Spiering afstandsbediening

Post hier alles over de Spierings hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
schot meindert
Starter
Berichten: 528
Lid geworden op: do 2 nov, 2006 17:15

Bericht door schot meindert »

maar nu een puntje portofoon werken. op dat moment bedient diegene de kraan. jij moet doen wat hij zegt. en tegenwoordig (niet om het bouwvolk af te kraken) maar er komt steeds dommer volk in de bouw te werken. mensen weten niet wat het inhoud om met een kraan te werken. mensen die alleen op ooghoogte leven en niet verder kijken als hun neus lang is. en je krijgt steeds meer buitenlanders in de bouw dan is er een communicatie blok door de portofoon.
ik sta zelf ook veel met afstandsbediening als ik geen productie hoef te draaien. je kan zelf zien waar je mee bezig bent. zelf in de gaten houden of het goed wordt ingepikt de last.
nu haal je wel eens wat weg achter een gebouw en als je het dan inzicht krijg vanuit je cabine hou je je hart vast dat het er nog niet is uitgevallen.
kijk ik zal nooit zelf aan de slag gaan tuurlijk iedereen pikt wel eens wat in of uit. maar ik zal nooit zelfstandig stenen of blokken ofzo gaan draaien. puur om idd wat al eerder genoemd is gaten in de vloer, troep op de steiger enzo.
maar blijf het een mooie en handige uitvinding vinden de afstandsbediening, maar de machinist moet altijd zelf bepalen wat ie doet er bij staan of niet!!

groeten Niels.

Frank
Starter
Berichten: 358
Lid geworden op: do 9 feb, 2006 19:27

Bericht door Frank »

Als de bouwvakker niet vakkundig genoeg is, of niet goed kan comminuceren om wat voor reden dan ook dan word er gewoon niks gedaan.
Ik ga niet de uitvoerder tegemoet komen omdat hij niet het juiste personeel heeft.
Maar je heb gelijk, tegenwoordig word elke halve zool onder een kraan neergezet.
Hoevaak ik wel niet meemaak dat ze niet eens snappen hoe ze de haak open moeten krijgen, zelf een veiligheidsklep is nog te moeilijk voor ze (D)

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Ken inderdaad ook een verhaal van machinist van spierings die ook zo op de bouw aan het inpikken was en kranen tegelijk. Valt een kozijn/gevel om. Gelukkig liep het af met gebroken been. Maar volgens arbeidsinspectie eigen schuld, dikke bult. Een machinist hoort in de cabine.... Ja, helaas keiharde waarheid. Dus een bouwvakker moet gewoon inpikken. En de afstandsbediening gewoon waarvoor hij is gebruiken. Voor de kraan te bedienen als je het niet kan zien uit de cabine. En dan zwenkradius afzetten zodat er geen onbevoegden bij kunnen komen.

En wat inpikken betreft, goed inpikken is inderdaad erg belangrijk. En inderdaad met veel 'buitenlanders' op de bouw is dat erg moeilijk. Maar er zijn speciale cursussen ook voor voor in te pikken. En dan moet er maar 1 persoon op de bouw zijn die bevoegd is om in te pikken. Eventueel zouden kraanbedrijven ook een leerling machinist mee kunnen sturen. Maar ja, tegenwoordig hebben bedrijven de prijzen zelf ook zo verziekt dat het er ook bijna niet meer af kan en op papier veiligheid belangrijk is. Maar het is tegenwoordig de prijs die de dienst uit maakt.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Bericht door stamgast_2 »

Als je het zwart wit zou willen kijken is de r.c. de mooiste uitvinding die er is, omdat jij als machinist verplicht ben bij ieder hijsje dat jij omhoog wil halen moet nakijken of het goed is vastgemaakt.

Ik ben zelf ook van mening dat net als Riderkerks Knoei Bedrijf dat je niet maar altijd mee moet lopen met de timmerlui en dus vaak aan het klimmen en klauteren bent.

Met de MK 80 draaide ik zelden met r.c. omdat de kraan gewoon heel slecht draaide op de r.c. De Spierings daarintegen draait wel goed op r.c.

Het verweer dat jij voelt wat je kraan doet als jij bovenin zit is gewoon gelul. Je ben ook dan te laat met reageren als een stempelpoot wegzakt en is het meer een kwestie van geluk dan wijsheid. Vraag dat maar aan een machinst die al om heeft gelegen met een kraan.

Als je bovenin de cabine zit en er parkeerd iemand een auto tussen je stempelbalken zie je dit 9 van de 10 x niet en als de cabine helemaal bovenin hangt zie je je ballast niet

Helaas zijn er tegenwoordig een aantal klanten die de kraan bij een planning al huren met de r.c. Zelf heb ik dat bij me vorige werkgever ook mee gemaakt.

