Hitachi KH125-3
Moderator: Tim
Advertentie post before
Hitachi KH125-3
Hier de enig rupskraan van ons die bij Sappi in Nijmegen staat om schepen met papier te lossen.
Randy
Randy
- Bijlagen
-
- Hitachi KH125-3
- IMG_0020.JPG (82.72 KiB) 5060 keer bekeken
Liebherr LTM1050-3.1
Volgens mij een ouder model, maar kan ook aangepast zijn. Ik ken de geschiedenis van de machine niet. En ben er maar een paar keer bij geweest.
Niet echt leuk werk in elk geval en vanwege het gevaar (op enkele draad met open haken 2balen papier per keer lossen) heb ik me beperkt tot het ruim van het schip.
Ik ontwijk liever de kettingen of vang ze dan dat ik iemand anders ermee om de oren sla als die metalen draden om de balen knappen.
Randy
Niet echt leuk werk in elk geval en vanwege het gevaar (op enkele draad met open haken 2balen papier per keer lossen) heb ik me beperkt tot het ruim van het schip.
Ik ontwijk liever de kettingen of vang ze dan dat ik iemand anders ermee om de oren sla als die metalen draden om de balen knappen.
Randy
Liebherr LTM1050-3.1
Precies,
Dat snellere is nou net het gevaarlijke. Want het gaat hier om productie. De heftrucks op de kade moeten blijven rijden. Zodoende worden er steeds 2 balen tegelijk uit het schip gehesen.
Maar de man in het schip moet aanwijzingen geven als de machinist het niet kan zien (jawel, er zit een camera in de giek) en tevens de open haken onder de strips steken en die vast houden tot de ketting op spanning staat. Aangezien je niet zomaar in het wilde weg kunt lossen (ivm slagzij maken of zeer incidenteel zelfs breken van het schip) en laag voor laag moet afwerken (de balen zijn ongeveer 2 m' hoog) moet je bij het inhaken op de te hijsen blaen gaan staan.
Doordat je op enkele draad werkt is het moment van aanspannen van de kettingen en daadwerkelijk hijsen van de balen maar heel kort. Je krijgt dus eerst een opdoffer als de kettingen iets te snel aangespannen worden en daarna moet je maken dat je wegkomt anders ga je mee de lucht in of kun je bekneld raken tussen de balen en de ruimwand van het schip.
Randy
Dat snellere is nou net het gevaarlijke. Want het gaat hier om productie. De heftrucks op de kade moeten blijven rijden. Zodoende worden er steeds 2 balen tegelijk uit het schip gehesen.
Maar de man in het schip moet aanwijzingen geven als de machinist het niet kan zien (jawel, er zit een camera in de giek) en tevens de open haken onder de strips steken en die vast houden tot de ketting op spanning staat. Aangezien je niet zomaar in het wilde weg kunt lossen (ivm slagzij maken of zeer incidenteel zelfs breken van het schip) en laag voor laag moet afwerken (de balen zijn ongeveer 2 m' hoog) moet je bij het inhaken op de te hijsen blaen gaan staan.
Doordat je op enkele draad werkt is het moment van aanspannen van de kettingen en daadwerkelijk hijsen van de balen maar heel kort. Je krijgt dus eerst een opdoffer als de kettingen iets te snel aangespannen worden en daarna moet je maken dat je wegkomt anders ga je mee de lucht in of kun je bekneld raken tussen de balen en de ruimwand van het schip.
Randy
Liebherr LTM1050-3.1