Verzwaren contragewicht

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

buddie
Forumlid

Re: verzwaren contragewicht

Berichtdoor buddie » Di 3 Mar, 2009 21:11

oxbow schreef:wij hadden hetzelfde probleem met een liebhher 312 die door zijn triple giek en redelijke bak, ook veel te weinig gewicht achteraan heeft, matermaco (liebherr verkoper) willen er ook niets aan doen. heb nu zelf rechthoekige gewichten van een sloopwerf meegebracht 15cmx15cmx80cm en ze wegen snel 40-50 kg per stuk. (ga er zo'n 300kg maar aanhangen)
goedkope oplossing om de kraan een beetje in evenwicht te brengen.

een vorige bandenkraan van ons komatsu pw130-6 had hetzelfde probleem (groot schepbakje) te licht achteraan ,de kraan staat dus de hele dag te springen. daar is nooit niets aan gebeurt en bij 5000draaiuren waren alle bouten van de draaikrans kapot gebroken.

Is het dan geen idee om een kleinere bak te pakken?

oxbow
Starter

Berichtdoor oxbow » Di 3 Mar, 2009 21:20

die discussie is lang geleden al gevoerd hier, leuk voor in de verhuur of aan een minigraver maar een ietsje grotere bak werkt in de praktijk toch sneller (als de kraan ook genoeg vermogen heeft) hebben aan 1 13tonner een originele 650liter bak hangen en daar werkt niemand graag mee als het moet vooruit gaan. (je moet natuurlijk niet overdrijven qua groote)

ik moet bart gelijk geven eigenlijk, maar verachtert bakken van 1425liter vervangen door lichter uitgevoerde eeckhout bakken van 1500 liter is nu ook geen drastische verandering, en een TE grote bak werkt voor geen meter dat snapt iedereen.

wij proberen maar raak met bakken, want als je niets probeert zal je ook nooit iets weten. heb lang moeten praten bij de baas voor ik een een 2meter brede bak kreeg aan mijn zx280 in plaats van een bak van 1.8m om makkelijker langs achter te laden. ben toch blij dat ik die ietjes bredere bak eraan heb toch.
Laatst gewijzigd door oxbow op Di 3 Mar, 2009 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Beheer van forum & site

Berichtdoor Bart » Di 3 Mar, 2009 21:27

The neverending discussion... Ach ja toe maar, prijs de te grote bak maar weer aan.

Hang een grotere bak aan een lichte machine dan kan het voorkomen dat er zulke zaken ontstaan als door Oxbow beschreven. Voer machines derhalve ook niet op, kraan = kraan, laadschop = laadschop, etc. Mensen wees toch wijzer, zowel met grote maar zeker met mobiele machines!

Ik blijf bij mijn standpunt dat een machine hierdoor NIET sneller werkt. Je zet hooguit een grotere last aan de kant, wat veelal trager gaat. Je verbruikt meer energie (ltr. diesel/m3 materiaal - kg. diesel/kg. geladen materiaal) om de machine én last in beweging te houden, je bent onstabieler en in veel gevallen zal er door een te grote bak meer machine bewegingen gecorrigeerd moeten worden. De last in de 13 tonner met 650 liter bak met een kop zet je zo aan de kant, doe dat maar eens met een grotere bak met een kop erop. Een grotere bak kan alleen als het soortelijk gewicht van het materiaal lichter is dan waar de fabrikant de bakinhouden voor heeft berekend. Denk aan bijv. turf en kolen. De fabrikanten bouwen de machines tot niet voor niets voor specifieke bakinhouden?
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

André
Forumondersteuning

Berichtdoor André » Di 3 Mar, 2009 21:56

Vraagje voor Femke :

Heeft de firma BIA jullie de machine inclusief de rototilt verkocht of is deze er later aan gezet?
Ik heb zelf ook met deze firma te maken gehad en ik kan me haast niet voorstellen dat jullie dan niet geadviseerd is om een machine met rototilt te kopen en dan hieraan de standaard lepelsteel te behouden.
Indien met toch deze steel wil, dan zal er zeker op gewezen zijn dat de capaciteit van de machine achteruit gaat.
Als men graag een rototilt wil dan is het verstandig om een machine met kortere lepelsteel te kopen omdat je machine dan in verhouding blijft, let wel... de afstand zal ongeveer gelijk blijven van knikpunt tot bakmes, maar je bent al zwaarder doordat je de rototilt er aan knoopt. Meer gewicht naar voren houd dus wel in dat er minder capaciteit over blijft. Het is dus geven en nemen : rototilt = minder capaciteit, ga dus niet verwachten dat de machine hetzelfde doet als een machine zonder rototilt.
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

buddie
Forumlid

Berichtdoor buddie » Di 3 Mar, 2009 22:06

Bart schreef:The neverending discussion... Ach ja toe maar, prijs de te grote bak maar weer aan.

