Grootste kraan ter wereld?

Post hier alle overige merken en onderwerpen over hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door trianon »

dante1971 schreef:Bedankt voor de extra info Victor, daar ik natuurlijk helemaal geen verstand van heb door enkel alleen naar de cijfertjes te kijken :). En inderdaad was vergeten te vermelden dat het om "landbased" type kranen gaat.
Maar als ik dan toch weer kijk naar bijvoorbeeld de Bigge AFRD kraan kijk die zou in zijn zwaarste configuratie 7500 ton kunnen tillen, is deze mastodont dan niet de aller aller grootste?:).
\
Ik ben eens gaan zien naar die Bigge AFRD 125 kraan, jammer genoeg geen tabel van kunnen vinden, enkel losse cijfers.
Maar als die echt 7000 (US) ton kan tillen en een de mast zo maar eventjes 170m lang is dan is die wel de grootste land ring kraan.
Heeft wel een heel groot blok beton nodig onder de grond maar die ruimte is wel nog vrij om over te rijden...
Nadeel is wel dat die niet kan verplaatst worden, de SGC-250 zal dit kunnen en MAMMOET gebruikt anders SPMT voor het PTC.

Als ik zo kijk naar het aantal lijnen van de haak van de AFRD dan moet de trekkracht enorm zijn bij 7000 ton, laat staan de lieren. :shock:

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Victor »

Die Bigge kraan beschouw ik toch wel een beetje als buitencategorie... een groot blok beton storten, en de derrick met een paal vast daarin verankeren... dan heb ik iets van: "ja, zo kan ik het ook" ;)
In wezen in het dan een vaste derrick-kraan, zoals die bijvoorbeeld in Italië nog veel gebruikt wordt bij de marmersteen-winning:
http://www.hansebubeforum.de/showtopic. ... =12#613272
De kranen van Mammoet, ALE en Sarens staan gewoon los op de grond en moeten de balans uit de eigen constructie en ballast halen.

Ook heb ik mijn twijfels over die 7500 Amerikaanse ton (= 6800 normale Europese ton). Als ik de afbeeldingen bekijk, oogt de constructie niet speciaal veel zwaarder dan die van de anderen.
Hoe dan ook, mocht het toch mogelijk zijn dan zal het zeker niet met 170m mast zijn... en met heel veel meer inscheringen dan op de afbeeldingen. 2 haakblokken, 8 lieren. Het is geen offshore scheepskraan...

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

Victor schreef:Die Bigge kraan beschouw ik toch wel een beetje als buitencategorie... een groot blok beton storten, en de derrick met een paal vast daarin verankeren... dan heb ik iets van: "ja, zo kan ik het ook" ;)
In wezen in het dan een vaste derrick-kraan, zoals die bijvoorbeeld in Italië nog veel gebruikt wordt bij de marmersteen-winning:
http://www.hansebubeforum.de/showtopic. ... =12#613272
De kranen van Mammoet, ALE en Sarens staan gewoon los op de grond en moeten de balans uit de eigen constructie en ballast halen.

Ook heb ik mijn twijfels over die 7500 Amerikaanse ton (= 6800 normale Europese ton). Als ik de afbeeldingen bekijk, oogt de constructie niet speciaal veel zwaarder dan die van de anderen.
Hoe dan ook, mocht het toch mogelijk zijn dan zal het zeker niet met 170m mast zijn... en met heel veel meer inscheringen dan op de afbeeldingen. 2 haakblokken, 8 lieren. Het is geen offshore scheepskraan...
Maar ik denk dat dat ook de opzet is van de Bigge AFRD kraan , vanuit (360 graden radius) 1 punt de componenten voor de kerncentrales te liften en te plaatsen zonder van zijn plaats te gaan. Het zwaarste wat ik de Afrd heb zien tillen is max 1600 ton.

KeesWezel
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 14 aug, 2015 19:27
Locatie: Amersfoort

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door KeesWezel »

Eentje die ik nog niet kende, 12000 ton.

http://static1.squarespace.com/static/5 ... ochure.pdf

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

Om maar op dit onderwerp voort te borduren:

https://youtu.be/ZgXWYwk7nXA. (Teaser video)

Vertaald vd Ale site.

Als je morgenochtend 7 mei in OTC in Houston bent, moet je om 10.00 uur plaatselijke tijd (16.00 uur CET) in de buurt van de ALE-stand zijn voor een 'langverwachte onthulling'.

ALE zal onthullen "een nieuw en innovatief stuk apparatuur" dat is alles wat ze op dit moment zeggen. Ze hebben een teaservideo vrijgegeven op sociale media, maar als je wilt weten wat het is, zul je moeten wachten tot we het nieuws na 27 uur vanaf nu (13.00 uur) kunnen uitbrengen.

