DAF N

Post hier al je overige informatie van DAF vrachtwagens, zoals losse trekkers, bakwagens en dergelijke.
Advertentie post before
N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

@ Vetpot

Die 2 NAT2800's met HIAB laadkraan en laadvloer met twist-locks, zijn ook uniek.
Van zo'n opbouw op een N2800 had ik nog nooit gehoord.
Wat werd er zoal met die 2 vervoerd ???

gr. Kees

Nil Nobis Absurdum
Laatst gewijzigd door N2800DAF op za 13 aug, 2011 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Kees je wilt het niet weten, alles en dikwijls was het voor ons ook een enorme verrassing.
’S Morgens gingen de auto’s al vroeg op pad, om alle mensen op te halen, de meeste stonden op hun verzamel ophaalpunt om kwart over vijf, wij begonnen om zes uur.
Maar dat gebeurde met de kippers, dan zaten ze nog een beetje beschermd, en niet alleen tegen het weer.
Dan werd alles ingedeeld, in de beginne door ons zelf, maar dat werd snel een slimme chauffeur die de planning ging doen.
Dan gingen de kippers naar hun werk, en de trailers gingen meestal metselzand halen zo’n vijftig kilometer verderop.
Voor de twee platte wagens, was ook altijd iets te doen, dikwijls betonblokken rijden naar de werken, om de kanaal wanden te bekleden.
Maar de containerlocks werden niet veel gebruikt, alleen als wij spullen uit Nederland kregen, en we konden de container uit de haven mee nemen.
In die tijd was Mozambique in een burgeroorlog, en was er voor ons niets, dus wij waren afhankelijk van voedsel uit Nederland, alles van broodmeel tot eier poeder, frisdrank en bier.
Wij zaten meestal met zo’n man of tien vanuit Nederland daar en dus werd er best wel een biertje gedronken.
Dat betekende dat er ongeveer iedere drie maanden een container uit Nederland kwam, met voor de helft (fris)drank en de rest voedsel.
Maar de transporttijd was zo lang dat b.v. het Koopmans broodmeel al over de datum was als het binnen kwam, daar leerde je flexiebel mee omgaan, anders had je niets.
Over het algemeen, als conservenblikken niet bol staan is het nog te gebruiken, en Colablikjes komen gaatjes in, waardoor je hele voorraad kamer vol mieren kwam.
Onderdelen moest je bestellen met levertijden van vier maanden, ik was daar magazijn meester, voorraad beheerder en instructeur, voor mijn gedeelte, maar wel leuk.
Wij hadden b.v. niet alleen wat je op de Foto's ziet, maar ook nog zo.n vijftig Lister motortjes, voor pompen, betonmolens en trilnaalden.
Maar ook betonblokken machines, en toen we er gewend raakten, hadden we de afspraak dat ik het transport en wat op werf draaide zou onderhouden.
En mijn collega grondverzet en het buiten gebeuren, met voldoende overlap en we werkten als broeders met elkaar,
Verder hadden we een zogenaamde plant manager, die de contacten met Nederland onderhield, en de bestelingen plaatsten van de onderdelen, wij leverde onze lijstjes in klad af bij hem, zo vanuit de werkplaats
Maar zo zat ik dus regelmatig dagen op de microfiches om alles te controleren, en op pijl te houden.
En dan het DAF gebeuren ging nog wel, en Toyota was gewoon heel goed met de partbooks, maar Peugeot en Poclain was echt met de Franse slag gemaakt, evenals Landrover was ook een nachtmerrie.
Dan hadden we nog een extra probleem met de brandstof, die was van dusdanige kwaliteit dat we dikwijls veel problemen hadden met de injectiepompen.
Niet met de line pompen die door de motorolie gesmeerd werden, maar de CAV roto pompen, die door de brandstof gesmeerd werden, die gingen vaak stuk, en functioneerde niet meer door de inwendige aanslag van micro organisme.
Mijn blaadje is vol Kees, genoeg voor vandaag.
Groetje Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