Hang een grotere bak aan een lichte machine dan kan het voorkomen dat er zulke zaken ontstaan als door Oxbow beschreven. Voer machines derhalve ook niet op, kraan = kraan, laadschop = laadschop, etc. Mensen wees toch wijzer, zowel met grote maar zeker met mobiele machines!

Ik blijf bij mijn standpunt dat een machine hierdoor NIET sneller werkt. Je zet hooguit een grotere last aan de kant, wat veelal trager gaat. Je verbruikt meer energie (ltr. diesel/m3 materiaal - kg. diesel/kg. geladen materiaal) om de machine én last in beweging te houden, je bent onstabieler en in veel gevallen zal er door een te grote bak meer machine bewegingen gecorrigeerd moeten worden. De last in de 13 tonner met 650 liter bak met een kop zet je zo aan de kant, doe dat maar eens met een grotere bak met een kop erop. Een grotere bak kan alleen als het soortelijk gewicht van het materiaal lichter is dan waar de fabrikant de bakinhouden voor heeft berekend. Denk aan bijv. turf en kolen. De fabrikanten bouwen de machines tot niet voor niets voor specifieke bakinhouden?

I couldn't agree more. Een machine is ontworpen, mechanisch, hydraulisch en zowel statisch als dynamisch. Met de toegepaste gewichten en maten wordt de berekeningen gemaakt voor pompvermogens, lagers, leidingdiameters. Het veranderen van het totaal gewicht (grotere bak + toegevoegd contragewicht) is dan ook funest voor je lagers. Het is dan ook niet echt vreemd dat die bouten zijn gebroken, in de draaikrans. Dit niet alleen. Er zou van alles moeten worden aangepast, alleen wordt hier vaak geen rekening mee gehouden. Maar ach... zolang het loont en het draait lekker, ik zal je niet (kunnen) tegenhouden.

Bart
Beheer van forum & site

Re: Verzwaren contragewicht

Berichtdoor Bart » Di 3 Mar, 2009 22:12

Het mooiste voorbeeld is de ex- Cat M315C van Baars, welke Roger zelf heeft samen gesteld. Met een korte steel, 700 liter bakinhoud, geen extra ballast en vlot doorscheppen zoals een 15-tonner betaamt. De steellengte die je inlevert, pak je wel terug als de powertilt of rototilt gestrekt wordt bij het afwerken. Hij die de heflasttabellen goed bekijkt, gewicht van de bak en powertilt/rototilt in gedachten houdt, kan voor aanschaf zodoende bepalen welke steellengte hij nodig is.

Hieronder Roger zijn oude machine:
Afbeelding
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

André
Forumondersteuning

Berichtdoor André » Di 3 Mar, 2009 22:14

Misschien eens leuk om de testen te lezen uit het blad 'bouwmachines' (ik weet niet of deze nog doen, heb het al een tijd niet onder ogen gehad).

Hierin werden vaak machines getest met de standaardbak en met de eigenbak van de aannemer... en ik denk dat jullie snel kunnen raden met welke bak de hoogste productie werdt behaald. (Y)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

femke
Starter

Berichtdoor femke » Do 5 Mar, 2009 21:16

Hallo,

iedereen nog bedankt voor het reageren op m'n oproep.
Maar heb nu het volgende er kwam een met het idee om de kont van een pw160 er achter te hangen .
Dit is in het verleden wel eens bij Hitachi gedaan maar weetniet of dit nog gebeurt.
Zou je dit klaar krygen bij bia.

bedankt tot horen's

oxbow
Starter

Berichtdoor oxbow » Do 5 Mar, 2009 22:01

welke verandering je ook overweegt, hou wel in gedachte dat je zonder bak eraan met de giek helemaal omhoog (op oneffen terrein) dat de kraan wel eens achterover kan donderen.

Eyeless
Starter

Berichtdoor Eyeless » Do 5 Mar, 2009 22:10

Al dat extra ballast is allemaal wel mooi om je machine in balans te krijgen maar het klopt niet..

Zoals hier al is aangegeven is de machine ontworpen volgens bepaalde specificaties..dit is allemaal echt wel berekend..Ga je dit zelf willen veranderen snap ik heel goed dat een importeur hier niet aan wil meewerken omdat dit geen garantie meer kan geven zoals de fabrikant zijn machine afleverd..

Als je net als je nu zegt er een contra van een zwaardere machine aanhangt krijg je een enorme onbalans.. bij je originele contra en originele max. bak ben je in ballans op volle radius of +10%(met volle bak zand).. en bij min.radius op ongeveer -21%.. dus acceptabel (ook uit de zij) om veilig te werken..
Je hangt er nu meer ballast aan en een rototilt..op max. radius hou je hem omhoog met ongeveer 0% omdat je net in ballans ben.(volle bak zand). dus alees houd het wel..(voorlopig)
Ga je nu naar je minimale radius met lege bak uit de zij met je zwaare contra heb je 2 opties..of je dondert achterover..of je belast je krans erg zwaar en slijt veel harder..

Ik vind het niet gek dat een leverancier dit niet support..

Marco
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Terug naar “Techniek”