Spiering afstandsbediening

Post hier alles over de Spierings hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
spiering gek
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 20:00

Spiering afstandsbediening

Bericht door spiering gek »

om er mee te draaien moeten ze ver bieden om dat je geen gevoel heb met je kraan. en die cabiene zit er niet voor niets op anders hadden ze die er wel af gelaten. om je kraan op te bouwen is is nodig :Y
Laatst gewijzigd door spiering gek op di 17 jul, 2007 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank
Starter
Berichten: 358
Lid geworden op: do 9 feb, 2006 19:27

Bericht door Frank »

Zou geen verkeerd plan zijn :)
Maar hoe moet je de kraan dan opbouwen?

Gebruikersavatar
Gabriël Seinen
Forumlid
Berichten: 4688
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
Locatie: Haarlemmermeer

Bericht door Gabriël Seinen »

Die knoppen aan de zijkand :? neem ik aan. Warom moeten ze de afstandbediening verbieden, is wel zoo handig toch dat kasje (A)
Fotopagina: https://www.flickr.com/photos/108439484@N05/
Met vriendelijke groet,
Gabriël Seinen

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Bericht door De Faunman »

waarom verbieden moeten ze op alle kranen maken
makelijk met je schotten en je hijsgereedschap
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Bericht door stamgast_2 »

zijn plus en min punten aan
heb in het verleden een liebherr mk gehad en een paar verschillende spierings en moet zeggen de mk was voor mij van uit de cabine en op de afstands bediening een klote kraan
de spierings werkt daarin tegen in de cabine en op rc heel goed

maar goed in het verleden hebben we een klant gehad die dacht dat de kraan machinist ook een timmerman/metselaar was (bij me vorige werkgever)

zelf vond ik het nooit zo erg om af en toe te helpen
maar slecht weer en je moet zelf kunnen kiezen of je naar boven gaat of er bij blijft lopen
niet die keuzen naar de uitvoerder/klant schuiven

vgr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Bericht door stamgast_2 »

[zeik mode aan] er moet een s achter spieringS staan
en ze zijn er ook zonder boven cabine[zeik mode uit]

vgr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
DR Robpie
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 30 mei, 2007 17:07
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door DR Robpie »

Zo`n afstandsbediening is juist handig want zo kan de marchinst helpen met het inpikken van de lading. Of als het werk op een onoverzichtelijke plek is .
dan komt echt die afstandsbedienig echt goed van pas. ( en dan ben je echt blij als je die er heb gekregen ) !!

Frank
Starter
Berichten: 358
Lid geworden op: do 9 feb, 2006 19:27

Bericht door Frank »

Volgens mij snap jij het niet helemaal, zoals wel meer machinisten.
Een machinist moet de kraan veilig kunnen bedienen, en niet de last aanpikken.
Helaas zijn er veel machinisten die dat wel doen, zo zijn er bijv. mensen die zelf blokken gaan opperen.
Veel machinisten verpesten het voor een ander!!

Dude
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:35
Locatie: Friesland

Bericht door Dude »

Wel of niet per r.c. werken is al heel lang een discussiepunt op verschillende fronten. Ik heb zelf gewerkt met de 598 en de 599. Dit vrijwel altijd in Friesland. Daar is de conditie van de grond erg uiteenlopend. Bij de 599 was een schottenkraan gemonteerd en ik draaide daarmee ook altijd op de "grote" schotten.

Waar je mee in de problemen kunt komen is het volgende: Als er om welke redenen dan ook een stempel verzakt en jij buiten het zicht van je kraan (achter een gebouw bijv. werkt), iemand even zijn busje binnen jou draaicirkel van je ballast neerzet, er iemand ff een praatje maakt terwijl hij tussen de stempelpoten in staat, etc, etc. en het gaat mis, dan heb jij de volledige verantwoording daarvoor! Hier zal de arbeidsinspectie je dan ook op afrekenen. Dit zijn voor de meeste van ons bijna allerdaagse voorbeelden. Jij als machinist bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je kraan en alle aspecten die er omheen met of door jou kraan gebeuren.

Dus een r.c. is mooi, kan nuttig zijn, maar als je mag gaan uitleggen aan de arbeidsinspectie waarom het mis is gegaan,hebben ze weinig boodschap aan het verweer dat er toch een pieper afgaat als je zwenkt, etc. Jij moet kunnen overzien dat er gewoon niks mis kan gaan op welke wijze dan ook. Kun je dit niet en je "moet" met r.c. werken, dan zet je er maar iemand met een porto bij je kraan die jou kan waarschuwen dat je moet stoppen/ingrijpen, etc.

Er komt dan ook nog iets anders bij kijken. Als jij met je r.c. op de bouw rond loopt om blokken te opperen op de derde verdieping en iemand is even vergeten om een trapgat af te dichten, lig je al snel een verdieping lager. Niet omdat je te dom bent om uit je doppen te kijken of zoiets, maar omdat je als machinist nu eenmaal eerst op je last let. Dus een misstap is zomaar gemaakt.

En tuurlijk gaat het bijna altijd allemaal wel goed.Maar de steeds strenger wordende wetten en het "afschuif beleid" dat meer en meer word toegepast komt men dus ook steeds sneller bij jou aankloppen.

Ik heb er dus zelf voor gekozen om zo goed als nooit met de r.c. te werken. Ik voelde me veel meer op mijn gemak in de cabine. Lekker met een stukje muziek erbij. Moest ik draaien op een plek die ik zelf niet kon overzien, dan kreeg men een protofoon van me. En bij de 599 had ik een katcamera, dus daarmee kwam ik ook al een heel eind. Wilde men persé dat ik met r.c. draaide, dan legde ik "hun" uit dat dit niet meer mocht in verband met de ongelukken die er van zijn gekomen in het verleden. Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. :D

Eddy.

Frank
Starter
Berichten: 358
Lid geworden op: do 9 feb, 2006 19:27

Bericht door Frank »

Niets meer aan toe te voegen, het heeft voor je zelf totaal geen meerwaarde om op afstandbediening te werken.
En als de last buiten het zicht is, kan ik precieser werken met porto vanuit de cabine dan met de afstandbediening.
Er is een ding waar ik wel eens een uitzondering voor maak, en dat is glas hijssen.

Frank

Plaats reactie

Terug naar “Spierings”