Kiptrailers

Post hier al je algemene informatie van kippers en kiptrailers, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Kiptrailers

Bericht door JDB »

Graag wil ik met dit topic wat ideeën en inspiratie opdoen voor de mogelijkheden, die een kiptrailer heeft. Met name de uitvoering en combinatie met de trekker er van “bijvoorbeeld 6x4 met een 2x 10 ton’s assen of 4x2 met een 3x 9 ton’s assen”. Ook hoop ik zo achter de voor en nadelen van die desbetreffende combi’s te komen zonder dat we die zelf eerst ondervinden. Zelf heb ik geen Foto's er van om hem te openen dus ik hoop dat jullie dat doen voor me
Met vriendelijke groet
JDB

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door Roger van Nispen »

Eerst kijken we eens wat er qua gewicht mogelijk is:
4x2 trekker met 3-assige kipoplegger:
9 ton + 11,5 ton = 20,5 ton + 3x 9 ton (27 ton)= 47,5 ton totaal

6x4 trekker met 2-assige (widespread) kipoplegger:
9 ton + 19 ton = 28 ton + 2x 10 ton (20 ton)= 48 ton totaal

Dus hiermee is de 6x4 al in het voordeel. Ook zal de 6x4 met een widespread (gestuurde) trailer beter zitten met zijn gewichtsverdeling en zeker qua tractie.

Prijs technisch zal de 4x2 trekker met 3-assige kipoplegger goedkoper zijn dan de 6x4.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door Maarten Fens »

Wat wil je er precies mee gaan doen ??
Je kan ook voor een voorloper of {gestuurde} naloper kiezen in combinatie met die 2 of 3 assige trailer van de Cat Man. Het is maar net of je vaak in krappe straatjes moet zijn en hoeveel je wilt laden.
Ik weet niet of je de trekker ook nog voor een dieplader of semi wilt plaatsen om eigen vervoer te gaan doen. Dan is een 6x4 {naafreductie + bladvering} met 3 as pendel x een mogelijkheid of een voorloper met 3 as euro {hoe vaak en hoe zwaar vervoer je iets ?? Een 6 x 4 zal iets meer verbruiken....Als hij dan 1 keer per maand voor een euro staat is een voorloper een betere optie} Misschien een 4 x 2 met 2 as kipper {lekker compact}.

Zoals W. van Heel uit rosmalen is ook een optie..... Een vierassige zwaartransporttrekker met een 2 as kipper :) Hier kan van een bed drie tot een 3 bed 5 achter :D
Misschien is de aanschafprijs ook wel een beperking ??????? Dus tussen willen en kunnen uitgeven zit misschien ook wel een verschil.

Veel succes met de keuze.
Gr Maarten

P.s. Mocht je willen omkoppelen, dan zou ik wel voor een schuifschotel gaan (Y)
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door JDB »

Ik wilde eigenlijk dit topic een beetje algemeen houden en niet specifiek over een vrachtwagen combinatie of voor een bedrijf. Maar nu ik het lees denk ik dat ik het complete verhaal maar moet vertellen, anders klopt de combinatie niet. Bij ons op het bedrijf is er een 4 assige Broshuis semie gekocht een SL-trailer. Daar voor komt hoogst waarschijnlijk een 6x4 trekker te staan. Welke en in wat voor uitvoering zijn we het ei nog aan het uit broeien. De 6x4 hebben we tot nu toe nog niet nodig in het huidige machine bestand, het zou met een 6x2 ook nog afkunnen. Alleen gaan we ook de getrokken zeven, achter de trekker hangen zodat we op een act abele combi lengte uitkomen. Om deze zeven van de depots af te krijgen “en op de weg te houden” zonder al te veel te glijden en glibberen denk ik dat we met een 6x4 veel meer mans zijn dan met een 6x2. Maar ondanks dat de trekker dan al twee taken heeft namelijk de platte kar en de zeven, zoeken we nog iets waar we hem voor in kunnen zetten. Dat is dan de kiptrailer, mijn gevoel zegt dat we achter de 6x4 een 2 assige ws kipper moeten hangen. Alleen de gehele wereld om mijn heen zegt dat we 3 asser erachter moeten hangen omdat de rest dat ook heeft? en minder snel omvalt. Nou hebben we met de rest niet zoveel te maken, maar over dat snel omvallen ben ik wel een beetje benauwd. Dus daar wil ik graag wat meningen over horen.

