Jeepdollies

Post hier al je algemene informatie van diepladers, ballastwagens en ander uitzonderlijk transport, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Bericht door Maarten Fens »

Even twee vragen voor degene die met een JD rijden;
Is de nek van een 2 as JD euro even lang {of ongeveer} als die van een nek van een 5 as trekker. Dus kan je de JD er zo tussenuit gooien of komt dit bij een 4 as trekker beter uit, of misschien wel helemaal niet ?

En mis je de ruimte die je extra hebt bij een Inter niet ?
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

Aldrik Pilat

Bericht door Aldrik Pilat »

wat is nou het grote voordeel van een interdolly? het lijkt me dat een jeepdollly veel wendbaarder is en simpeler is qua techniek, maar toch zie ik veel bedrijven voor een interdolly kiezen (de interdolly heeft ook mijn voorkeur, maar dat heeft alleen met het uiterlijk te maken)

Grts.

Mechanic
Starter
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 25 jun, 2007 0:22
Locatie: Alkmaar

Bericht door Mechanic »

Aldrik Pilat schreef:wat is nou het grote voordeel van een interdolly? het lijkt me dat een jeepdollly veel wendbaarder is en simpeler is qua techniek, maar toch zie ik veel bedrijven voor een interdolly kiezen (de interdolly heeft ook mijn voorkeur, maar dat heeft alleen met het uiterlijk te maken)

Grts.
Een jeepdolly is inderdaad wendbaarder (als je er goed mee over weg kan) en simpler qua techniek(minder onderhoud) ,maar een interdolly mag hogere aslasten hebben omdat deze vaak is uitgevoerd met zogenaamde pendelassen.Tegenwoordig kunnen deze al een stuuruitslag van 60 graden geven dus zijn ze al behoorlijk wendbaar.
Maar de voornaamste reden is dus dat je deze zwaarder kan balasten. ;)
Voor elk probleem is een oplossing!!!

Mechanic
Starter
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 25 jun, 2007 0:22
Locatie: Alkmaar

Bericht door Mechanic »

Aldrik Pilat schreef:oke bedankt voor je reactie :)

Grts.
Graag gedaan.
Maar goed nu even met afbeeldingen exact laten zien waarom.
Afbeelding
Als je lading heb weggebracht en je hebt geen retourlading mee terrug dan kan je de interdolly zelfs liften door zwanehals in z,n hoogste stand te zetten en pendelassen in te trekken en dan stuurt hij gewoon net als een normale dieplader.

Afbeelding
Op de deze afbeelding zie je goed wat een pendelas is en zie je dat er 2 pendelassen naast elkaar gemonteerd zijn en omdat het een 2 rijen wielen zijn praten we over in totaal 4 pendelassen!!!
1 pendelas mag 13 ton hebben,als ik alle europese regels en wetgeveing even terzijde leg.Dus 4 pendelassen mogen dan 4x13 ton=52 ton hebben!!!

De brond van deze foto komen van deze site af http://www.ditzj.de/html/nl/trucks/scan ... t144g.html

Afbeelding
Een jeepdolly bestaat gewoon gewoon uit een stukje chassis met daarop 2 x 13 tons assen gemonteerd en mag dus maximaal maar 26 ton hebben,maar omdat zijn constructie so berekend is drukt hij 50% af op de koppelschotel van de trekker.

Interdolly lijkt heel erg veel op een moduletrailer of zogenaamde platformwagen maar is het tog echt niet!!!,Deze jongens kunnen meer gewicht hebben bij lagere snelheden en is de stuuruitslag groter!!!Daarom zie je grote zwaar transportbedrijven ook vaak met een intercombi of flattrailers rijden die uit het modulairsysteem komen die zijn welliswaar duurder in aanschaf maar je kan hiermee zoveel verschillende trailers van maken en oneindig veel assen aankoppelen als je maar nodig hebt.Zie onderstaande afbeelding van een moduletrailer.
Afbeelding

Een Interdolly kan je alleen maar aan een laadbed van een dieplader koppelen,tenzij je een speciale addapter gebruikt dan kan je hem koppelen aan de asstellen van de dieplader door de laadvloer te verwijderen. en krijg je een soort van laage semidieplader.
Voor elk probleem is een oplossing!!!

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Maar vergeet ook niet de nieuwe techniek van Broshuis niet. De zwanenhals geintegreerd in de dolly en de combinatie met de sturende pendelassen werkt ook heel erg goed. Alleen niemand kent het. En als het geen Nooteboom is wordt meteen al geroepen dat het niet werkt. Maar kijk eerst maar eens in het echt om te kunnen oordelen. Anders stonden de mannen van VD Vl..... ook niet zo vaak naar de dieplader van Beelen te kijken :shock: :D

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Actros4154 »

Het is 13 ton per pendel-asLIJN, dus niet per as.

