Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Advertentie post before
Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Wordt er door de fabrikanten al gewerkt aan hybride of zelfs elektrische zwaatransport trekkers? Vooral elektrisch kan grote voordelen hebben, omdat je bij het omdraaien van de sleutel meteen beschikt over het maximum koppel, en je dus vanuit stilstand meteen op je sterkst bent.
Ik ben geen monteur, en heb dus ook geen verstand van techniek (olie verversen bij een personenauto moet nog net lukken ) maar ik ben wel benieuwd wat de gedachte van de experts hierover is.
Ik ben geen monteur, en heb dus ook geen verstand van techniek (olie verversen bij een personenauto moet nog net lukken ) maar ik ben wel benieuwd wat de gedachte van de experts hierover is.
- barry
- Starter
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 20 okt, 2005 19:17
- Locatie: gem. Dinkelland
- Contacteer:
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
De hele grote dumptrucks in de mijnen, zijn veelal elektrisch aangedreven dmv naafmotoren in elk wiel. Onder de kap ligt een dikke diesel die een generator aandrijft.
Lijkt me dat dit prima werkt voor een zwaartransporttrekker dan.
Lijkt me dat dit prima werkt voor een zwaartransporttrekker dan.
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Klopt, maar die naafmotoren worden aangedreven door een hele zware dieselmotor. Op zich natuurlijk wel een optie, maar ik bedoel meer hybride/elektrisch zoals de Toyota Prius e.d.barry schreef:De hele grote dumptrucks in de mijnen, zijn veelal elektrisch aangedreven dmv naafmotoren in elk wiel. Onder de kap ligt een dikke diesel die een generator aandrijft.
Lijkt me dat dit prima werkt voor een zwaartransporttrekker dan.
- barry
- Starter
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 20 okt, 2005 19:17
- Locatie: gem. Dinkelland
- Contacteer:
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Dat zou ik niet weten, maar denk niet dat ze met een dergelijk concept iets winnen.
Een beetje accu neemt altijd nog meer ruimte in dan een fatfatsoenlijke dieselmotor en bijbehorende tank.
En bij de meeste zwaartransport trekker is de ruimte al schaars...
Ben niet echt een "fan" van de prius en de rest van die zogenaamd groene spullen.
Als ze een paar jaar oud zijn en de accu's laten je in de steek, kun je hem aan de straatstenen niet meer kwijt denk ik.
Een beetje accu neemt altijd nog meer ruimte in dan een fatfatsoenlijke dieselmotor en bijbehorende tank.
En bij de meeste zwaartransport trekker is de ruimte al schaars...
Ben niet echt een "fan" van de prius en de rest van die zogenaamd groene spullen.
Als ze een paar jaar oud zijn en de accu's laten je in de steek, kun je hem aan de straatstenen niet meer kwijt denk ik.
-
- Starter
- Berichten: 140
- Lid geworden op: di 2 jun, 2009 14:31
- Locatie: spijkenisse
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
daar heeft barry wel gelijk in bij spijkstaal in spijkenisse maakt veel van die kleine karretjes maar ook middelgroot misshien daar vragen
-
- Starter
- Berichten: 190
- Lid geworden op: za 16 feb, 2008 20:13
- Locatie: Roosendaal
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Er zijn al wel kleinere distributietrucks die elektrisch rijden. Een groot probleem is dat er vaak een dieselmotor nodig is om lucht en hydraulische systemen aan te drijven.
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Dat is een compleet onzin verhaal ! Alles kan je met elektromotoren aandrijven, het probleem is de accu capaciteit !! Met behulp van een dieselmotor aan boord kan je de accu`s weer bijladen waar het kan ,buiten de stad bijvoorbeeld.599GTBFiorano schreef:Er zijn al wel kleinere distributietrucks die elektrisch rijden. Een groot probleem is dat er vaak een dieselmotor nodig is om lucht en hydraulische systemen aan te drijven.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
-
- Starter
- Berichten: 190
- Lid geworden op: za 16 feb, 2008 20:13
- Locatie: Roosendaal
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Meen dit ergens een keer gelezen te hebben, was een concept van DAF.J Witteveen schreef:Dat is een compleet onzin verhaal ! Alles kan je met elektromotoren aandrijven, het probleem is de accu capaciteit !! Met behulp van een dieselmotor aan boord kan je de accu`s weer bijladen waar het kan ,buiten de stad bijvoorbeeld.599GTBFiorano schreef:Er zijn al wel kleinere distributietrucks die elektrisch rijden. Een groot probleem is dat er vaak een dieselmotor nodig is om lucht en hydraulische systemen aan te drijven.
Het grootste probleem van elektrische trekkers is dat ze totaal niet economisch verantwoord zijn in vergelijking met diesel trucks. Het accupakket weegt ongeloofelijk veel, en gewichtsbesparing is natuurlijk zeer belangrijk tegenwoordig. Daarbij komt dat de actieradius erg klein is (<200 KM). Ook het opladen duurt erg lang, dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de bezettingsgraad van de trekker. Al met al kunnen we stellen dat de elektrische aandrijftechniek nog niet ver genoeg is ontwikkeld voor een economisch verantwoordelijke toepassing in zware vrachtwagens.
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Ik denk dat er meer winst is te halen voor het millieu als de kraanbedrijven en zwaartransportbedrijven het werk meer in de eigen regio zoeken. (uiteraard niet mogelijk) maar Wagenborg rijd met een 400 tonner van Groningen naa Utrecht en Mammoet rijd van Schiedam naar Assen met de zelfde soort kraan op de zelfde dag. Als je dan die klussen wisselt! Daar kan geen hybride truck tegen op.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
-
- Starter
- Berichten: 190
- Lid geworden op: za 16 feb, 2008 20:13
- Locatie: Roosendaal
Re: Hybride & Elektrische zwaartransporttrekkers
Helemaal mee eens. Dat is met alles als je onnodige kilometers maakt. Waarom denk je dat het in Duitsland altijd zo'n drukte is op de wegen met vrachtwagens? Waarom de parkeerplaatsen savonds altijd vol staan? Omdat wij onze goedkope zooi het liefst in het voormalige Oostblok laten maken. Als je dat hier in NL zou doen, zou dat een heleboel kilometers schelen.J Witteveen schreef:Ik denk dat er meer winst is te halen voor het millieu als de kraanbedrijven en zwaartransportbedrijven het werk meer in de eigen regio zoeken. (uiteraard niet mogelijk) maar Wagenborg rijd met een 400 tonner van Groningen naa Utrecht en Mammoet rijd van Schiedam naar Assen met de zelfde soort kraan op de zelfde dag. Als je dan die klussen wisselt! Daar kan geen hybride truck tegen op.
Maar goed, dit is off-topic. Het gaat hier over elektrische voertuigen, niet over hoe je het logistiek gezien logischer kan inrichten.