Kobelco 7065

Post hier alles over Kobelco hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kobelco 7065

Bericht door johanneuteboom »

Dat was ook mijn gevoel Rapier, ik heb wel gedraaid met vakwerk kranen maar nooit met zo'n JIB configuratie. Er zal met veel gevoel en door zeer ervaren machinisten zo wel gewerkt kunnen worden, alle bewegingen zullen honderd procent onder controle moeten zijn anders kunnen gevaarlijke situatie's onstaan. Ik heb wel eens gezien dat het hoofdhijsblok achter op de giek klapte en dat zal jij ook wel eens hebben zien gebeuren anders dan wel de schade hiervan moeten hebben herstellen. Door op deze wijze te reageren voorkomen we misschien dat minder ervaren machinisten denken dat ze zo moeten werken en het is natuurlijk beter dat we er op wijzen dat het niet nodig is. In ieder geval weer bedankt voor je praktische vakkundige uitleg Ap, mij reactie was meer gevoels en natuurlijk ook veiligheidsmatig gebaseerd.

Gebruikersavatar
HvanBrest
Forumlid
Berichten: 1899
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 21:42
Locatie: Heemskerk

Re: Kobelco 7065

Bericht door HvanBrest »

rapier schreef: Je trekt eerst de steiger met de jib en die laat je boven in de giek hangen en met de hoofdhaak trok je de tunnel en nam je het hele boeltje mee naar de volgende.
Ook tijdens het storten liet je de kubel boven in de giek hangen en met de jib draaide je de kimmen en afdek schotten erop, zonder steeds te wisselen van je hijs gereedschap.
Gooien en smijten en niks voelen in de kraan.

Volgens mij zijn dit toch handelingen die uit den boze zijn met een kraan ! :? (ch)
Twee voor de prijs van een!

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Kobelco 7065

Bericht door liebherr-machinist »

HvanBrest schreef:
rapier schreef: Je trekt eerst de steiger met de jib en die laat je boven in de giek hangen en met de hoofdhaak trok je de tunnel en nam je het hele boeltje mee naar de volgende.
Ook tijdens het storten liet je de kubel boven in de giek hangen en met de jib draaide je de kimmen en afdek schotten erop, zonder steeds te wisselen van je hijs gereedschap.
Gooien en smijten en niks voelen in de kraan.

Volgens mij zijn dit toch handelingen die uit den boze zijn met een kraan ! :? (ch)
hijsen met twee haken mag niet maar er staat nergens dat je niets in de haak mag laten hangen en met de ander wat hijsen :D
en dan nog ik heb rapier zien draaien met die kraan op amstelveen en hij draait verdomt goed.
kraan draait trouwend inderdaad lekkerder met het blok vast

Gebruikersavatar
Gabriël Seinen
Forumlid
Berichten: 4688
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kobelco 7065

Bericht door Gabriël Seinen »

Heb het wel eens vaker gehoord dat je niet met twee haken tegelijk mag hijsen, maar waarom is dit ?
Een CC 2800 of een LR 1750 noem maar op in die klasse hijsen toch ook met twee blokken tegelijk ?
Alleen dan zitten ze naast elkaar, en er zit één ramshoorn aan.

Kan iemand die verklaren ?
Fotopagina: https://www.flickr.com/photos/108439484@N05/
Met vriendelijke groet,
Gabriël Seinen

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Kobelco 7065

Bericht door rapier »

Kraan-freak
Logisch na-gedacht
Ik denk dat het met de line-pull en draad opslag heeft te maken.
Ik moet met een last van 500 ton naar een hoogte van 100 mtr. en ik heb me blok op 10 parten staan.
Ik moet eerst ongeveer 1000 mtr. staaldraad diameter 50mm kwijt op de trommel, wat mag dat wel wezen.
Ik moet een line-pul hebben van wel 80 ton, want hij zal zich wel 7 -8 keer op stapelen over een breedte van 2,5 mtr.
Dit is dan makkelijk te verhelpen d.m.v het gebruik van dubbele lieren en hijs blokken die aan elkaar worden gekoppeld.
Zo ken je de kraan weer binnen de transport maten bouwen.
Maar we zijn hier met hele grote kranen bezig terwijl dit een blz van een 65 tonner is.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kobelco 7065

Bericht door johanneuteboom »

Bij sommige grote kranen drijven twee lierwerken een hijsblok , dat wordt natuurlijk niet beschouwd als hijsen met twee haken. Hijsen d.m.v. twee afzonderlijke lieren met aparte haken is onder bijzondere voorwaarden dan wel alleen toegestaan mits extra veiligheidsvoorzieningen zowel in l.m.b. als werkvoorbereidend overleg er op afgestemd zijn.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Kobelco 7065

Bericht door rapier »

Trouwens
Ik ben zelf in 1990 bezig geweest om zo'n P&H 7065 voor me zelf te kopen van LOUIS REYNERS te Purmerend (verkoper dhr. Schoegje)
Ik heb in die periode nog proef gedraaid bij CASTRICUM & DEGOOIJER aan de Slotermeerdijk te Amsterdam, want die hadden deze P&H net nieuw.
Dit leek er echt helemaal op, ik was totaal verknucht aan deze kraan. Lange giek-12mtr.jib, fear-lead, stabelisator, hijshaken, dragline en grijperbak. echt compleet.
We zitten aan tafel met m'n vader en Schoeg en ik met het contract, aan beide kanten werd er in me oren geblazen van, teken nou dit is je kans.
Ik dorst het niet vanwege de crisis in Irak. Gelukkig maar want je was de bietenbrug op gegaan.
Ik heb het ongetekende contract nog altijd in het bezit, leuk om nu te zien wat je toen moest betalen voor zo.n kraan.
We hebben altijd nog geld kunnen verdienen met een 2de hands kraan en dat beviel goed.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kobelco 7065

Bericht door johanneuteboom »

Maar ja, dan had je toch wel de tijd gehad om die kraan af te schrijven Rapier, het had nog achtien jaar geduurd voor die echte crisis kwam :D

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Kobelco 7065

Bericht door liebherr-machinist »

Kraan-freak schreef:Heb het wel eens vaker gehoord dat je niet met twee haken tegelijk mag hijsen, maar waarom is dit ?
Een CC 2800 of een LR 1750 noem maar op in die klasse hijsen toch ook met twee blokken tegelijk ?
Alleen dan zitten ze naast elkaar, en er zit één ramshoorn aan.

Kan iemand die verklaren ?
kan ik makkelijk uit leggen in een lr zitten twee stikkers op het raam
op de een staat iets van hijsen van een last met twee haken is verboden
en op de tweede hijsen van een last met twee haken is toegestaan na overleg met fabriekant

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18253
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Kobelco 7065

Bericht door Cris »

Hier een 7065 van de Nacap met een bijzonder rijwerk. Ook de kleurstelling roept vraagtekens op. Wellicht een huurmachine?
Bijlagen
Nacap1.JPG
Nacap1.JPG (102.33 KiB) 3096 keer bekeken
Nacap2.JPG
Nacap2.JPG (92.76 KiB) 3096 keer bekeken
Cris

Plaats reactie

Terug naar “Kobelco”