Historische Faun HK kranen
Moderator: Tim
Advertentie post before
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Historische Faun HK kranen
Een korte inleiding, grotendeels informatie verkregen uit de boekjes; "Die geschichte de hauses Faun" uit 1995 en FAUN, Giganten der Landstrasse.
In de 60er, 70er en 80er jaren van de vorige eeuw was Faun één van de belangrijkste leveranciers van onderwagens aan de diverse kraanfabrikanten.
Daarnaast leverden zij onder andere een uitgebreide serie aan zwaar transporttrekkers, waarvan velen zelfs nu nog worden ingezet.
De bouw van grote series zwaar transporttrekkers voor o.a. de legers van diverse (N-Afrikaanse) landen zorgden ervoor dat de ontwikkeling van diverse producten bij FAUN op een laag pitje kwam te staan omdat met man en macht die orders moesten worden afgewerkt.
Diverse andere vrachtwagenmerken bouwden inmiddels mbv standaard componenten ook trekkers voor het uitzonderlijke transport, weliswaar niet voor de extreme omstandigheden waar de Faun's geschikt voor waren, maar hoe vaak kwam dat voor in het reguliere zwaar transport?
Gevolg, een slinkende klantenkring, mede door een serie modellen die eigenlijk niet meer bij de tijd was en prijstechnisch niet opkon tegen o.a. MAN en Mercedes.
In de jaren 70 was er 2x een oliecrisis, zeker bij de laatste stagneerde de afzet van de kranenbouwers ernstig , dus zij hadden de tijd en de mogelijkheden om meer zelf te gaan bouwen, ook de onderwagens.
Weer een afzetmarkt van Faun die ernstig onder druk stond.
Gingen de kranenbouwers over op het bouwen van eigen onderwagens, FAUN ging de omgekeerde weg.
In 1976 was de firma Petter Gerätetechnik uit Unna-Maassen (Dld), een FAUN dealer (men bouwde toen nl. bij FAUN ook graafmachines, starre dumpers en nog veel meer grondverzetmaterieel), begonnen met de ontwikkeling van kraanbovenwagens, dit in opdracht van FAUN.
Deze bovenwagens werden gemonteerd op Faun onderwagens.
In 1978 kwamen ze op de markt en werden verkocht onder de merknaam Tremonia, de type aanduiding was aanvankelijk THK (Tremonia Hydraulik Kran).
In 1980 kocht Faun de fabriek van Petter en ging zich zelf richten op de bouw van complete kranen om zo een nieuwe markt aan te boren.
De serie werd toen HK en bestond uit de typen:
HK 03.01 / 03.02 en HK 06.01 / 06.02.
3 en 6 stonden voor de capaciteit (30 en 60 ton), 01 en 02 stond voor met of zonder bovenwagenmotor.
Al snel wijzigde men de typeaanduiding naar HK 035.03 (35 tonner op 3 assen) en HK 060.04 (60 tonner op 4 assen).
De serie bestond in aanvang uit autokranen, in 1984 kwamen daar enkele modellen RT's bij.
Het eerste prototype weg-terreinkraan volgde een jaar later.
Tot grote series autokranen kwam het in het begin niet, met de RTF en ATF serie weg-terreinkranen kwam het echte succes voor Faun.
In 1990 kocht het Japanse Tadano de hele productielocatie in Lauf an der Pegnitz en zette de productie voort, vooralsnog onder de Faun naam, de Japanse invloed werd door de jaren heen steeds groter.
Nog steeds is Tadano Faun geen fabrikant die hele grote series maakt, van de 4 overgebleven (tele) kraanfabrikanten in Duitsland zijn ze de kleinste, de Japanse moeder is echter wereldwijd de grootste voor wat produktie aantallen betreft.
De serieuze kranenbouw waar het bij Faun in 1980 mee begon was de HK serie, niet te verwarren met de HK's zoals we die nu kennen, maar de Hydraulik Krane op een Faun chassis.
Hieronder een scan van een folder uit 1984, de eerste modellen die nog van Petter stamden zijn hier al doorontwikkeld.
Ik zal wat foto's plaatsen, een deel daarvan komt van diverse internetsites omdat ik zelf weinig of geen foto's heb van de HK's.
Indien bekend dan zet ik de bronvermelding erbij.
Indien iemand problemen heeft met één van de foto's, graag even melden.
Gr.
Hans
In de 60er, 70er en 80er jaren van de vorige eeuw was Faun één van de belangrijkste leveranciers van onderwagens aan de diverse kraanfabrikanten.
Daarnaast leverden zij onder andere een uitgebreide serie aan zwaar transporttrekkers, waarvan velen zelfs nu nog worden ingezet.
De bouw van grote series zwaar transporttrekkers voor o.a. de legers van diverse (N-Afrikaanse) landen zorgden ervoor dat de ontwikkeling van diverse producten bij FAUN op een laag pitje kwam te staan omdat met man en macht die orders moesten worden afgewerkt.
Diverse andere vrachtwagenmerken bouwden inmiddels mbv standaard componenten ook trekkers voor het uitzonderlijke transport, weliswaar niet voor de extreme omstandigheden waar de Faun's geschikt voor waren, maar hoe vaak kwam dat voor in het reguliere zwaar transport?
