Faymonville vs Nooteboom vs Broshuis

Post hier al je algemene informatie van diepladers, ballastwagens en ander uitzonderlijk transport, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
Gebruikersavatar
LaurensD
Starter
Berichten: 250
Lid geworden op: di 15 apr, 2008 9:25
Locatie: West vlaanderen
Contacteer:

Faymonville vs Nooteboom vs Broshuis

Bericht door LaurensD »

Graag had ik kritische en onderbouwde meningen gehad over de verschillen tussen Faymonville, Nooteboom en Broshuis.

De verschillen mogen gaan over kwaliteit van schildering, kwaliteit van bouw, service achterna,... .

De reden hiervoor is dat er in de toekomst een vier-assige, 1x uitschuifbare semi-dieplader (naloop gestuurd) zou aangekocht worden. Ik weet dat er hier heel wat mensen zijn die professionele ervaring hebben met dergelijk materiaal. Om die reden hoop ik dat er hier wat reactie zal op komen.

Alvast bedankt
Bezoek de vernieuwde website : www.vulstekebvba.be

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door Sleaze »

Alle drie zijn ze goed. Gewoon zien waar je de beste prijs kan krijgen.

Als je oprijschotten neemt. Zorg dan dat je ze goed stevig laat bouwen. Hou er wel rekening mee dat door oprijschotten je brandstofverbruik gigantisch toeneemt.

Zowel Nooteboom als Broshuis hebben een standaard 4 as dieplader in hun bestand. Bij Nooteboom zijn dit de OSDS type's en bij Broshuis weet ik het zo niet. Deze zijn qua prijs behoorlijk voordeliger dan een dieplader waarbij je aanpassingen wilt zoals een gieksleuf.

Gebruikersavatar
LaurensD
Starter
Berichten: 250
Lid geworden op: di 15 apr, 2008 9:25
Locatie: West vlaanderen
Contacteer:

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door LaurensD »

Ik kan het moeilijk geloven dat de één ten opzichte van de andere geen voor/nadelen heeft ?

Enkele opmerkingen die ik zelf meen te hebben :

- De assen van een Faymonville staan standaard tov nooteboom en broshuis respectieve 30cm en 42cm meer naar achter. Dit maakt dat de nooteboom en broshuis toch ietsje korter zullen meedraaien.

- De manier waarop de opritten werken. Bij Faymonville draaien en schuiven de opritten langs dezelfde as. Bij Nooteboom en Broshuis hebben ze assen waarrond de opritten draaien. En hebben ze een zwaluwstaart waarop ze schuiven. Met andere woorden zal die as (of toch de geleidingen) van de faymonville sneller slijtage vertonen.
Bezoek de vernieuwde website : www.vulstekebvba.be

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door Sleaze »

Ikzelf neem nooit weer oprijschotten.

a) De rijweerstand
b) Je kunt niet meer uitsteken, altijd staan die schotten in de weg.
c) extra slijtagedelen.
d) Als je een goed schuine achterkant hebt, heb je ze echt niet nodig. Voorbeeld:

Afbeelding
(Made by Wim v/d Brink hoop dat ie het niet erg vindt....)

Waar ik je wel op wil wijzen is om een centraal smeersysteem te installeren. Deze kosten haal je er na enkele jaren er al weer uit doordat je assen veel langer mee gaan. Ook je stuurassen blijven goed gesmeerd waardoor de aanhanger er nooit scheef achteraan gaat lopen.

Goed er zijn natuurlijk wel wat verschillen maar ze ontlopen elkaar niet veel is mijn mening. De Broshuis is het degelijkst, de Nooteboom is in mijn ogen altijd slecht geverfd maar zit wat intelligenter in elkaar. De Broshuis is wat lomper. (let wel geen kritiek, concept staat mij zeer zeker aan)

Mijn keuze is de laatste keer gevallen op Broshuis maar ook de Nootebooms waar ik mee gereden heb bevielen uitermate goed.

