Nooteboom ODU / ADU / ABDAN diepladers

Post hier al je algemene informatie van diepladers, ballastwagens en ander uitzonderlijk transport, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

adban 80

Bericht door Martin »

nou, dan zal dit wel een adban 80 zijn lijkt mij.

groeten

Martin
Bijlagen
adban80.jpg
adban80.jpg (79.4 KiB) 6578 keer bekeken

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Behalve de 3-bed-3 & 2-bed-3 is er natuurlijk ook nog de 2-bed-2 ADBAN.

Ik zag de aanhanger van E. Lafeber toevallig vandaag hier in Houten staan (helaas zonder truck), en heb maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat detail foto's te maken.

Zeer lange triangel...

Afbeelding

Afbeelding

Neusstel...

Afbeelding

Close-up van het aanhechtingspunt bed/neusstel...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Hoe werkt eigenlijk de achterste besturing van zo'n ADBAN? Ik zie bij de voorkant van het bed hydraulische leidingen van het neusstel naar het bed lopen, dus ik denk hydraulisch. Maar hoe werkt dat precies? Of is dat te technisch om aan een leek uit te leggen? :D

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Actros4154 »

Aan de voorkant ( neusstel ) zitten 2 stuurcilinders die in/uitschuiven door het verdraaien van de triangel. Die cilinders zijn verbonden met de cilinders in het achterstel,en zo sturen de achterwielen.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Loopt zo'n ding altijd recht in het spoor?!?

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Actros4154 »

Als het systeem lekdicht is, loopt het vrij netjes in het spoor. Wel heeft deze besturing (net zoals alle nooteboom stuursystemen) last van scheef lopen als de weg wat af loopt. Dan zoeken ze de lage kant op. En de druk in het systeem beinvloed het stuurgedrag. Als de druk te hoog wordt, door zonneschijn bijvoorbeeld, worden ze wat zoekerig.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Helemaal vergeten dat ik deze foto's nog had... Deze ADU staat/stond bij Loonbedrijf van Oostrum's (Berry zal 'm wel herkennen denk ik..) op het terrein.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Ik zat toevallig in het boek "Schwertransporte" van Lothar Husemann te lezen, en daar stond zo'n oude Pendel-as dieplader aanhanger in met een opstelling van 4-bed-4. Zou dit ook niet mogelijk zijn voor een ADBAN? Dus een ADBAN-128.

Van Elk heeft zo'n ODBAZ-102 met 3-pendelassen en een twee assige jeepdolly. Is het bed van zo'n trailer nou hetzelfde als wat ze ook gebruiken voor de EURO-dieplader, en zou je er dus ook een Interdolly aan kunnen hangen? Of is het alleen maar schijn, en heeft elke type gewoon zijn unieke koppeling?

Trouwens, er staat een prachtige foto van de oplegger in combinatie met de Scania P 124 G 400 8x4 in het eerste Nooteboom boek, maar de kentekenplaat op de dieplader is van de truck (BH-DP-60), terwijl het officiële kenteken van de dieplader ZZ-74-11... Dus wat ze daarmee gedaan hebben... :o :o

henry@
Starter
Berichten: 618
Lid geworden op: di 20 feb, 2007 19:42
Locatie: onder amsterdam
Contacteer:

Bericht door henry@ »

trekker met kenteken BH-DP-60 is eigenlijk de vaste trekker van de
ODBAZ-102 , vandaar
heb geen haast

Gebruikersavatar
Alexxxxx
Forumlid
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 12:30
Locatie: Koarnjum, Fryslân
Contacteer:

Bericht door Alexxxxx »

Trailers hebben nog maar een paar jaar een eigen kenteken he?

Plaats reactie

Terug naar “Zwaar- en uitzonderlijk transport”