Scania R 730

Post hier al je informatie van Scania vrachtwagens met diepladers, ballastwagens en ander uitzonderlijk transport.
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Scania R730

Bericht door Roger van Nispen »

Nou het is vrij eenvoudig, de elektronica regelt het vermogen, de 730 pk heb je alleen in de bovenste (drie) versnellingen beschikbaar. Voor zover mij bekend is, is de R 730 en de FH 16-700 en 750 alleen leverbaar met geautomatiseerde versnellingsbakken en dus geen handbakken, dit om de gehele aandrijflijn te sparen.

Volvo leverde daarom de FH 16-700 in eerste instantie ook alleen maar bij de 4x2 of 6x2 chassis met naafreductie omdat een enkele reductie achteras de krachten niet zou kunnen verdragen. Echter omdat Scania de R 730 wel met een (zuinige) enkele reductie as leverde, heeft Volvo een nieuwe as hiervoor ontwikkeld en leverde de 700 en 750 nu ook hiermee.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

6uur eten
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 9:48

Re: Scania R730

Bericht door 6uur eten »

volgens mij is de 730 pk niet alleen beschikbaar in de bovenste 3 versnellingen maar boven de 1500 toeren.
wel een mooi span trouwens je zal hem maar krijgen van je baas. (Y) (Y)

Gebruikersavatar
Hitachi EX 8000
Starter
Berichten: 204
Lid geworden op: di 1 jan, 2008 22:06
Locatie: SNEEK

Re: Scania R730

Bericht door Hitachi EX 8000 »

Maarten Fens schreef:Eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie aan een ander dacht. 730 - 310 en dan met een 2 bed 5 ! Zelfs met 730 - 200 had dit nog kunnen kloppen..... :)

Alleen na deze opmerking was het direct duidelijk :D
En hij heeft 200 pk meer dan de huidige 5 asser!
Arno weet jij toevallig of het eigenbouw is of komt zoiets van Scania af ? Want ik ben benieuwd hoe ze dat met de motor voor elkaar gaan krijgen. Ik weet dat Volvo niet verder gaat dan de 13 liter {fm500} omdat zo'n 16 liter te hoog is. Toch deel ik wel dezelfde vraag als Rapier, mede omdat ik weet dat het ook bij andere merken met veel vermogen nog niet helemaal koek en ei is {het is natuurlijk ook geen 50 ton waar je mee rond toert....maar toch}.

We zullen het zien en ondanks Scania niet echt mijn ding is, weten die jongens er altijd wel een mooi span van te maken (Y)
Brouwer heeft al heel wat toeren met hun trucks uitgehaald:
Of ie nog steeds tot het wagenpark behoort weet ik niet, maar Brouwer had ook een 4 serie 5 asser rijden met een V8 motor onder een P cabine.
Omdat een V8 af-fabriek niet onder een P cabine past hebben ze hiervoor de motortunnel in de cabine moeten verhogen en verbreden.
Een later tot het wagenpark toegevoegde 4 serie 5 asser had wel een R cabine.

Bij hun torpedo's is de cabine naar achteren op het chassis geplaatst en licht achterover gekanteld, de snuit verlaagd en het stuk tussen de snuit en de cabine verlengd.

Ik ben benieuwd naar de eerste foto's van de R serie 5 asser.
Weet iemand of het een P- of een R cabine wordt?

wimke
Starter
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 9 jul, 2007 16:00
Locatie: verhuisd

Re: Scania R730

Bericht door wimke »

Iemand al wat gespot van de 5 asser van Brouwer ben benieuwd naar de cabine.
vur de ene wat lelks vur de ander wa mois
Powerd By IVECO Schouten (TEAM De Rooij )

6uur eten
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 9:48

Re: Scania R730

Bericht door 6uur eten »

hij staat nu bij laxa in zweden om de 5e as eronder te bouwen.
denk dat hij volgende week naar nederland komt.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Scania R730

Bericht door cjsiku »

Er zal wel een powercontroller in zitten, dit om inderdaad de aandrijflijn te sparen. Word ook toegepast in de serieuze tuningswereld in auto's, dan word er voor elke versnelling een apart motormanagement geschreven. Bij de vrachtwagen zorgt dat ervoor dat je niet je aandrijfassen en koppeling aan gort draait al rijd je weg bij het stoplicht. En dan krijg je in de hogere versnellingen steeds eerder je koppel vrij, zodat je ook gewoon met de cruisecontrol op 85 door de Ardennen heen gaan tokkelen met 50 ton erachter (of meer uiteraard)
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

6uur eten
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 9:48

Re: Scania R730

Bericht door 6uur eten »

hij is er
Bijlagen
R 730.jpg
R 730.jpg (68.97 KiB) 5967 keer bekeken

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Scania R730

Bericht door Actros4154 »

Jahoor, daar is tie dan!!
Bijlagen
R730.jpg
R730.jpg (77.21 KiB) 5546 keer bekeken

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Scania R730

Bericht door freesmachinist »

Actros4154 schreef:Jahoor, daar is tie dan!!
ziet eruit zoals je van brouwer verwachten kan ,ben benieuwd wat voor versnellingsbak/koppelomvormer?? de truck heeft
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
bramverhaegh
Forumlid
Berichten: 4691
Lid geworden op: ma 3 nov, 2008 18:58
Locatie: Barendrecht

Re: Scania R 730

Bericht door bramverhaegh »

Rontransmar in Venlo

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Zwaar- en uitzonderlijk transport”