De linker gebouwen verticaal, waren de werkplaasen en magazijnen.
De schuinoplopende gedeelte is het gegraven kanaal, ik dacht totaal groot en klein was het 13 Km.
Dit was uiteraard het laagste gedeelte, dus eerst aanvullen om er te kunnen werken en daarna met bronering erop uitgraven, en bekleden met betonblokken.
Bijlagen
Ceta Maputo.JPG
Ceta Maputo.JPG (143.67 KiB) 4120 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

@ Vetpot

Ik heb uw laatste berichten weer met bewondering gelezen. Prachtig !
Inderdaad. Na gedane arbeid gaat een lekker biertje er wel in. Doe mij dan maar een lekker Hertog Jan pilsje.
Wat die bacterie aanslag in de brandstofpomp betreft ! Dat ging natuurlijk ook ten koste van het motorvermogen en veel rook.
Kwam zeker door water (condensatie) in de tank en/of in de bulktanks bij de benzine handelaar.
Zonder vocht, geen groei en levende bacterien. De tropische temperatuur werkt daar ook helaas aan mee.
Waren er toen nog geen geschikte biocides of gemethyleerde spiritus ?
Minime (1op1000) toevoeging van nafta of kerosine bij de diesel zou ook helpen de plakkerige bacterie-aanslag te verwijderen !

groet, Kees.

P.S.
Rinus. Ik heb ooit eens gehoord, dat in de jaren 1981-1983, er ook NAT2800's met zijlader voor containers, gebouwd zijn voor
tropische landen ! (niet speciaal voor Mozambique)
Weet u daar misschien iets over ?

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Kees, wat betreft de container laad / los uitvoering, heb ik op de DAF nooit gezien, ik weet wat jij bedoelt.
Het zijn twee simpele kranen met een eenzijdige voetsteun waarmee je een 20 voeter over de zij kan laden en lossen.
Ik heb ze wel gezien, ik dacht van de Zweden op een Volvo.
Wat betreft de microben aanslag in het brandstofsysteem, dat was echt een groot probleem, zoals ik al omschreef.
Op een gegeven moment brak zelfs de aandrijfas van de brandstofpomp van een Cummings diesel.
Die in feite ook door de diesel werd gesmeerd, maar bij de CAV roto pompen was het heel erg.
Omdat de brandstof regelopbrengst voor een gedeelte door een gekalibreerd draaibaar asje wordt gedaan met een veertje erop kwam hier het grootste probleem.
Al de pomp op nul werd gezet, om te stoppen kwam dit vast te zitten en kon het veertje dit niet meer in opbrengst zetten, waardoor de motor niet meer starten.
Dan moest de pomp open gemaakt worden en helemaal uitgeborsteld, spoelen dat werkte niet, de fecaliën was er niet uit te krijgen.
Of hier een oplossing voor was weet ik niet, toen hadden wij hier niets voor.
Het enigste dat wij hadden was waterindicatie pasta, maar dat reageerde niet, niet in brandstoftank maar ook niet brandstofopslagtank.
Op een keer had ik een nieuwe brandstofpomp gemonteerd op een Peugeot 504, die draaide 3 weken, en einde verhaal.
Als je dan 15 auto’s hebt met deze pompen kan je, je lol op.

Wat mijn ervaring is in het algemeen met onderhoud voertuigen, lekker die probleemloze DAF natuurlijk vroegen die ook om aandacht, maar dat was goed te overzien.
In de beginnen braken de doorlopende pionas naar het achterste cardan, maar na een fieltreport naar DAF kregen wij hier vervangers voor met fijnere splines en aangepast planetair in het midden differentiaal.
En toen was het probleem opgelost
Wat ook wel eens voorkwam, dat de bouten in de schommelas lageropstelling braken.
Maar dan hadden meestal de veer geleidingsplaten te veel ruimte.
En een keer had ik een motor die olie gebruikte, bij nader onderzoek bleek dat de luchtfilter, met de laadschop van zijn plaats was gereden, hierdoor was de aanzuigslang los gegaan, en trok de motor ongefilterde buitenlucht.
Dan gaat het heel snel daar in de zandbak, maar bij reparatie hadden we aan cilindervoeringen en zuigerveren genoeg.
De zuigers zaten nog binnen de tolerantie.