Gevolg, een slinkende klantenkring, mede door een serie modellen die eigenlijk niet meer bij de tijd was en prijstechnisch niet opkon tegen o.a. MAN en Mercedes.
In de jaren 70 was er 2x een oliecrisis, zeker bij de laatste stagneerde de afzet van de kranenbouwers ernstig , dus zij hadden de tijd en de mogelijkheden om meer zelf te gaan bouwen, ook de onderwagens.
Weer een afzetmarkt van Faun die ernstig onder druk stond.
Gingen de kranenbouwers over op het bouwen van eigen onderwagens, FAUN ging de omgekeerde weg.
In 1976 was de firma Petter Gerätetechnik uit Unna-Maassen (Dld), een FAUN dealer (men bouwde toen nl. bij FAUN ook graafmachines, starre dumpers en nog veel meer grondverzetmaterieel), begonnen met de ontwikkeling van kraanbovenwagens, dit in opdracht van FAUN.
Deze bovenwagens werden gemonteerd op Faun onderwagens.
In 1978 kwamen ze op de markt en werden verkocht onder de merknaam Tremonia, de type aanduiding was aanvankelijk THK (Tremonia Hydraulik Kran).
In 1980 kocht Faun de fabriek van Petter en ging zich zelf richten op de bouw van complete kranen om zo een nieuwe markt aan te boren.
De serie werd toen HK en bestond uit de typen:
HK 03.01 / 03.02 en HK 06.01 / 06.02.
3 en 6 stonden voor de capaciteit (30 en 60 ton), 01 en 02 stond voor met of zonder bovenwagenmotor.
Al snel wijzigde men de typeaanduiding naar HK 035.03 (35 tonner op 3 assen) en HK 060.04 (60 tonner op 4 assen).
De serie bestond in aanvang uit autokranen, in 1984 kwamen daar enkele modellen RT's bij.
Het eerste prototype weg-terreinkraan volgde een jaar later.
Tot grote series autokranen kwam het in het begin niet, met de RTF en ATF serie weg-terreinkranen kwam het echte succes voor Faun.
In 1990 kocht het Japanse Tadano de hele productielocatie in Lauf an der Pegnitz en zette de productie voort, vooralsnog onder de Faun naam, de Japanse invloed werd door de jaren heen steeds groter.
Nog steeds is Tadano Faun geen fabrikant die hele grote series maakt, van de 4 overgebleven (tele) kraanfabrikanten in Duitsland zijn ze de kleinste, de Japanse moeder is echter wereldwijd de grootste voor wat produktie aantallen betreft.
De serieuze kranenbouw waar het bij Faun in 1980 mee begon was de HK serie, niet te verwarren met de HK's zoals we die nu kennen, maar de Hydraulik Krane op een Faun chassis.
Hieronder een scan van een folder uit 1984, de eerste modellen die nog van Petter stamden zijn hier al doorontwikkeld.
Ik zal wat foto's plaatsen, een deel daarvan komt van diverse internetsites omdat ik zelf weinig of geen foto's heb van de HK's.
Indien bekend dan zet ik de bronvermelding erbij.
Indien iemand problemen heeft met één van de foto's, graag even melden.
Gr.
Hans
- Bijlagen
-
- Voorpagina Faun folder0002.JPG (48.95 KiB) 4359 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Medium Demag op zo 25 jan, 2015 17:05, 4 keer totaal gewijzigd.
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Historische Faun HK kranen
HK 030-03, foto's komen van de site van Diesel Hydraulique Service (de Franse Tadano en Spierings Importeur)
- Bijlagen
-
- 24kl.jpg (56.15 KiB) 4343 keer bekeken
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Historische Faun HK kranen
HK 035.03, verkrijgbaar met een smalle of een brede cabine.
Deze kraan is nog een Petter ontwikkeling, o.a. te zien aan de schuine mastkop en de bovenwagencabine zonder raampje achter de deur.
De eerste foto is van een Nederlands handelaar waar ik de naam niet van weet, de andere foto komt van Hansebubeforum.
Deze kraan is nog een Petter ontwikkeling, o.a. te zien aan de schuine mastkop en de bovenwagencabine zonder raampje achter de deur.
De eerste foto is van een Nederlands handelaar waar ik de naam niet van weet, de andere foto komt van Hansebubeforum.
- Bijlagen
-
- 1273229872-305000-13216-1983-1.jpg (53.71 KiB) 4341 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Medium Demag op zo 25 jan, 2015 20:29, 3 keer totaal gewijzigd.
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Historische Faun HK kranen
De doorontwikkeling van de HK 035.03 werd de HK 040.03.
Een rechte mastkop en een enkele topcylinder.
Verschoor heeft er één verbouwd tot getrokken kraan, Alex Miedema zette hem op de foto.
Een rechte mastkop en een enkele topcylinder.
Verschoor heeft er één verbouwd tot getrokken kraan, Alex Miedema zette hem op de foto.
- Bijlagen
-
- HK 040 Verschoor (1).jpg (108.55 KiB) 4342 keer bekeken