Het valt wat mij betreft onder het zelfde idee als rijden met last of over- bruggen. Er zijn altijd machinisten die het wel doen en machinsten die het niet doen.
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

spiering gek
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 20:00

Bericht door spiering gek »

ik heb het gehad liep over de stijger en iemand had 4 delen weg gehaald en lag wel een slag beneden en dat was niet fijn.
heb een week ziek thuis gelopen.

maar er zijn ook een hoop werk gevers die het verplichten om er mee te lopen. ik heb gehoord dat de rkb dat ook doet.
en ze moeten het gewoon verbieden

en denk aan je eigen veiligheid en dan aan de rest
dus ga boven zitten

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Bericht door stamgast_2 »

spiering gek schreef:ik heb het gehad liep over de stijger en iemand had 4 delen weg gehaald en lag wel een slag beneden en dat was niet fijn.
heb een week ziek thuis gelopen.

maar er zijn ook een hoop werk gevers die het verplichten om er mee te lopen. ik heb gehoord dat de rkb dat ook doet.
en ze moeten het gewoon verbieden

en denk aan je eigen veiligheid en dan aan de rest
dus ga boven zitten
verboden zullen ze het nooit krijgen (denk aan de manitex en de autolaadkraan )

bij rkb hebben ze het uiterste in mijn ogen
die staan zomer/winter buiten (zelden een in de cabine gezien)
wat veiliger is is helaas een mening er is zo ver ik gehoord heb pas 1x een dodelijk ongeluk geweest maar daar was niet de rc de fout bij

vind persoonlijk niet slim om heel de tijd te klimen en klauteren met de rc op je buik
er zijn gasten genoeg die er zeker produktie mee kunnen draaien
en dit zelfs nog vele malen veiliger kunnen dan sommige van uit de cabine

vgr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Bericht door arjan »

Jammer voor je dat je een slag naar beneden bent gevallen,misschien effe beter op moeten letten.Dat RKB meestal op rc draait,waarom niet.Ik draai dan wel niet op een torenkraan maar wel 7 jaar prettig met RC op een tele. Je kan heel goed van te voren nagaan of je kraan goed staat of niet.Van het aanpikken van de last dat is voor iedere machinist zijn eigen ding,de een doet het wel de ander niet.Mijn ervaring zegt dat ik af en toe help met het aan en af pikken van de last.Dat ik ook wel eens met een hammer sta een kozijntje sta te verbouwen,en dat de kraan stil sta met tevredenheid van de uitvoerder.Enz enz.Maar een voordeel haal ik daar uit,nooit en te nimmer stress op het werk.Baas tevree klant tevree,ik een lekkere werkdag gehad.
Is geschreven Verschoor Noord Holland
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

henrikraan
Starter
Berichten: 491
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 18:57
Locatie: Dalerveen
Contacteer:

Bericht door henrikraan »

ik ben het helemaal met arja eens ik zit zelf ook op een manitex nu bijna 1,5 jaar en ik vind het prchtig de cantact wat je hebt met de mensen. heb een week bekisting gezet met de kraan. heb de hele week met een hamer in mijn hand gestaan los halen aan pikken en meer kreeg naar afloop een nieuwe hamer als dank voor wat ik had gedaan in die week. nou zo zie je weer dat je werk gewadeerd wordt. maar ik kan het me soms wle voor stellen met een spiering want met een manitex kom je niet buiten je dek met je lier en met je spiering wel ik vind persoonlijk een spiering machinist moet boven in zitten

Ik ben het helemaal met Arjan eens. Ik zit zelf ook op een Manitex, nu bijna 1,5 jaar en ik vind het prachtig! Het contact wat je hebt met de mensen. Heb een week bekisting gezet met de kraan. Heb de hele week met een hamer in mijn hand gestaan, los halen, aan pikken en meer. Kreeg na afloop een nieuwe hamer als dank voor wat ik had gedaan in die week. Zo zie je maar weer dat je werk gewardeerd wordt.
Ik kan het me soms wel voorstellen met een Spierings want met een Manitex kom je niet buiten je dek met je lier en met de Spierings wel.
Ik vind persoonlijk; een Spieringsmachinist moet boven zitten!


Edit Sleaze: Beetje meer om de leestekens denken aub. Dit was bijna onleesbaar...

Gebruikersavatar
DR Robpie
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 30 mei, 2007 17:07
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door DR Robpie »

Ik heb een tijdje geleden een opmerking op het forum gezet dat het wel handig is draaien op afstandsbediening . Toen werd er gezegt dat dat niet goed was en dat je de kraan niet voelde. Nu ik ruime tijd met de
Spierings AT5 598 wegga wil ik even mijn mening bij stellen. het is ECHT VEEL beter boven draaien dan op die afstandsbediening .Dat ding is alleen handig om in en uit te kappen en daar houd het dan ook bij op.
Tevens ze willen vaak op de bouw dat je het gebruikt, waar altijd #$^##$ zooi licht. Dus ik doe dat nooit meer.

Nog maals Sorry voor mijn 1e opmerking ik heb nu meer ervaring over dit overwerp. 8)

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Bericht door desmoklepje »

nou met de afstand kast van een spierings kun je met sommige werkzaamheden net zo perfect draaien als vanuit de cabine.
ik draaide met de 599 op hoge toren en opgetopt en dat ging prima. :)
van uit de cabine is vaak makkelijker dat wel.
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

Plaats reactie

Terug naar “Spierings”