Spierings cabine halverwege of bovenin de mast?

Post hier alles over de Spierings hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Spierings cabine halverwege of bovenin de mast?

Bericht door Whitey »

Beste Forumleden,

Ik heb nu een sinds een maand een Spierings. en je kunt de cabine op 2 standen zetten. Halverwege de Mast en Bovenaan de mast. Nou is mijn vraag aan de ervaren machinisten wat vinden jullie persoonlijk fijner draaien. Halverwege of Boven in. Aangezien ik nu momenteel op vaste klus ben zit ik halverwege want werk nu nog 2 verdiepingen onder de grond. Want ik weet het niet meer de ene zweert der bij dat hij halverwege niet kan draaien en de andere zit bijna nooit boven in alleen als het moet.
Hoe kijken de machinisten hier op ?

vouwkraan
Starter
Berichten: 130
Lid geworden op: za 25 okt, 2008 18:17

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door vouwkraan »

Hey ik zit op een 488 en ik vind de cabine bovenin fijner draaien, omdat je dan beter kan voelen wat de giek doet (met wind enzo) en je hebt meer overzicht.
De cabine halverwege heeft het voordeel dat je rechter kunt kijken zodat je niet zo snel last hebt van je rug en je nek. vooral als je constant dicht bij moet werken.
This gewoon wat je zelf fijner vind en het ligt natuurlijk ook aan de soort werkzaamheden.
Dus gewoon proberen wat je zelf het fijnst vind.
Groeten vouwkraan.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door stamgast_2 »

keek altijd op de klus zelf wat ik handiger vond
en hoe ik het beste zicht had
als je aan het opperen bent op een begane grond of 1/2 verdieping en je staat met je kraan tussen de blokken scheeld het rug/nek klachten voor de avond

werk je achter in een tuin van een huis zie je meer als je boven in zat

wel deed ik als ik hem op boven toren zette wel de moer aandraaie van af de grond met een stuk pijp op de sleutel
zo dat de cabine vaster zit en niet hangt te wiebelen

gr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door Whitey »

Hoi roy,

Dat van die moer dat wist ik al. Heb ik al is meegemaakt. toen "keek" ik nog met de machinist mee of het wel geschikt was. die had hem handvast gedraait en dan inderdaad wiebel je de hele cabine door.

Groeten, Whitey

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door desmoklepje »

vind bovn in prettiger draaien maar idd met werk op begane grond of 1e verdieping is halverwege prettiger
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

maikel488
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 28 dec, 2007 18:23
Locatie: schijndel

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door maikel488 »

Mij maakt het niet veel uit of ik boven of halverwege zit , maar met een 38 mt spierings 477 vond het ik verschrikkelijk !!! ten eerste this 24 mtr klimmen en die kraan voel je later aan met zwenken als je hoog zat ivm de speling tussen de toren gedeelte . mvg maikel
slingerkoning

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door stamgast_2 »

maikel488 schreef:Mij maakt het niet veel uit of ik boven of halverwege zit , maar met een 38 mt spierings 477 vond het ik verschrikkelijk !!! ten eerste this 24 mtr klimmen en die kraan voel je later aan met zwenken als je hoog zat ivm de speling tussen de toren gedeelte . mvg maikel
kwestie van je blokken afstellen 8) (binnen en buiten)

gr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
hoogvlieger
Starter
Berichten: 506
Lid geworden op: za 1 sep, 2007 21:40
Locatie: berghem
Contacteer:

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door hoogvlieger »

stamgast_2 schreef:
maikel488 schreef:Mij maakt het niet veel uit of ik boven of halverwege zit , maar met een 38 mt spierings 477 vond het ik verschrikkelijk !!! ten eerste this 24 mtr klimmen en die kraan voel je later aan met zwenken als je hoog zat ivm de speling tussen de toren gedeelte . mvg maikel
kwestie van je blokken afstellen 8) (binnen en buiten)

gr roy
De 477 (waar maikel over praat) ;) heeft alleen maar buiten blokken.De oudere typen mast dus.Die staat ook stabieller als je ze opnieuw afsteld (C) . Maar de nieuwe typen mast(dichte mast) hebben inderdaad buiten en binnen blokken zitten :roll: :roll: . De buitenste blokken worden met onderhoud/keuren wel gecontroleerd/afgesteld. Maar de binnenste blokken worden meestal over het hoofd gezien ;P ;P Als je van een afstand kijkt als de kraan een last op pakt zie je dat de bovenste toren zich helemaal naar voren zet,als je dan boven in hangt met je hok,hang je flink te stuiteren :mrgreen: :mrgreen:
Machinisten zijn dan ook altijd dankbaar als je de binnenste blokken hebt afgesteld,en de toren weer stabiel is. Meestal als de kraan een jaar of 4 in gebruik is begint de speling op de binnenste blokken ;E
Hoogte vrees???
wor al misselijk als ik uit een diepe bord soep moet eten!!

henrikraan
Starter
Berichten: 491
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 18:57
Locatie: Dalerveen
Contacteer:

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door henrikraan »

ik zit bijna altijd halverwege maar ik vind helemaal boven in lekkerder draaien.
Je kan dan alles goed zien en lekker slingeren ;)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
coolske
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 apr, 2010 20:10
Locatie: weelde

Re: Spierings Cabine Halverwege of Boven in ?

Bericht door coolske »

ik zit altijd volledig bovenaan de mast, en denk dat bij ons alle collega's dit het pretigste werken vinden.
heb nog maar 1 keer gehad dat de cabine halverwege heeft gehangen de dag voor dat ik met de kraan wegmoest

en dat de cabinen een beetje wiebelt is niet zo erg vallen doet die niet hoor :Y
lekker hoog en droog

Plaats reactie

Terug naar “Spierings”