Jeepdollies
Advertentie post before
- Green Device
- Starter
- Berichten: 866
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
- Locatie: Nunspeet
dolly
Hoe het ook zij, wat het makkelijkst het best of het handigst is ik weet het niet, omdat ik zelf nooit met een jeepdolly gereden heb. al die meningen van iedereen zijn leuk om te horen, maar wil je een echt antwoord dan is het heel simpel: Is er iemand die de technische gegevens heeft van een 2bed4 interdolly, iemand met dezelfde gegevens van een 2bed4 jeepdolly ik heb ze van mijn trailer, en zal mijn ervaringen wat rijden betreft zo goed mogelijk weergeven.
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van IMG_0299.jpg (108.03 KiB) 5080 keer bekeken
SPECIAAL TRANSPORT FORUM
- Green Device
- Starter
- Berichten: 866
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
- Locatie: Nunspeet
De rijervaring
Mijn gegevens : mijn leeggewicht met 4asser truck is 40 ton.
mijn laadvermogen is 84.9 ton (uitgaand van 13,9)
mijn lengte met en "zonder" dolly 23 meter.
mijn bodemvrijheid is in hoogste stand 0.80cm
(onderkant laadvloer dus, nadeel remboosters dan erg laag, langzaam
aan dus, echt in lastige situaties paaltjes e.d.)
Mijn rijeigenschappen met of "zonder" dolly qua lengte geen veranderingen, draaipunt veranderd wel, met dolly iets hoger ophalen. wat het rijden met de dolly betreft, gaat super ik heb nog niet meegemaakt dat deze mijn truck hinderde in zijn draaien, vorige week de 365 van ons in ijmuiden gebracht best een paar erg krappe bochten maar geen last dat hij mijn truck wegdrukt of trekt. Tuurlijk sleept hij wel iets dat hoor ik als ik leeg rijd met alle wielen aan de grond, maar merk het met rijden niet. Ik las ook dat iemand zei dat een jeepdolly een voudig is qua techniek, geloof mij de techniek van een nicolas is ook door zijn eenvoud mooi. Ik zeg het nog een keer als iemand mijn trailer een keer wil bekijken wil ik dat best een keer doen op een zaterdag ik hoor het wel groeten green device.
mijn laadvermogen is 84.9 ton (uitgaand van 13,9)
mijn lengte met en "zonder" dolly 23 meter.
mijn bodemvrijheid is in hoogste stand 0.80cm
(onderkant laadvloer dus, nadeel remboosters dan erg laag, langzaam
aan dus, echt in lastige situaties paaltjes e.d.)
Mijn rijeigenschappen met of "zonder" dolly qua lengte geen veranderingen, draaipunt veranderd wel, met dolly iets hoger ophalen. wat het rijden met de dolly betreft, gaat super ik heb nog niet meegemaakt dat deze mijn truck hinderde in zijn draaien, vorige week de 365 van ons in ijmuiden gebracht best een paar erg krappe bochten maar geen last dat hij mijn truck wegdrukt of trekt. Tuurlijk sleept hij wel iets dat hoor ik als ik leeg rijd met alle wielen aan de grond, maar merk het met rijden niet. Ik las ook dat iemand zei dat een jeepdolly een voudig is qua techniek, geloof mij de techniek van een nicolas is ook door zijn eenvoud mooi. Ik zeg het nog een keer als iemand mijn trailer een keer wil bekijken wil ik dat best een keer doen op een zaterdag ik hoor het wel groeten green device.
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van IMG_0259.jpg (144.78 KiB) 5065 keer bekeken
SPECIAAL TRANSPORT FORUM
Re: Jeepdollies
Begin vorig jaar vroeg Dennis hoe zo'n dolly nu precies gestuurd werd met dat brugdeel op die dolly.
Is er dan niemand die dat kan uitleggen?
Ben zelf ook wel benieuwd naar de uitleg.
Marcel
Is er dan niemand die dat kan uitleggen?
Ben zelf ook wel benieuwd naar de uitleg.
Marcel
Re: Jeepdollies
Ik dacht dat de kingpin via een scharnierconstructie vastzat maar Arno heeft gelijk dit is vast. Green Device heb jij geen last van het kantelen van je schotel nu?
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Jeepdollies
Ik ben het met je eens,Leo. Ik weet ook niet wat er beter is of minder goed. Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor werk je er mee doet, en waar je zelf aan gewend bent. Ik heb zelf wel ervaring met een interdolly ( 2 bed 5 ) en als ik die vergelijk met mijn Jeepdolly, zie ik dat de Jeepdolly veel minder binnendoor komt in de bochten. Hij snijdt dus minder in. Alleen achteruitrijden gaat met een interdolly wat makkelijker. Heb jij geen last dat de zwanenhals je trekker optilt als je de hoek omgaat, omdat je geen kantelschotel hebt?
- Green Device
- Starter
- Berichten: 866
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
- Locatie: Nunspeet
Re: Jeepdollies
Ik heb inderdaad geen cardanische schotel, wat ze in frankrijk bij nicolas ook heel vreemd vonden, dit ook met broshuis overlegd, en na overleg vond men in mijn werk de vaste schotel beter omdat deze ook de stabiliteit geeft als ik met de dolly omhoog rijd. Natuurlijk heb ik inderdaad ook wel eens plekken waar het niet waterpas is en dan zie je de schotelplaat ook iets wijken van de schotel, de rest van de krachten worden opgevangen door het chassis van de truck. de 500 waar ik eerst mee reed, kon je dat ook goed zien als je bijv haaks ergens scheef omhoog reed, de 620 met het zwaartransportchassis is veel stijver, maar zal deze krachten ook moeten verwerken. Wat betreft het naar binnenkomen van de dolly , dat klopt inderdaad,maar door mijn korte trekker en relatief korte dieplader pak ik daar weer winst. Wat betreft het optillen van de trekker daar heb ik totaal nog geen last van gehad ik denk mede omdat de schaar steeds de gewichten compenseerd van schotel naar dolly en andersom.
SPECIAAL TRANSPORT FORUM
- Broshuisman
- Starter
- Berichten: 222
- Lid geworden op: di 31 mei, 2005 6:19
- Locatie: kampen
Re: Jeepdollies
Nou vooruit; maar weer even terug naar waar dit topic voor was!!!
Gespot bij Brande Maskin in Denemarken.
Piet.
Gespot bij Brande Maskin in Denemarken.
Piet.
-
- Starter
- Berichten: 295
- Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 17:54
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Re: Jeepdollies
Waar dient deze dolly voor als ik vragen mag, want ik zie geen schotel (krijg je ook een immens lange zwanenhals denk ik..)