Kiptrailers
Advertentie post before
-
- Starter
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
- Locatie: Langeweg
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Als je iets van een depot af wilt gaan sleuren, is een aangedreven vooras misschien toch ook wel een optie. Een 6 x 4 is heel fijn, maar met de dwarssper erbij gaat hij meestal "immer gerade aus". Volgens mij heeft alleen scania een 4 x 4 gehad.....al is een tropco natuurlijk wel een hele mooi optie {6 x 6 tekker}
Is een 6 x 6 {zandauto} met schotel en laadbak geen optie, ik weet niet wat hier technisch en wettelijk mogelijk mee is... {en of je met de schotelhoogte / nekhoogte uitkomt}
-je kan er mee in het terrein
-je kan er een vangmuil aan hangen
-je kan hem gewoon als zandauto gebruiken
-bak eraf / semi eraan
-wanneer je de zeven wilt gaan rijden, gooi je er een paar kuub in en blijf je tractie houden {zowel op de weg als in het terrein}. Weet niet wat de zeef weegt en wat het totaal treingewicht word, maar een 6 x 6 met een paar kuub zand weegt geen 30 ton.........en die zeef weegt er vast geen 23. Nu weet ik ook niet wat de totale lengte word ??
Een 4 x 4 met een drie as kipper is ook een mooi span.
Zal best een heel gezoek worden om de "ideale" combi te krijgen.
Is een 6 x 6 {zandauto} met schotel en laadbak geen optie, ik weet niet wat hier technisch en wettelijk mogelijk mee is... {en of je met de schotelhoogte / nekhoogte uitkomt}
-je kan er mee in het terrein
-je kan er een vangmuil aan hangen
-je kan hem gewoon als zandauto gebruiken
-bak eraf / semi eraan
-wanneer je de zeven wilt gaan rijden, gooi je er een paar kuub in en blijf je tractie houden {zowel op de weg als in het terrein}. Weet niet wat de zeef weegt en wat het totaal treingewicht word, maar een 6 x 6 met een paar kuub zand weegt geen 30 ton.........en die zeef weegt er vast geen 23. Nu weet ik ook niet wat de totale lengte word ??
Een 4 x 4 met een drie as kipper is ook een mooi span.
Zal best een heel gezoek worden om de "ideale" combi te krijgen.
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.
- bouwertjuh
- Starter
- Berichten: 484
- Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Remko schreef:Ff een beetje off topic, maar Dit is opzich niet heel speciaal. Vooral bij Kermissen kom je regelmatig 4x2 trekkers tegen welke zijn uitgerust als motorwagen. Alleen zit er dan geen ballastbak op, maar een korte laadbak of iets dergelijks.bouwertjuh schreef:ik ga even in de boeken zoeken of dat ik wat kan vinden.
http://bedrijfsauto.com/ns_021242_Boerm ... wagen.html
Ik heb het altijd wel aparte voertuigen gevonden, zo'n korte auto met vanmuil.
klopt maar voor kermis voortuigen gelden weer andere regels dan voor het "gewone wegverkeer" dus daar kun je in dit geval niet van uitgaan
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!
- bouwertjuh
- Starter
- Berichten: 484
- Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
kijk aan de hand hier van kun je dat bereken of er een balast bak nodig is maar uitgaant van een zeef denk ik van wel.JDB schreef:Weet je dat zeker? het is volgens mijn geen middenas aanhanger.
- Bijlagen
-
- Naamloos.png (119.94 KiB) 7145 keer bekeken
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Niet alleen Scania, bijna alle merken leveren een 4x4 trekker, echter dit is een optie die ik af raad, want je komt ten alle tijden uit bij een 3-assige trekker wil je je aangedreven as niet over belasten. En wat te denken van het meer gewicht van een tussenbak en de aangedreven as, alle weerstand wat deze tandwielen bieden, drijft je brandstofverbruik aanzienlijk omhoog.Maarten Fens schreef:Als je iets van een depot af wilt gaan sleuren, is een aangedreven vooras misschien toch ook wel een optie. Een 6 x 4 is heel fijn, maar met de dwarssper erbij gaat hij meestal "immer gerade aus". Volgens mij heeft alleen scania een 4 x 4 gehad.....al is een tropco natuurlijk wel een hele mooi optie {6 x 6 tekker} .
Het blijft altijd een afweging tussen compromissen.
Een 6x4 trekker met losse ballastbak, of een 6x4 trekker/kipper lijkt me voor jullie de beste oplossing, maar als je een 6x4 trekker/kipper neemt, neem dan er wel een met een korte wielbasis (3200-3400mm), want anders heb je voor een kipoplegger nog een lompe combinatie.Maarten Fens schreef:Is een 6 x 6 {zandauto} met schotel en laadbak geen optie, ik weet niet wat hier technisch en wettelijk mogelijk mee is... {en of je met de schotelhoogte / nekhoogte uitkomt}
-je kan er mee in het terrein
-je kan er een vangmuil aan hangen
-je kan hem gewoon als zandauto gebruiken
-bak eraf / semi eraan
-wanneer je de zeven wilt gaan rijden, gooi je er een paar kuub in en blijf je tractie houden {zowel op de weg als in het terrein}. Weet niet wat de zeef weegt en wat het totaal treingewicht word, maar een 6 x 6 met een paar kuub zand weegt geen 30 ton.........en die zeef weegt er vast geen 23. Nu weet ik ook niet wat de totale lengte word ??