Gebruikersavatar
LaurensD
Starter
Berichten: 250
Lid geworden op: di 15 apr, 2008 9:25
Locatie: West vlaanderen
Contacteer:

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door LaurensD »

Bedankt voor de info.

Nog andere mensen met ervaring ?
Bezoek de vernieuwde website : www.vulstekebvba.be

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door ex-tra »

Wat chassis betreft heeft Faymonville bij de ''Multimax'' een zwanenhals met ''buitenliggers'' in tegenstelling tot Broshuis en Nooteboom die bij een soortgelijke oplegger een ''nekpijp'' gebruiken.
Door die buitenliggende liggers, is een compactere nek m.b.t. staartstraal van de truck mogelijk.
Compactere nek = langere diepbedlengte mogelijk (ca. 300mm ingeschoven + 300mm meer uitschuiflengte = +600mm).
Faymonville heeft geen hard houten vloer.
Verder is Faymonville de lichtst gebouwde en de goedkoopste van de 3.

Wat inruilwaarde -in Nederland- betreft kan je het beste een Broshuis of een Nooteboom nemen.
Onbekend maakt onbemind, en Faymonville is in Nederland nou eenmaal minder bekend.
Mijn voorkeur gaat uit naar Broshuis.
Een oerdegelijk Nederlands product maar misschien belangrijker: normale mensen.

Geen idee hoe je een foto kan bijvoegen (daar heb ik dan weer geen verstand van) maar je kan die anders wel op mijn site vinden (ref nr. 165)

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door ex-tra »

Inmiddels weet ik hoe je foto's moet plaatsen (da's voor mij al heel wat), en ik vermoed dat deze foto mijn eerdere tekst enigszins
Broshuis - Faymonville - Nooteboom
Broshuis - Faymonville - Nooteboom
Herschaalde kopie van BFM.jpg (109.36 KiB) 6788 keer bekeken
verduidelijkt.
Komt erop neer dat de dikte van de nekpijp bij Broshuis en Nooteboom in combinatie met de staartstraal van de truck resulteert in een langere nek.

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door ex-tra »

Broshuis is de enige die het traanplaat tussen de kantbalk en de ligger last. Hiermee voorkom je dat er vocht tussen het traanplaat en de kantbalk (of ligger) komt en het traanplaat ter plaatse niet kan gaan opbollen door de roestvorming.
Faymonville last het traanplaat om de zeg 100mm met een rups van zeg 100mm.
Nooteboom doet dit ook, maar kit ''het gat'' netjes af.
Bijlagen
Broshuis - Faymonville - Nooteboom
Broshuis - Faymonville - Nooteboom
Herschaalde kopie van BFM.jpg (136.54 KiB) 6786 keer bekeken

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door ex-tra »

De onderrijdneus van Faymonville is wat aan de kleine kant. Het voordeel voor Faymonville is dat ze de onderrijdneus vast hebben zitten aan de glijplaat en zo goedkoper (''modulair'') kunnen bouwen. Nadeel is dat de licht/lucht aansluitingen wat vettig kunnen worden als je veel omkoppelt.
Nooteboom lost dit mooi op door de licht/lucht aansluitingen wat hoger te plaatsen en verder naar voren uit te laten steken.
Broshuis heeft een flinke onderrijdneus zodat het vet minder van je schotel afgeschraapt wordt.
Bijlagen
Broshuis - Faymonville - Nooteboom
Broshuis - Faymonville - Nooteboom
Herschaalde kopie van bmf.jpg (116.81 KiB) 6779 keer bekeken

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Faymonville - Nooteboom - Broshuis

Bericht door ex-tra »

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar zó interessant is het ook weer niet.
Het zijn detail verschilletjes die de één weet te waarderen en de ander niet belangrijk vindt.
(Grotere verschillen zie je wel in de hydraulisch gestuurde opleggers)

Plaats reactie

Terug naar “Zwaar- en uitzonderlijk transport”