Tadano Faun HK 65

Post hier alles over de Tadano Faun hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Tadano Faun HK 65

Bericht door Medium Demag »

De (voorlopige) folder staat op de Faun site;
http://www.faun.de/web/home.nsf/a6f720a ... 2_2011.pdf

Hans

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door janatlas »

Kijk Hans als ze dit nu eens op de markt gebracht hadden in plaats van de HK60 dan had je echt een succes nummer gehad.Deze heeft echt een 60 tons tabel en kan gewoon meekomen met de liebherr ltf1060 en hij heeft alleen maar klap stempels voor en niet zoals de liebherr sterafstempeling.
Groet
Jan

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door Medium Demag »

Ja, deze machine presteert beduidend meer dan de HK 60 en is mede op de markt gezet vanwege de steeds strenger wordende aslast regels in Duitsland.
Ik heb er al geruime tijd wat meer info over en ik moet zeggen dat er is over nagedacht.
De LTF word door Liebherr standaard op een Scania geleverd omdat dat chassis 750 kg lichter is dan de vergelijkbare MAN en Mercedes chassis.
Op de Scania kan de Liebherr alle ballast (10,1 t.)meenemen of 9,1 ton en de jib, maar officieel geen hijsblok.

Op die zelfde Scania kan de Faun alle ballast (9,1 t.) meenemen, de jib, enkelschijfsblok, kloot en de door faun gekleverde kist en heeft dan nog 750 kg reserve.
Kiest de klant voor de Mercedes of MAN optie dan vervalt de reserve.
Let wel, dit alles geld voor de in Duitsland (en nog enkele andere Europese landen) zo strikt geldende aslasten van 2x9 t. voorassen en 24 t. voor het tandem, totaal gewicht 24 t.

In theorie is het in NL. mogelijk de kraan op kenteken te zetten als rijdend werktuig en 4x12t. aslast te krijgen (als de chassis fabrikant dat ook technisch toelaat, de std. voorassen kunnen dat vaak technisch niet aan maar 10,5 is vaak nog wel mogelijk), we kunnen hier de kraan dus wat flexibeler indelen voor wat betreft hijsgereedschap, schotten etc. of zelfs een wat zwaarder chassis gebruiken.

Wat hijstabel betreft wint de Liebherr het, wil je (in Duitsland) kompleet op pad dan kom je toch uit bij de Faun, die het ook met minder motorvermogen in de bovenwagen doet en in theorie dus zuiniger is.
Bovendien ligt er een Mercedes in en die is op iedere straathoek te servicen.

Al met al een machine waarvoor best mensen warm zullen lopen denk ik.

Hans

takelmannetje
Starter
Berichten: 43
Lid geworden op: di 14 sep, 2010 18:55

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door takelmannetje »

hij mag met ballast kar ook in belgie de snelweg op
als ik het goed begrepen heb. ze verwachten daar ook wel veel kranen te slijten dan

heeft nog niemand hem besteld??

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door Medium Demag »

Dat klopt, in België gelden niet zozeer andere aslasten maar een lager voertuiggewicht.
Volgens mij 32 ton voor een 4 assig voertuig, maar daar kunnen onze Belgische forummers ws. meer over zeggen.
De kraan kan daar met minder ballast op pad of met een aanhanger binnen het max. combinatiegewicht alles meenemen zonder ontheffingen.

Of er al verkocht zijn weet ik niet.

Hans

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door gaetan »

juist 32ton is de maximum gewicht voor op de belgische auto snelwegen. voor een 4asser. dat betekent dat de hk65 zonder ballast op de autosnelweg mag rijden . en dat is niet interessant. vooral als je de tabellen vergelijkt met de ormig 804ac (de kraan waarmee ik werk : zie gheysens topic) is de sterkste kraan die in belgie op de autosnelweg mag rijden . (die mag ook geen ballast mee nemen) . @takelmannetje . het probleem van de ballastkar is dat dat totaal niet interessant is. dan word je gezien als vrachtwagen aanhangwagen combinatie en dat betekent dat je met een (tago) schijf moet rijden. WELCOME TO BELGUIM DUDES . :cry: :cry: :cry: .
dit zijn de tabellen van de ormig 804ac :) http://www.gleason.com.au/ormigcranes/pdfs/804%20AC.pdf .

takelmannetje
Starter
Berichten: 43
Lid geworden op: di 14 sep, 2010 18:55

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door takelmannetje »

toch maar een 5 asser van maken dan :) :D
maar wat is het probleem dan als je met een tago rij??
als je aan het draaien ben staat de onderwagen voor de rest toch uit en haal je
makkelijk je rij en rust uren??

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door gaetan »

4, 5 ,6 7, asser maakt niet uit voor de autosnelweg mag je max 32ton wegen en niet meer voor een vaste voertuig. als je met een autolaadkraan werkt staat ie toch ook niet uit? HET KAN GEWOON NIET. je motor draait nog ee , dus op je tago staat ie dan op symbool van de hamertjes en niet op die van bedje. ;)

takelmannetje
Starter
Berichten: 43
Lid geworden op: di 14 sep, 2010 18:55

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door takelmannetje »

autolaad kraan is geen telekraan.
hk 65 heef 2 motoren dus staat de rij moter hele dag uit toch??

freeze72
Starter
Berichten: 371
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 21:22
Locatie: oudenaarde

Re: Tadano-Faun HK 65

Bericht door freeze72 »

gaetan schreef:juist 32ton is de maximum gewicht voor op de belgische auto snelwegen. voor een 4asser. dat betekent dat de hk65 zonder ballast op de autosnelweg mag rijden . en dat is niet interessant. vooral als je de tabellen vergelijkt met de ormig 804ac (de kraan waarmee ik werk : zie gheysens topic) is de sterkste kraan die in belgie op de autosnelweg mag rijden . (die mag ook geen ballast mee nemen) . @takelmannetje . het probleem van de ballastkar is dat dat totaal niet interessant is. dan word je gezien als vrachtwagen aanhangwagen combinatie en dat betekent dat je met een (tago) schijf moet rijden. WELCOME TO BELGUIM DUDES . :cry: :cry: :cry: .
dit zijn de tabellen van de ormig 804ac :) http://www.gleason.com.au/ormigcranes/pdfs/804%20AC.pdf .
is niet enkel probleem van de tacho.als vrachtwagencombinatie moet je dan ook een wegenvignet aanschaffen.en vervalt de mogelijkheid om met rode mazout te rijden .maar met uitzonderlijk vervoer mag je toch tot 35ton hebben met een vierasser?indien het voertuig het technisch toelaat hé.

Plaats reactie

Terug naar “Tadano Faun”