Genoeg voor vandaag en morgen ga ik naar http://www.hmck.be/



Groetje Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

@ Vetpot
Dit = de enigste NAT2800 "lange (510) wielbasis" TREKKER die ik ken in NL.
Betreft echter 'n 82er 2826 met DKS (Ti) motor.
(Heeft ook zo'n cabine-bescherm-rek.)
Groet, Kees
Bijlagen
NAT2826DKS510 .82 [bmf].jpg
NAT2826DKS510 .82 [bmf].jpg (40.94 KiB) 3936 keer bekeken
Laatst gewijzigd door N2800DAF op zo 21 aug, 2011 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

toon1
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 22:28

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door toon1 »

Hallo,
Ik volg deze interesante discussie met veel intersse,maar is deze Daf nat 2826 met kenteken BG-24-BJ, datum eerste toelating 20-10-1982, niet de zelfde als hier boven.
zie bijlage.
Groet Toon
Eerst van de Fa. Welschap BV. en later van Beers Overloon.
Eerst van de Fa. Welschap BV. en later van Beers Overloon.
BG-24-BJ.1.jpg (58.97 KiB) 3878 keer bekeken

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

[quote="toon1"]
Hallo,
Ik volg deze interesante discussie met veel intersse,maar is deze Daf nat 2826 met kenteken BG-24-BJ, datum eerste toelating 20-10-1982, niet de zelfde als hier boven.
zie bijlage.
Groet Toon

===================
Ja, dat klopt, toon1
Mooie N2800, he! En, mooie foto, he!
Die foto van mij = op 29-5-2010 geplaatst op http://www.oudedaf.nl/daf_nostalgie_11.htm . :o

Ik kan me nog herinneren, dat je het NIET CORRECT VOND, dat ik MIJN NAAM op MIJN FOTO'S zette !?!? :? (ch) ;L
Laatst gewijzigd door N2800DAF op zo 21 aug, 2011 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Ja Kees zo gaat het soms.
Ik zal proberen er een begrijpelijk verhaal van te maken.
Deze brandstof inspuitpompen werken met een schottenpomp als voedingspomp, deze voedingspomp drukt de brandstof naar het hoge druk gedeelte, waarin de brandstof word samengeperst naar de verstuiver.
Om nu de hoeveelheid te kunnen regelen, zit er in de pomp een asje met een gekalibreerde opening.
(orifice, is de originele benaming) als je nu deze opening voor een lek gaatje draait, kan je de pompopbrengst regelen.
En dat is nodig om je motor te beheersen.
Wat er nu gebeurde bij vervuiling, dat het veertje dit (precies passende) asje niet meer terug kon draaien waardoor je geen controle meer had over de brandstofopbrengst.
Stop zetten doe je met een kabel en hefboom, maar terug ging met een veertje en dat ging dan niet meer, dus had je geen brandstofopbrengst en inspuiting.

Dan het volgende, de asbreuk bij de splines.
In de aandrijftechniek word veel gebruik gemaakt van krachtverdelers (differentiaal)
Bij een tandemas auto zit er dikwijls een moeder differentiaal in het eerste cardan, dat de krachten verdeelt tussen het eerste en het tweede cardanas.
In dit systeem zaten bij ons in de doorlopende as naar het laatste cardanas grove splines, of te wel soort spiebanen die in een passend tandwiel gingen.
Door dit te wijzigen in fijnere en meerdere spiebanen hou je minder diepe inkerving in de as waardoor deze sterker word.

Gr. Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden ik heb even een mail gestuurd naar Mar v/d Kreeke, en hij bevestigde dat de NAT van het kranten knipsel, blz. 2 inderdaad van zijn bedrijf is geweest.
Hij heeft mij belooft dat hij nog in het bedrijfsarchief zal duiken om meer informatie op te lepelen.
Maar dat vraagt meer tijd, dus we wachten maar even af.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Overige”