Spierings: technische vragen
Moderator: Tim
Advertentie post before
Spierings: technische vragen
Beste Spierings liefhebbers,
als fotograaf van hijskranen spotte ik meestal rupskranen en funderingsmachines. Op een gegeven moment kreeg ik ook steeds meer Spierings kranen voor de lens en raakte ik in de ban van de slimme en mooie techniek.
De werking van de Spierings kranen begin ik aardig door te krijgen, maar ik zoek nog de juiste termen bij diverse kraandelen (ik hou van het juiste jargon).
Zijn er hier op BMF machinisten en/of monteurs die mij kunnen helpen met de juiste praktijkbenamingen?
Wat ik graag zou willen weten:
1: wat is de naam vd hydr. cilinder die de achterste bok knikt voor het wegtransport? Deze cilinder hangt dus voor de cabine.
2: wat is de naam vh liertje dat het 2de giekdeel omhoog trekt voordat de giek ingevouwen kan worden? Zit liertje op kop toren trouwens?
3: wat is de naam vd hydr. cilinder die het hele giekpakket opzij draait tegen het basis giekdeel aan?
4: is er een naam voor het mechanisme dat het 4de giekdeel omklapt?
Hopelijk komen er in dit topic meer technische zaken aan de orde die gedeeld kunnen worden, zoals bijv. details vd Cityboy?
Alvast en dank en m vr gr martin
als fotograaf van hijskranen spotte ik meestal rupskranen en funderingsmachines. Op een gegeven moment kreeg ik ook steeds meer Spierings kranen voor de lens en raakte ik in de ban van de slimme en mooie techniek.
De werking van de Spierings kranen begin ik aardig door te krijgen, maar ik zoek nog de juiste termen bij diverse kraandelen (ik hou van het juiste jargon).
Zijn er hier op BMF machinisten en/of monteurs die mij kunnen helpen met de juiste praktijkbenamingen?
Wat ik graag zou willen weten:
1: wat is de naam vd hydr. cilinder die de achterste bok knikt voor het wegtransport? Deze cilinder hangt dus voor de cabine.
2: wat is de naam vh liertje dat het 2de giekdeel omhoog trekt voordat de giek ingevouwen kan worden? Zit liertje op kop toren trouwens?
3: wat is de naam vd hydr. cilinder die het hele giekpakket opzij draait tegen het basis giekdeel aan?
4: is er een naam voor het mechanisme dat het 4de giekdeel omklapt?
Hopelijk komen er in dit topic meer technische zaken aan de orde die gedeeld kunnen worden, zoals bijv. details vd Cityboy?
Alvast en dank en m vr gr martin
Re: Spierings: technische vragen
Hey Martin,
Hierbij de andwoorden op je vragen. Ik ben zelf machinist op een Spierings SK598 - AT5 (48.2 meter)
1. Bokcilinder
2. Giekklapkabel / Giekklaplier
3. Giekdraaicilinder
4. Puntdraaicilinder
Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust.
Hierbij de andwoorden op je vragen. Ik ben zelf machinist op een Spierings SK598 - AT5 (48.2 meter)
1. Bokcilinder
2. Giekklapkabel / Giekklaplier
3. Giekdraaicilinder
4. Puntdraaicilinder
Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust.
Re: Spierings: technische vragen
dag Whitey,
dank voor info en ik ben er blij mee.
Wat mij betreft kan hier nog veel meer over de techniek van spierings gepraat worden, zoals bv de City Boy waar toch wel wat nieuwe technieken op zitten.
nogmaals dank en groet
martin
dank voor info en ik ben er blij mee.
Wat mij betreft kan hier nog veel meer over de techniek van spierings gepraat worden, zoals bv de City Boy waar toch wel wat nieuwe technieken op zitten.
nogmaals dank en groet
martin
Re: Spierings: technische vragen
Nou Whitey, ik weet nog wel een aardige vraag.
De giekklapkabel loopt door een blok dat bij verticale stand van het giekpakket tussen de topcilinders komt: vormt dit blok (met as!) het bovenste draaipunt waar het giekpakket op scharniert bij opzij draaien? Het onderste draaipunt is dan de vergrendeling.
De vergrendeling van giekdeel 1 en 2 vind ik trouwens ook een mooi stukje techniek , zal waarschijnlijk met een sensor werken.
groet
Martin
De giekklapkabel loopt door een blok dat bij verticale stand van het giekpakket tussen de topcilinders komt: vormt dit blok (met as!) het bovenste draaipunt waar het giekpakket op scharniert bij opzij draaien? Het onderste draaipunt is dan de vergrendeling.
De vergrendeling van giekdeel 1 en 2 vind ik trouwens ook een mooi stukje techniek , zal waarschijnlijk met een sensor werken.
groet
Martin
Re: Spierings: technische vragen
hierbij een foto vh "klapblok" (rechtsboven in de foto)
- Bijlagen
-
- klapblok.JPG (94.7 KiB) 1212 keer bekeken
Re: Spierings: technische vragen
Hey Martin,
Dat klopt inderdaad, dat blokje noemen ze “Keerschijf F”. Deze word tussen de cilinders getrokken waar sensor (giekklap begin) hem ziet en dan 15 seconden doortrekt. Zodat de giekklap met voldoende spanning word aangetrokken. Daarna gaat de pieper af zodat je bij de oudere kranen het giekenpakket met de hand of buis kunt terug draaien naast de hoofdgiek.
Bij de nieuwe kranen gaat dit tegelijk met dat de toren inschuift. Hierdoor valt het op spanning trekken van de giekklap niet zo erg op. Zodra de toren volledig is ingeschoven zorgt de giekdraaicilinder ervoor dat het giekenpakket naast de hoofdgiek wordt gedraaid.
Ja, de onderste verpenning word door middel van 2 sensoren geregeld.
Dat klopt inderdaad, dat blokje noemen ze “Keerschijf F”. Deze word tussen de cilinders getrokken waar sensor (giekklap begin) hem ziet en dan 15 seconden doortrekt. Zodat de giekklap met voldoende spanning word aangetrokken. Daarna gaat de pieper af zodat je bij de oudere kranen het giekenpakket met de hand of buis kunt terug draaien naast de hoofdgiek.
Bij de nieuwe kranen gaat dit tegelijk met dat de toren inschuift. Hierdoor valt het op spanning trekken van de giekklap niet zo erg op. Zodra de toren volledig is ingeschoven zorgt de giekdraaicilinder ervoor dat het giekenpakket naast de hoofdgiek wordt gedraaid.
Ja, de onderste verpenning word door middel van 2 sensoren geregeld.
Re: Spierings: technische vragen
Top Whitey, zeer verhelderend en bedankt
Ik heb je nog een pb gestuurd.
gr martin
Ik heb je nog een pb gestuurd.
gr martin