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door Roger van Nispen »

Sinds april vorige jaar hebben we deze twee combinaties in gebruik. Verder zijn er nog vier van zulke combinaties hier in de buurt verkocht (Janssen Maastricht 3x en Cerfontaine 1x), al deze combinaties draaien ter volle tevredenheid. Zelf ben ik op dit moment op een vakantiepark aan het werk waar het behoorlijk krap is, en daar kom je met deze voertuigen zeer goed uit de voeten. Met de 6x4 kun je ook nog eens een stukje het terrein in, zonder dat de trekker staat te spinnen.
Er is gekozen voor trekkers met enkele reductie achterassen, omdat deze een stuk zuiniger en lichter zijn, dan de zware naafreductie assen. Trekkers met enkele reductie assen, zijn tegenwoordig al goed voor 90 ton totaal, en je ziet ze steeds meer.

Ik wil niemand deze auto's aanpraten, maar het is een heel goed alternatief tussen een 4x2 trekker met 3-assige kipoplegger en een 10x4 kipper.

Het mooie is dat we intern kunnen vergelijken. We hebben een tweetal 4x2 trekkers met 3-assige kipopleggers, en twee 6x4 trekkers met zware naafreductie en 3-assige kipopleggers.
IMG_1737.JPG
IMG_1737.JPG (117.07 KiB) 5835 keer bekeken
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door bouwertjuh »

JDB schreef: Alleen gaan we ook de getrokken zeven, achter de trekker hangen zodat we op een act abele combi lengte uitkomen. Om deze zeven van de depots af te krijgen “en op de weg te houden” zonder al te veel te glijden en glibberen denk ik dat we met een 6x4 veel meer mans zijn dan met een 6x2. Maar ondanks dat de trekker dan al twee taken heeft namelijk de platte kar en de zeven,
maar even op dit stuk het maakt niet uit of dat je een 6X2 of een 6x4 neemt want je ben toch verplicht (volgens de wetgeving) om een balast bak te monteren om dat je voldoende druk moet houden op je achteras doe je dat niet dan sta je zo geschaart met de combi.
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door JDB »

Weet je dat zeker? het is volgens mijn geen middenas aanhanger.

Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door bouwertjuh »

JDB schreef:Weet je dat zeker? het is volgens mijn geen middenas aanhanger.
ik ga even in de boeken zoeken of dat ik wat kan vinden.

http://bedrijfsauto.com/ns_021242_Boerm ... wagen.html
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door Remko »

bouwertjuh schreef:ik ga even in de boeken zoeken of dat ik wat kan vinden.

http://bedrijfsauto.com/ns_021242_Boerm ... wagen.html
Ff een beetje off topic, maar Dit is opzich niet heel speciaal. Vooral bij Kermissen kom je regelmatig 4x2 trekkers tegen welke zijn uitgerust als motorwagen. Alleen zit er dan geen ballastbak op, maar een korte laadbak of iets dergelijks.

Ik heb het altijd wel aparte voertuigen gevonden, zo'n korte auto met vanmuil. (ch)

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Kiptrailer in div. soorten en maten

Bericht door Sleaze »

Ik heb het je al eerder gemeld maar ik zou sowieso voor een 6x4 gaan. Alleen al voor het terreinvoordeel. Stabiliteit lijkt mij echt onzin. Je hebt voorop twee sterke en zware dubbellucht assen die zijn heel wat stabieler als wat voor 3 as trailer dan ook. Bovendien heb je een enorme wendbaarheid wat in jullie hoek gewoon een heel groot voordeel is. Ook heb je met een een gestuurde achteras maar één vaste as op de trailer dus totaal geen wringen. Ja maar je hebt toch een dubbellucht tandemstel? OK maar die verdeelt de druk over 8 banden in plaats van over 4 supersingles.

En ik ben het met nader inzien met Roger eens. Als je een zonder naafreductie 90 ton kan krijgen dan is de 6x4 gewoon de betere auto (ook qua restwaarde) Begin niet met naloopassen of voorloopassen. Deze hoeven maar onverhard te ruiken en ze slippen al. Ook kun je meer kwijt op de kop van de dieplader. Zorg natuurlijk wel voor een zware vooras.

Bandenslijtage? Ik heb met de Actros de eerste set achterbanden gewisseld met 320.000 km. En bij 360.000 het tweede setje dus ja.... Ik weet nog van mijn vorige auto dat bij een voorloopas trekker de eerste banden al werden gewisseld bij 150.000 van de voorloopas....

Plaats reactie

Terug naar “Grondverzet”