Spierings, typisch Nederlands?

Post hier alles over de Spierings hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Dat is nou wat ik een mooie kraan kan vinden!!
Die kleinere Spierings zijn niet helemaal mijn smaak, maar zo'n grote ziet er wel stoer uit!!

Volgens mij stond de Spierings SK1265-AT6 (of iets dergelijks) van Verschoor hier een tijdje geleden. Ik heb er geen foto's van gemaakt.... Stom, stom, stom!! Helmaal omdat hij net aan het opbouwen/uitvouwen was toen ik aan kwam fietsen.... (D) (D) (D) (D)

Trouwens, is Spierings nou ook zo'n typisch Nederlands product? Of is het eigenlijk een buitenlandse firma met een Nederlandse vestiging?
Of ben ik nu domme vragen aan het stellen..... :? :?

Zijn hier eigenlijk modellen van? Zo nee, waarom niet....

Groet,

Remko

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Bericht door Cris »

Spierings is een typisch nederlands produkt. Leo Spierings staat aan het hoofd van dit succesvolle bedrijf. Hij heeft ooit een prijs gewonnen voor de beste nederlandse uitvinding. Dat zal zo rond 1989 geweest zijn.
En modellen? Tja, als je ziet hoe ingewikkeld ze in elkaar zitten. Een SK1265-AT6 in 1:87, het model zou al stuk zijn terwijl hij nog in de verpakking zit.
Laatst gewijzigd door Cris op vr 5 mei, 2006 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Cris

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Bericht door eric »

Die vouwkranen vind ik echt 1 van de beste uitvindingen op het kraangebied, volgens mij zette een AT6 op 60 meter nog 2 ton weg, er zijn grote telekranen bij die daar meer moeite bij hebben hoor
"If at first you don't succeed, try again"

peer
Starter
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 7 sep, 2005 10:48
Contacteer:

Bericht door peer »

Helaas heeft Spierings geen modellen. Ik heb dit wel eens gevraagd aan ze tijdens de Bouwbeurs. De mallen van de modellen kosten gigantisch veel en een model zou al gauw meer dan 1000 euro gaan kosten. Dus dat wordt zelf aan de slag ;) Er zijn al een paar modelbouwers actief (waaronder ikzelf). Oa. bij het minitruckers forum kan je een mooi model zien van een Spierings Sk488 van metaal. Zelf ben ik bezig met LEGO techniek. Ik heb al een model van een SK377 (werkend) en ben nu bezig met een SK599. Voor foto's zie hier .

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Rem-BergH
Starter
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 20 nov, 2005 14:26
Locatie: Tuitjenhorn

Bericht door Rem-BergH »

ben zelf ook een spiering aan het bouwen maar dan een at6 maar zoek nog meer voorbeelden van de giek en dergelijke. zal wel eens wat foto's posten als ik diegemaakt heb. de onderwagen is bijna klaar.

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Bericht door Wilco »

Mijn opa heeft ook nog op een Spierings/Munsters kraan gedraaid. Hij vertelde mij dat het een van de laatste Munsters kranen was die door Spierings is ontworpen. Daarna is hij voor zichzelf begonnen. Kan dat kloppen?
Laatst gewijzigd door Wilco op do 8 dec, 2005 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Klopt inderdaad. Spierings was voorheen werkzaam bij Munsters. En als je zelf andere ideen hebt, wat houdt je dan tegen om voor jezelf te beginnen. Eerst als reparartie en onderhoud van torenkranen en toe kwam de vraag naar een torenkraan.De mobiele torenkraan is inderdaad wel typisch iets nederlands.

Geert

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Bericht door Randy »

Het was meer van zelf ideeën hebben, maar er werd niks mee gedaan. En Leo dacht: "Ik kan het beter."

Nou, hij heeft zich bewezen.

@Remko,

Jij vraagt of een Spierings een typisch Nederlands product is, maar het is een Nederlands merk.

Net zoals JCB niet direct betekent dat het om een verreiker gaat en een schranklader geen Bobcat hoeft te zijn. Maar het wordt wel bijna altijd zo genoemd.

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Sorry Randy, ik bedoelde inderdaad een typisch Nederlands merk.
Ik was een beetje moe toen ik het typte, en dan willen alle woorden/termen er niet meer zo goed uitkomen. Helemaal als je de hele dag al niets anders gedaan hebt dan achter de mailbox zitten (op m'n werk). Is vooral lastig als je in het Engels moet typen... :? :?

In ieder geval bedankt voor de informatie. Ik heb ook nog even op de Spierings pagina zitten kijken, en daar staat ook wel het e.e.a. Jammer dat er geen modellen beschikbaar zijn... Maar ja, wie weet waar NZG/TWH over een paar jaar mee gaat komen... :Y :Y

Ik zal de Spierings (en andere mobiele torenkranen) toch wat beter in de gaten gaan houden. Ik heb nu niet zoveel vrije tijd meer, en bovendien is het ook gauw donker, maar ze staan toch regelmatig hier in Houten. Er wordt nog steeds veel gebouwd op krappe plaatsen, en daar komen zulke kranen natuurlijk al gauw bij kijken!!

Groet,

Remko

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

De Duitsers hadden Leo Gottwald, de kraanpionier, maar in Nederland hebben we ook 'Der Leo' en dat is Leo Spierings, de vouwkraanpionier. :Y
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Spierings”