Faun HK 60

Post hier alles over de Tadano Faun hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Faun HK 60

Bericht door Eyeless »

De Faunman schreef:
jutter schreef:De kraanverhuurder stuurt een 60 tonner die was er ook besteld
Als de max vlucht 33 mtr is kunnen ze met een paar halve die vullen en verder met hele , als je met volle kubels naar 33 meter wil heb je aan een 60 tonner tekort ,een "gewone" 60 tonner brengt ook geen volle kubel naar 33 mtr, aannemers vinden dingen al snel niet leuk , het gebeurt vaker dat ze een 40 tonnertje bestellen in de wetenschap dat ze toch wel een grotere krijgen en de machinist zo gek krijgen dat ie het werk gewoon doet , moeten ze ook niet zeuren als een keertje met 4 halve kubeltjes moeten draaien
Ja dat is wat ik bedoel aannemers bestellen altijd te klijn niet te groot
en als je een 60 tonner bestelt maar jij krijgt een kraan met een 50 tons tabel dat vindt niemand goed
met een een hk op hoogte niks aan de hand maar op max vlucht je kan net plat weg met volledige mast
een keer blokken draaien leg de lijmer maar eens uit dat je maar 4 blokken hebben kan inplaats van een volle klem
ik vind het een mooie kraan met veel voordelen maar er zitten ook een paar nadelen aan


Mijn meneing is als een aannemmer een 60 tonner bestelt voor bv een fundering te storten max vlucht 33 meter
en je krijgt dan een kraan met een tabel van net een 50 tonner maar wel betalen moet voor een 60 tons kraan
ik weet niet maar als je het hele werk halve cubels moet draaien er is volgens mij geen aannemer die dat leuk vind
meestal bestelen ze te klein nooit te groot

Mvrgr C vd Hoeven
Mvrgr De Faunman

Ben dit wel gedeeltelijk met je eens Faunman..Maar ook vaak ligt het probeem bij diegene die de kraan bestellen omdat ze niet duidelijk zijn wat er gedaan moet worden..Wordt vaak geroepen..Bijvoorbeeld "Ik moet 30 meter weg met 2 ton" En dan kom je er aan en bekijk je het als machinist en dan blijkt het ineens 34 meter te zijn en als de last erin hangt is dat ook ineens 3 ton te zijn.. Er wordt ook vaak niet goed gekeken naar wat er gedaan moet worden.. Maar met een HK60 doe je tot 24 meter gewoon wat de meeste 60 tonners ook doen binnen hun bel.. Zo heel veel slechter is deze machine zeker niet en hebben ze een hele hoge inzetbaarheid.. En kranen worden gelukkig niet alleen verhuurd op de bouw..

En dat ze vaak te klein bestellen is echt hun eigen probleem.. doen ze zelf.. draaien ze ook maar voor de zooi op..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Faun HK 60

Bericht door janatlas »

Jongens ik het helemaal met jullie eens als je beton moet storten op 33 meter,maar de realiteit is helaas dat het in de bouw allemaal nattevingerwerk is,er word geen rekening gehouden vanaf waar de vlucht moet worden berekend,vaak word de vlucht uitgestapt en dan niet eens recht uit.Als je de tabel met 32,7 meter bekijkt dan doet hij niet eens zoveel onder voor een 60.4,maar ik ben nu al een aantal keer naar antwerpen gereden en je komt heerlijk uitgerust aan zonder dat je nieren 10 centimeter omhoog of omlaag zijn gestuiterd.Het verrassende is dat in Belgie zie je redelijk veel van dit soort kranen en daar gaat men er ook heel anders mee om.
Het voordeel is ook dat bij het opbouwen van de jib maar twee keer de ladder op moet de rest kan allemaal vanaf de grond mits je de draaipennen maar goed onderhoud.
Dat moet overigens ook bij pennen die erin geslagen moeten worden.
Ik zie al steeds meer machinisten die toch belangstellend naar dit type kraan kijken.
Persoonlijk zou ik graag zien dat ze iets aan de vering zouden doen,zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort,maar ik dat dit een kwestie van tijd is. (Y)
Groet
Jan

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Faun HK 60

Bericht door desmoklepje »

als je een 60 tons liebherr en een faun en een grove bijv naast elkaar zet zit er ook een enorm verschil in de tabellen
is mij in het verleden zat gebeurt dat een 50 tons grove een klus niet kon doen en dat ik met een 40 tons faun het wel kon
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Faun HK 60

Bericht door janatlas »

Ik denk dat het grootste probleem in de masten zit,neem nou de HK40 die heeft een tabel die voor een groot deel gelijk staat aan de HK60,maar de mast is veel lichter dan van zijn grote broer.Dat zelfde hadden ook de Liebherr ltm 1060-2 en de Faun 60-4,trouwens dezelfde mast als de 60-4 zit ook op de HK60.
Nu heb ik wel veel vertrouwen in de mast van de HK60,maar de laatste tijd gaat het helaas bij al die lichtere masten nogal eens behoorlijk mis.Met name de masten van Liebherr willen het nogal eens begeven maar ook de nieuwe masten Faun is niet meer wat het was.We willen allen maar meer uit onze machines halen maar de rek is er echt een keer uit (ch)

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Faun HK 60

Bericht door janatlas »

Hier het bewijs dat je met een HK60 ook op krappe plaatsen en de klapstempel voor geen problemen hoeft te geven

Afbeelding

De zes kuber past er precies tussen zodat je de stempel voor nog gewoon kan uitklappen

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Re: Faun HK 60

Bericht door De Faunman »

Em het voordeel dt je leker hoog ben draai je ook gauw ergens overheen met de ballast (Y)
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

Gebruikersavatar
matthias-w.
Forumlid
Berichten: 6159
Lid geworden op: vr 9 sep, 2005 12:49
Locatie: 46395 Bocholt (Duitsland) Vakantie in Rockanje

Re: Faun HK 60

Bericht door matthias-w. »

Volvo Faun HK60 van Peinemann (Nr. 577)
Bouwjaar: 2007
Bijlagen
comp_024.jpg
comp_024.jpg (145.79 KiB) 4304 keer bekeken

Gebruikersavatar
matthias-w.
Forumlid
Berichten: 6159
Lid geworden op: vr 9 sep, 2005 12:49
Locatie: 46395 Bocholt (Duitsland) Vakantie in Rockanje

Re: Faun HK 60

Bericht door matthias-w. »

...
Bijlagen
comp_036.jpg
comp_036.jpg (138.02 KiB) 4304 keer bekeken

Gebruikersavatar
matthias-w.
Forumlid
Berichten: 6159
Lid geworden op: vr 9 sep, 2005 12:49
Locatie: 46395 Bocholt (Duitsland) Vakantie in Rockanje

Re: Faun HK 60

Bericht door matthias-w. »

...
Bijlagen
comp_060.jpg
comp_060.jpg (147.71 KiB) 4304 keer bekeken

Gebruikersavatar
matthias-w.
Forumlid
Berichten: 6159
Lid geworden op: vr 9 sep, 2005 12:49
Locatie: 46395 Bocholt (Duitsland) Vakantie in Rockanje

Re: Faun HK 60

Bericht door matthias-w. »

...

groet Matze
Bijlagen
comp_062.jpg
comp_062.jpg (136.3 KiB) 4304 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Tadano Faun”