Alleen krijg je bij een jeepdolly maar 10 ton op provinciale wegen, en bij een interdolly 13 ton. Per lijn.

Soms kan je alleen met een interdolly uit de voeten, zoals je foto met de shovel op de auto van Ligro. Bij een jeepdolly zou je te hoog worden met de bak boven de Jeepdolly.

Mechanic
Starter
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 25 jun, 2007 0:22
Locatie: Alkmaar

Bericht door Mechanic »

geertyke schreef:Maar vergeet ook niet de nieuwe techniek van Broshuis niet. De zwanenhals geintegreerd in de dolly en de combinatie met de sturende pendelassen werkt ook heel erg goed. Alleen niemand kent het. En als het geen Nooteboom is wordt meteen al geroepen dat het niet werkt. Maar kijk eerst maar eens in het echt om te kunnen oordelen. Anders stonden de mannen van VD Vl..... ook niet zo vaak naar de dieplader van Beelen te kijken :shock: :D
Je hebt helemaal gelijk ;)
van wat ik van Green Device heb begrepen is dat de sturing van deze Broshuis trailer electrisch gaat dan doormiddel van een hatz diesel of andere generator op de zwanehals.De betreffende trailer haalt de benodigde stroom van de trekker.

Oke even terrug naar de interdolly van Broshuis,andere naam ken ik niet van deze ontwikkeling,maar dat even terzijde.
Bij deze type zit de zwanehals vast aan het modulestel,maar er is nog iets.
De zwanehals zit star vast aan de modulestel en de nek kan dus niet bewegen!!!Inplaats van de nek te bewegen zit er onder de nek een koppelplaat die hydraulisch te verstellen is en dus zo minder/meer druk op de schotel geeft en zelfs de modulestel omhoog kan tillen.
Broshuisman
Afbeelding
En voor meer info over deze trailer kan je het beste bij Green Device wezen of in van Beelen topic kijken :Y
Voor elk probleem is een oplossing!!!

Aldrik Pilat

Bericht door Aldrik Pilat »

maar als je een dieplader hebt met interdolly, zit je daar dus altijd aan vast begrijp ik? of is dat niet zo? want ik zie die wagen van ligro trading met de assen omhoog, maar kun je dan niet beter je dolly op de dieplader zetten en dus het bed direct aan de zwanenhals koppelen?

hier staan wat tekeningen van mij, van hoe ik me het voorstel, maar si dit reëel?:
viewtopic.php?t=5707&start=400


Grts.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

het is nogal wat werk om de dolly op de dieplader te prutsen Aldrik. Dus is het eenvoudiger om de assen omhoog te zetten. Op langere ritten (vooral door Duitsland, blijf je binnen de ontheffing) zul je zien dat het wel wordt gedaan.
Qua behendigheid win je wel iets, maar je moet het zo zien beladen moet je er ook weer langs met dolly dus moet het leeg met dolly al helemaal lukken.

Maar geef mij maar een good old jeepdolly. Goedkoper en gaat veel mooier door de bocht.

Mechanic
Starter
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 25 jun, 2007 0:22
Locatie: Alkmaar

Bericht door Mechanic »

Aldrik Pilat schreef:maar als je een dieplader hebt met interdolly, zit je daar dus altijd aan vast begrijp ik? of is dat niet zo? want ik zie die wagen van ligro trading met de assen omhoog, maar kun je dan niet beter je dolly op de dieplader zetten en dus het bed direct aan de zwanenhals koppelen?

hier staan wat tekeningen van mij, van hoe ik me het voorstel, maar si dit reëel?:
viewtopic.php?t=5707&start=400


Grts.
Bij de meeste merken kan je de interdolly loskoppelen en er tussen uit halen en hou je dus een gewone dieplader over,maar om tijd te besparen doet men dat zelden en gooid men liever de zwanehals omhoog en de pendelaslijnen omhoog zo stuurt de trailer ook gewoon als dieplader,het enigste voordeel wat Sleaze al aangaf is dat je wat behendiger wordt elke keer als je dat doet en je trailerlengte wordt wat korter,maar als je opnieuw moet laaden zal de losgekoppelde dolly toh weer aangekoppeld moeten worden en hierdoor verlies je alleen maar onnodig tijd. ;)

Maar heb je toevallig de variant van Green Device daar kan je de interdolly niet gescheiden worden van de zwanehals en zal je dan een losse zwanehals bij moeten regelen om hem gewoon als dieplader te kunnen gebruiken. (ch)
Voor elk probleem is een oplossing!!!

Plaats reactie

Terug naar “Zwaar- en uitzonderlijk transport”