallatie: Er zitten een paar grote boutflensen waar de chassisbalken van de truck ophouden, je kunt er zo een subframe bovenop bouwen. Daarom werden ze vroeger ook gebruikt als onderstel van een MTC Munsters vouwkraan, Wienen in Dalfsen was Tatra importeur en leverde een centrale buis met assen, motor en een lage kabine die voor de vooras hing, aan Munsters. Tegenwoordig gebruikt MTC een complete Faun onderwagen zodat ze ook het fundatieframe voor de draaikrans reeds hebben.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Tatra
Ik heb nog oude vakbladen met daarin o.a. de advertenties van Praneda.
Met o.a. de T815.
Hier een nog oudere.
Met o.a. de T815.
Hier een nog oudere.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Tatra
de 813 was in 1967 inderdaad 's werelds eerste 8x8 op de commerciele markt... in 1983 afgelost door de 815...
Probleem was dat het Centraal Comite besliste over de koers van het bedrijfsleven... Centraal comite bestond uit gemeenteraadsleden.
Om het in perspectief te zetten: Het zou hetzelfde zijn als de gemeenteraad van Eindhoven zou moeten beslissen of DAF midden jaren 80 de DAF 95 had mogen ontwikkelen... Geen wonder dat de Tsjechen, die tussen beide wereldoorlogen technologisch voorop liepen, vooral na de Praagse Lente van 1968 (toen de Russen met tanks tussen de demonstranten reed, en de liberalisering van de maatschappij en de economie, bloedig neersloegen en er weer een marionettenregering neerzette) niet bij konden blijven...
Probleem was dat het Centraal Comite besliste over de koers van het bedrijfsleven... Centraal comite bestond uit gemeenteraadsleden.
Om het in perspectief te zetten: Het zou hetzelfde zijn als de gemeenteraad van Eindhoven zou moeten beslissen of DAF midden jaren 80 de DAF 95 had mogen ontwikkelen... Geen wonder dat de Tsjechen, die tussen beide wereldoorlogen technologisch voorop liepen, vooral na de Praagse Lente van 1968 (toen de Russen met tanks tussen de demonstranten reed, en de liberalisering van de maatschappij en de economie, bloedig neersloegen en er weer een marionettenregering neerzette) niet bij konden blijven...
Re:
peterg schreef:ik weet niet of dit het type 148 is. Maar het is wel zo'n stoere torpedo.
Foto een paar jaar geleden gemaakt op een Ritchies veiling.
Is deze van een Nederlands bedrijf geweest ?
Volgens mij wel een 148.
Er naast staat een Mercedes van Quint uit langbroek ,geloof ik.
-
- Starter
- Berichten: 696
- Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
- Locatie: giessenburg
Re: Tatra
Ik dacht dat automotov ( staats exportbedrijf van technischse goederen) eigenaar was van pranedaSjanzo schreef:de 813 was in 1967 inderdaad 's werelds eerste 8x8 op de commerciele markt... in 1983 afgelost door de 815...
Probleem was dat het Centraal Comite besliste over de koers van het bedrijfsleven... Centraal comite bestond uit gemeenteraadsleden.
Om het in perspectief te zetten: Het zou hetzelfde zijn als de gemeenteraad van Eindhoven zou moeten beslissen of DAF midden jaren 80 de DAF 95 had mogen ontwikkelen... Geen wonder dat de Tsjechen, die tussen beide wereldoorlogen technologisch voorop liepen, vooral na de Praagse Lente van 1968 (toen de Russen met tanks tussen de demonstranten reed, en de liberalisering van de maatschappij en de economie, bloedig neersloegen en er weer een marionettenregering neerzette) niet bij konden blijven...
wirtgen w 150
Re: Tatra
Motokov regelde alle import en export van industriele goederen. Dit om de wisselkoers een beetje in de gaten te houden, als ze teveel materieel in het buitenland zouden kopen en te weinig verkopen, zou de Tsjechoslowaakse kroon zoveel in waarde dalen dat het moeilijker werd om bepaalde zeldzame grondstoffen te importeren... Planeconomie, alles werd gecontroleerd, zelfs de wisselkoers wilde men plannen...freesmachinist schreef:Ik dacht dat automotov ( staats exportbedrijf van technischse goederen) eigenaar was van praneda
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Tatra
Deze Tatra verzette in 2013 in Maastricht ook wat grond... (en bomen)
- Bijlagen
-
- tatra.jpg (780.01 KiB) 4104 keer bekeken