Een 4 x 4 met een drie as kipper is ook een mooi span.
Zal best een heel gezoek worden om de "ideale" combi te krijgen.
-
- Starter
- Berichten: 21
- Lid geworden op: za 13 sep, 2008 17:48
- Locatie: Groot Ammers
- Contacteer:
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Je kan natuurlijk ook met de diverse loon/verhuurbedrijven in de buurt om de tafel gaan zitten en de bezettingsgraad van de dieplader omhoog brengen en helemaal geen kipper kopen.
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Is de hydraulische aangedreven vooras dan geen optie, zoals die MAN levert dan heb je geloof ik het meer gewicht van ?500kg? maar toch soms dat extra beetje tractie die je soms nodig hebt, het verbruik valt dan ook nog mee.The-Cat-Man schreef:Niet alleen Scania, bijna alle merken leveren een 4x4 trekker, echter dit is een optie die ik af raad, want je komt ten alle tijden uit bij een 3-assige trekker wil je je aangedreven as niet over belasten. En wat te denken van het meer gewicht van een tussenbak en de aangedreven as, alle weerstand wat deze tandwielen bieden, drijft je brandstofverbruik aanzienlijk omhoog.Maarten Fens schreef:Als je iets van een depot af wilt gaan sleuren, is een aangedreven vooras misschien toch ook wel een optie. Een 6 x 4 is heel fijn, maar met de dwarssper erbij gaat hij meestal "immer gerade aus". Volgens mij heeft alleen scania een 4 x 4 gehad.....al is een tropco natuurlijk wel een hele mooi optie {6 x 6 tekker} .
Het blijft altijd een afweging tussen compromissen.
Een 6x4 trekker met losse ballastbak, of een 6x4 trekker/kipper lijkt me voor jullie de beste oplossing, maar als je een 6x4 trekker/kipper neemt, neem dan er wel een met een korte wielbasis (3200-3400mm), want anders heb je voor een kipoplegger nog een lompe combinatie.Maarten Fens schreef:Is een 6 x 6 {zandauto} met schotel en laadbak geen optie, ik weet niet wat hier technisch en wettelijk mogelijk mee is... {en of je met de schotelhoogte / nekhoogte uitkomt}
-je kan er mee in het terrein
-je kan er een vangmuil aan hangen
-je kan hem gewoon als zandauto gebruiken
-bak eraf / semi eraan
-wanneer je de zeven wilt gaan rijden, gooi je er een paar kuub in en blijf je tractie houden {zowel op de weg als in het terrein}. Weet niet wat de zeef weegt en wat het totaal treingewicht word, maar een 6 x 6 met een paar kuub zand weegt geen 30 ton.........en die zeef weegt er vast geen 23. Nu weet ik ook niet wat de totale lengte word ??
Een 4 x 4 met een drie as kipper is ook een mooi span.
Zal best een heel gezoek worden om de "ideale" combi te krijgen.
- bouwertjuh
- Starter
- Berichten: 484
- Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
evt voor de om bouw even een stukje uit de opbouw richtlijnen van een MAN TGS gehaald
- Bijlagen
-
- jdb.png (51.58 KiB) 7059 keer bekeken
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!
-
- Forumlid
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
- Locatie: rouveen
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Naast de , composiet kipper op de Volvo FMX , de zgn FIBY kipper , heeft Kooiker carrosseriebouw i.s.m. diverse andere Overijselse bedrijven , nu ook een composiet kippertrailer ontwikkeld .
- Bijlagen
-
- 22-9-2011 005.jpg (114.68 KiB) 6914 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .
-
- Forumlid
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
- Locatie: rouveen
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Over de gewichten heb ik nog geen info , maar ik hoop daar binnenkort meer over te kunnen zeggen .
- Bijlagen
-
- 22-9-2011 001.jpg (63.14 KiB) 6914 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .
Re: Kiptrailer in div. soorten en maten
Met een 4x2 of 4x4 is het altijd emmeren om binnen je aslast te blijven op de trekas.
Ginaf levert een 4x4 trekker met 11.5 tons vooras, dus 23 ton op de trekker, hang daar een goedkope en onderhoudsarme starre drie assige kipoplegger achter en je neemt 50 ton GVW mee...
Grote nadeel blijft dat ze in Afrika liever een 6x4 hebben, en dat het chassis hoog wordt.
Dubbellucht op de oplegger trekt zwaar in het terrein als je inspoort, supersingles op de kipper snijden minder. kippertrucks waar de kabine voorweg gesneden is en een trekboom (landbouwgebruik) aan gemaakt is, zie je heel veel dat de dubbellucht van de truck, vervangen zijn voor supersingles. 10 ton per as is geen enkel probleem op supersingles, en het heeft ook minder eigen gewicht.
Ginaf levert een 4x4 trekker met 11.5 tons vooras, dus 23 ton op de trekker, hang daar een goedkope en onderhoudsarme starre drie assige kipoplegger achter en je neemt 50 ton GVW mee...
Grote nadeel blijft dat ze in Afrika liever een 6x4 hebben, en dat het chassis hoog wordt.
Dubbellucht op de oplegger trekt zwaar in het terrein als je inspoort, supersingles op de kipper snijden minder. kippertrucks waar de kabine voorweg gesneden is en een trekboom (landbouwgebruik) aan gemaakt is, zie je heel veel dat de dubbellucht van de truck, vervangen zijn voor supersingles. 10 ton per as is geen enkel probleem op supersingles, en het heeft ook minder eigen gewicht.