Spannend nieuws weer in Mega kranenland, zijn jullie net zo benieuwd als ik? En kunnen jullie niet wachten op morgenochtend? Tadaaaa dan heb ik de primeur( Althans ,dankzij Google is my friend).

10,000 tonner!!!!(AL.SSK350)

Het in Groot-Brittannië gevestigde internationale heavy-liftbedrijf ALE zal zijn SK10.000 zware hijskraan met 10.000 ton capaciteit lanceren - waarvan het beweert dat het de grootste landkraan ter wereld is - op de Offshore Technology Conference in Texas, later vandaag.

De SK10.000 maakt gebruik van hetzelfde basisontwerpconcept als zijn 5.000 ton ALSK350 en heeft een maximale hefhoogte van 200 meter, terwijl grondlagers onder de 25 ton per vierkante meter worden aangeboden. Details in dit stadium zijn minimaal, maar hopelijk is later vandaag meer informatie beschikbaar.

Ronald Hoefmans, technisch directeur van de groep, zei: "De vraag naar het hijsen van grotere en zwaardere modules neemt toe, de introductie van de SK10.000 betekent dat individuele liften tot 10.000 ton nu mogelijk zijn, waardoor klanten grotere modules in productiemuren efficiënter kunnen bouwen en toegang tot een zeer mobiele en flexibele oplossing om ze op te tillen. "

Tadaaaa...

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Victor »

ALE is goed in geheimzinnig doen, al enige jaren kom ik op hun website niet verder dan dit als ik de datasheets van de SK 190 of SK 350 wil opvragen:
https://www.ale-heavylift.com/equipment/5000t-al-sk350/

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

de officiele nieuwsbron :

https://www.vertikal.net/en/news/story/ ... 000-tonner

met foto"s : :D (artist impression).

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Victor »

Zo! :shock:
Ik zie dubbel... (C)
wat een waanzinnige machine.
:leuk

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

Dan hoop ik dat Mammoet ook weer snel zal volgen met hun MSG1000 concept kraan 18.000 tonnetjes :D (Y) (Y) (Y) ;A ;B


MSG1000 CONCEPT CRANE:

Mammoet Crane Concept Capaciteit strekt zich uit tot 18.000 ton
Onderwerpen: Mammoet, Mammoet Sliding Gantry (MSG), MSG1000 Concept Crane, MSG80, PTC crane

Het concept van een ringerkraan heeft een revolutie teweeggebracht in de efficiëntie van zowel constructie- als onderhoudswerkzaamheden in zware industrieën. Deze industrieën werken op steeds grotere schaal, maar tegelijkertijd worden bestaande productielocaties complexer en meer overbelast als ze worden uitgebreid en verbeterd. De Mammoet Sliding Gantry (MSG) en zijn assortiment PTC-kranen combineren extreme hefcapaciteit (tot 5.000 ton) met een ongekend lang bereik tot 256 meter (hoofdgiek plus giek). Gecombineerd met een kleine footprint en 360 graden veelzijdigheid hebben deze kranen hun waarde bewezen in het afgelopen decennium in tientallen projecten over de hele wereld waar behoefte was aan hoge capaciteit in overbelaste of afgesloten gebieden. Momenteel exploiteert Mammoet tien PTC's wereldwijd.

"De MSG80- en PTC-kranen hebben de afgelopen tien jaar een revolutie teweeggebracht in constructie- en onderhoudsefficiëntie", verklaart Jacques Stoof, Global Director Market Development and Innovation bij Mammoet. "We zien echter uit ontwikkelingen in bijvoorbeeld modulaire bouw, er is een groeiende behoefte aan kranen met aanzienlijk meer hefvermogen dan de markt tot nu toe heeft gezien. Hoewel we het basisconcept van de PTC intact hebben gelaten, hebben we de capaciteit ervan verbeterd. Een dubbele giek en draadvijzels in combinatie met lieren op basis van hijsen verhogen de capaciteit aanzienlijk, tot 18.000 ton. "

In de komende maanden zal Mammoet het concept met zijn belangrijkste klanten in verschillende segmenten bespreken om verder te onderzoeken hoe de functionaliteit kan worden afgestemd op de marktbehoeften.

And so on and so on..... Lets the battle begin!!!!

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door marcel.koenen »

Mammoet MSG1000, hefcapaciteit tot 18.000 ton.

Bron: zie link hieronder.

https://www.mammoet.com/news/mammoet-co ... b0b672598
Bijlagen
mammoet.jpg
mammoet.jpg (117.6 KiB) 2064 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Diverse”