Sennebogen 3300 Star-Lifter
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Deze staat in Mariahoeve (Den Haag).
- Bijlagen
-
- kr47.JPG (198.05 KiB) 4001 keer bekeken
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1829
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Op het werk waar ik nou bezig ben staat ook een 3300 te draaien en nou viel het me op dat er in één van de sprenkels een (gas-)cilinder gemonteerd zit.
Kan iemand mij vertellen waar deze voor dient? (vast wel )
Groet, Ben
Kan iemand mij vertellen waar deze voor dient? (vast wel )
Groet, Ben
Veni Vidi Excavati
- martin 520
- Forumlid
- Berichten: 2296
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
- Locatie: Vlak bij Harlingen..
- Contacteer:
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Staat deze toevallig in de tunnelbouw te draaien Ben?
Dan is het om ervoor te zorgen dat de bekisting na het storten van de beton er vlak uitgetrokken kan worden.
Hier nog even een beschrijving hoe een en ander in zijn werk gaat;
Het ontkisten van de tunnel vindt plaats door het laten zakken van het tunneldek, dit is het plafond, dat de bovenkant van de wand door de zakbeweging iets naar binnen laat schranken. Vervolgens zakt de gehele bekisting een stukje, waardoor het geheel op een aantal wielen komt te rusten. Deze wielen zijn op vaste afstanden aan de wanden vastgemaakt. Vervolgens rijdt de tunnel met behulp van een lier de beuk over een speciale hangsteiger uit. Zodra de eerste hijsogen eruit steken, worden deze aan de kettingen van de compensatiecilinder vastgezet. Deze hangt in een viersprong die aan een hijskraan is bevestigd. Vervolgens rijdt de tunnel verder uit, terwijl er niet wordt gecompenseerd. Wanneer de achterste hijspunten vrijkomen, worden deze aan de andere twee punten van de viersprong bevestigd. De compensatie cilinder wordt dan verlengd, waardoor alle vier de hijspunten dan evenveel gewicht dragen. Op de achterste rijwielen staat geen druk meer. Hierna tilt de kraan de gehele tunnel eruit en zet deze klaar op de volgende beuk die gemaakt gaat worden.
Dan is het om ervoor te zorgen dat de bekisting na het storten van de beton er vlak uitgetrokken kan worden.
Hier nog even een beschrijving hoe een en ander in zijn werk gaat;
Het ontkisten van de tunnel vindt plaats door het laten zakken van het tunneldek, dit is het plafond, dat de bovenkant van de wand door de zakbeweging iets naar binnen laat schranken. Vervolgens zakt de gehele bekisting een stukje, waardoor het geheel op een aantal wielen komt te rusten. Deze wielen zijn op vaste afstanden aan de wanden vastgemaakt. Vervolgens rijdt de tunnel met behulp van een lier de beuk over een speciale hangsteiger uit. Zodra de eerste hijsogen eruit steken, worden deze aan de kettingen van de compensatiecilinder vastgezet. Deze hangt in een viersprong die aan een hijskraan is bevestigd. Vervolgens rijdt de tunnel verder uit, terwijl er niet wordt gecompenseerd. Wanneer de achterste hijspunten vrijkomen, worden deze aan de andere twee punten van de viersprong bevestigd. De compensatie cilinder wordt dan verlengd, waardoor alle vier de hijspunten dan evenveel gewicht dragen. Op de achterste rijwielen staat geen druk meer. Hierna tilt de kraan de gehele tunnel eruit en zet deze klaar op de volgende beuk die gemaakt gaat worden.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1829
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Ik weet niet zeker of we het over dezelfde cilinder hebben Martin, dus heb ik even een stukje van een foto van piledriver gebruikt ter verduidelijking.
Veni Vidi Excavati
- martin 520
- Forumlid
- Berichten: 2296
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
- Locatie: Vlak bij Harlingen..
- Contacteer:
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
We hebben het inderdaad niet over dezelfde Ben, en moet je dus het antwoord schuldig blijven.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1829
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Helaas, maar bedankt voor de poging.
Iemand anders?
Iemand anders?
Veni Vidi Excavati
- Gabriël Seinen
- Forumlid
- Berichten: 4688
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Dat is om de beide cilinders die in het verstelwerk zitten op druk te houden.bvvoorst schreef:Helaas, maar bedankt voor de poging.
Iemand anders?
Deze moeten onder hogedruk staan om het inscheerwerk op spanning te houden. Zoals je op de foto ziet staat de beweegbare jib maximaal opgetopt. Zonder die tegendruk zou de jib praktisch gezien ( bij kortere lengtes ) mogelijk niet kunnen aftoppen, omdat de wrijving\weerstand van de inscheringen plus nog het gewicht van de bovenste sprenkel een rol speelt.
- Gabriël Seinen
- Forumlid
- Berichten: 4688
- Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Sennebogen 3300 Star-Lifter
Hetzelfde principe als bij de 3300. (Voorbeeld LR 1300)
Deze cilinders bieden de tegendruk op het verstelwerk. (Worden pas functioneel als jib een bepaalde hoek heeft bereikt.)
Deze cilinders bieden de tegendruk op het verstelwerk. (Worden pas functioneel als jib een bepaalde hoek heeft bereikt.)
- Bijlagen
-
- rps20150311_215335.jpg (112.39 KiB) 3443 keer bekeken